/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Vandfast flourescent rør
Fra : Andreas1982
Vist : 1123 gange
1 point
Dato : 09-04-04 15:05

Jeg skal til at lave en hjemmelavet top, til et specialbygget akvarie, men ved ikke hvordan jeg skal sikre mig at rørene er forsvarligt installerede.
De skal sidde i en trækasse ( der er taget hensyn til varmen ved at lade den ene lægde være åben og ca. 5-7 cm. under rørene kommer vanstanden til at ligge.

Hvad skal jeg købe for at det ikke kan kortslutte?

MVH
Andreas1982

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 09-04-04 16:52

Jeg har selv haft et hjemmebygget træakvarie, men forstår ikke rigtigt dit spørgsmål.
Der må jo ikke kunne komme fugt til installationen, d.v.s. at der skal være glas mellem rør og vandoverflade.
Hvis du monterer fatninger og glimtænder samt drosselspole direkte på træ skal du have noget varmeisolerende imellem( i hvert fald ved drosselspolen). Jeg brugte 5 mm asbestplade, men det fås ikke mere.
Hvis ikke dette er svar nok må du uddybe spørgsmålet.
Lovligheden vil jeg helst ikke udtale mig om
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 09-04-04 17:09

Nu er jeg ikke elektriker eller noget...
Bare en lille studerende, så det med lovligheden ser vi bort fra og nøjes med at fokusere på sikkerheden.

Det er meningen at der skal sidde 3 rør i toppen af kassen.
Der skal ikke være dækglas, da jeg skal have så meget lys som muligt.
Mht. isoleringen havde jeg forestillet mig at luftgennemstrømningen var tilstrækkelig, men det er den måske ikke??

MVH
Andreas

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 09-04-04 17:21

> Andreas1982
Der findes ikke noget som hedder "Vandfast flourescent rør". Men i stærkstrømsreglementet kan du læse om IP-værdier (International Protection). Og IP er et udtryk for armaturets (lampens) tæthedsgrad.
Laveste værdi er IP-20 (lampen over spisebordet)
Højeste værdi er IP-66 = Explotionssikret (på olie-boreplatforme).

Du skal nok læse om "Stænktætte armaturer". På Elektrisitetsrådets hjemmeside er der flere informationer.

/ PG

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 09-04-04 18:48

Den med luftgennemstrømningen er ok med hensyn til varmen fra rørene, men du er nødt til at have noget varmeisolerende mellem træet og drosselspolen da den bliver meget varm.
I starten havde jeg ikke noget imellem og resultaten blev svedet træ så det kunne ses på oversiden som var lakeret.
Jeg havde dækglas mellem vand og rør grundet kondens.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : ansgard

Dato : 09-04-04 18:56

For det første skal du lægge en glasplade over selve akvariet. (For sikkerhedens skyld)
Jeg vil foreslå at du køber et stykke aluminiumsplade som du eventuelt får en smed til at bukke som et hus som du kan monterer din belysning i.
Du kan lukke enderne med træ eller aluminium. Husk at lave huller til ventilation.

Accepteret svar
Fra : 2100

Modtaget 1 point
Dato : 09-04-04 19:15

Troede at når der blev stillet et spørgsmål fik man nogle seriøs svar, og IKKE svar som henviser til ULOVLIGHEDER. Spørgeren tror jo alt er rigtig, og ved jo ikke bedre.

2100>>

Kommentar
Fra : ansgard

Dato : 09-04-04 20:23

Jeg er ikke enig i udlægningen om ulovligheder.
Der skal selvfølgelig bruges lovligt materiel prøv at lokke ind på hjemmesiden http://www.akvarieforretningen.dk/shop/Arcadia.html
Se også siden http://www.eoa.dk/hyperlink/artikler/belysning.php

Kommentar
Fra : ansgard

Dato : 09-04-04 20:52
Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 10-04-04 23:35

ansgard - det link til akvarieforretningen...
Jeg ved ikke hvordan et lysrør virker , men kan da godt følge en tegning og samle stumperne men kan du ikke lige fortælle mig om der er allt hvad man skal bruge til selve belysningen??
Her tænker jeg på det med 58W.

MVH
Andreas1982

Kommentar
Fra : ansgard

Dato : 11-04-04 22:08

P40003S til 18W lysstofrør: 450,-
P40015S til 58W lysstofrør: 450,-

Er du klar over hvor stort et 58w lysstofrør er.
Et 18w rør er 0,6m, og et 58w er 0,9m
Jeg har aldrig købt et sådan sæt men det ser ud til at du køber et komplet sæt. Det kan dog mangle klips til at fæstne lysstofrøret med.

Men prøv at spørg i forretningen adressen er her. akvariewest@email.dk

God fornøjelse

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 07-07-04 14:01

Tillad mig lige at korrigere målene på lysstofrør..

18 W er ganske rigtigt 60 cm.. 58 W er 150 cm langt..

Til orientering er 30W 90 cm langt, og 36W er 120 cm langt

Kommentar
Fra : Bamse82

Dato : 22-07-04 02:11

http://cichlidecentret.biz/group.asp?group=1496

her er også nogle lidt billigere armaturer.. med mindre dit akvarie er enormt stort, er det absolut ikke nødvendigt med 3 x 58 W... hvis du vælger det får du sindssygt mange alger og dine fisk vil sikkert blive blinde.. Det kan lyse 100 m² stue op uden probz ! :D

mvh

Bamse82

Godkendelse af svar
Fra : Andreas1982

Dato : 22-07-04 14:16

Da ingen af svarene lige kunne bruges giver jeg points til 2100, da han har samme indstilling til tingene som mig - at tingene skal være lovlige. Det er måske mere relevant i Windows gruppen, men en holdning er en holdning.