/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Duer
Fra : PeptoBizmo
Vist : 2725 gange
20 point
Dato : 10-04-04 15:16

Hvordan lokker man duer til.

Accepteret svar
Fra : Better_Performance

Modtaget 30 point
Dato : 10-04-04 15:17

Sætter dig i en park og siger som en statue

Kommentar
Fra : PeptoBizmo

Dato : 10-04-04 15:20

Den vil jeg så lige prøve.
Det er i hvertfald det bedste bud indtil videre.

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 10-04-04 15:24

hej PeptoBizmo
Jeg har erfaring med at når jeg giver brødrester til haven fugle på jorden(ikke i fuglehuset)gerne imellem gamle stauder eller andet bunddække,så kommer duerne,både brevduer og skovduer.
eskild

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-04-04 17:28

Med en lokkedue! Problemet er mere hvordan man slipper af med dem igen

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 10-04-04 17:45

Hej
Spørgsmålet er noget løst: Er det ude på marken til jagt eller er det i haven? Men da det er placeret i rubrikken Jagt går jeg ud fra det er det første.
Det afhænger også meget af hvor det er i forhold til en by. Vi udlejer et areal til jagt tæt på by. Der bliver skudt 200 duer hvert år, såkaldte skovduer men reelt er det jo duer som kommer fra villahaverne. Hvis man sidder i et dueskjul, som blot er et camouflagenet, kan man skyde 10 duer eller flere i løbet af et par timer.
Du kan købe lokkeduer i alle mulige stillinger, som du arrangerer i en flok der ser ud som om de æder spildkorn på marken. Så kommer der andre til som flyver hen over flokken.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 10-04-04 21:22

Punkt 1 Duer har øjne som en høj--specielt overfor bevægelse.
Punkt 2 Duer opdager omgående et nyt skjul.

Undersøg hvor duerne trækker morgen og aften.
Når du ved det, bygger eller rejser du et skjul hvor de trækker, helst i forbindelse med et naturligt skjul, skovbryn, halmstakke eller lign.
Dette bør gøres nogle uger før jagten begynder.
Du skal bruge lokkeduer, jo flere jo bedre.
En duesvopper er heller ikke at foragte(roterende elektrisk duelokker)det er faktisk det bedste middel der endnu er opfundet.
At placere lokkerne rigtigt, er det vanskeligste, og vil tage flere sider at forklare, så der må du forsøge dig frem.
Generelt anbringes de på åben mark i ca 20 mtr. afstand fra skjulet.
Rigtig frisk vind med sol tidlig morgen er det bedste.
Norm~~~ begynder de at trække når solen står op.
Knæk og bræk
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 10-04-04 21:23

Høj=høg

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 10-04-04 21:28

->penelope
Skovduer hedder i virkeligheden ringduer og er meget større end tamduen, så reelt kommer den ikke fra villahaver.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 11-04-04 08:40

Hej
Det er ikke tamduer fra villahaver men "halvvilde" skovduer = ringduer. Og de kommer både fra villahaver og fra etageejendomme og pladser i byerne. Pointen er at der er så mange i bynære områder mens der på et andet jagtområde vi har i landområde grænsende op til skov kun bliver skudt et par stykker hvert år. Her kan der til gengæld være flokke på flere hundrede af svenske duer på gennemrejse men det er næsten umuligt at komme på skudhold af dem.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 11-04-04 10:33

->penelope
okay--misforstod dig

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 13-04-04 19:48

duer er vilde med alm korn.
på landet kan "bygninger og inventar" gøre det ud for et naturligt skjul.vist nok ikke helt lovligt men med kuglefang m.m iorden kan det nok gå an.ihvertifald når duerne har overskidt den nyvaskede bil for 117 gang.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 24-04-04 18:45

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu for over 14 dage siden og fået svar.
Det er almindeligt i kandu at man takker for hjælpen. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Kommentar
Fra : PeptoBizmo

Dato : 24-04-04 18:48

Det er jeg godt klar over. Jeg havde bare glemt det. Og Både dig dabj og Better_Performance har fortjent pointene. Du fordi det er fakta. Og Better_Performance fordi det er sku da opfindsomt og friskt.

Godkendelse af svar
Fra : PeptoBizmo

Dato : 24-04-04 18:48

Tak for svaret Better_Performance.