/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Fra LP til CD
Fra : Lexi
Vist : 570 gange
50 point
Dato : 09-04-04 10:35

Jeg har en del gamle LP-plader stående fra mine teenageår, som jeg kunne tænke mig at få overført til CD før de helt forgår.
Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af hvordan jeg gør nemmest, billigst og hurtigst? - sådan helt fra bunden af?
Hvilket udstyr skal jeg bruge?
Jeg har Windows 98.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 09-04-04 10:52

Hejsa

Du skal bruge en audiokabel

http://www.sandberg.it/sandberg/kabler/50098.HTM

den der er vist på linket er den samme som min bortset fra at den der er gøn er sort på min.
Du tager den røde og hvide stik og putter dem i bag på-lad os sige det er kassettebånd du vil bruge til at få over på cd-så kommer du dem i der hvor der på din kasette står line out-er det til grammofonen sætter du den røde og hvide bagpå den hvor der står line out-den anden stik skal i din computers lydkort-under line.
Så skal du hvis du vil gøre som jeg downloade audiograpper- http://www.audiograbber.com-us.net/
Når du har dovnloadet den og åbnet den-skal du i programmet gå op under filer og vælge den der hedder line in sampling-så starte du bare henholdsvis din kassette eller grammofon og så klikke du bare der hvor der står record-og bagefter skal du bare gemme filen.

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 09-04-04 10:56

Du forbinder en pladespiller og forstærker til line in på computeren. så kan du bruge et program der hedder steinberg clean hvor at du optager sporene og der efter renser dem det giver et imponerende godt resultat.. der findes også andre programmer som magix men jeg anbefaler steinberg.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 09-04-04 11:31

Du skal have en gramofon
Det nemmeste er hvis denne er sat til et alm. anlæg den gang(god old days) havde du vel også en båndoptager.
Lad nu som om at din pc er båndoptageren. du forbinder den til stereoanlægget som en sådan.
Det gør du med en ledning til pcens lydkort (line in).
Grunden til at bruge anlægget er at dette virker som forforstærker for gramofonen. og den måde er jo så gratis+ledning.
Hvis du ikke kan tilslutte din grammofon til anlægget, ja lån et der kan.
ellers skal du bruge en lille boks mellem grammofon og pc, denne boks indeholder en grammofon-forforstærker(RIAA)
Sådan en dims kan købes for ca. 650kr. hos http://www.zitech.dk/product/BigImage.aspx?ID=10698
hvilket at jeg syntes er dyrt. køb hellere en brugt radio/forstærker på noget loppemarked.
http://www.papkassen.dk
OK ?
Da du sikkert kun gider/orker at lave dit kopi en gang, så sørg for at dine lp'er er rensede.
http://home6.inet.tele.dk/pedipsen/Audio/
OK ?

Der er jo så forskellige måder at optage og gemme dem på, men fælles far dem er at det tager mindst lige så lang tid som lp'en
varer. men mere om det ,når at du er kommet her til. da jeg må vide hvad at du har tænkt dig ang.
CD format, harddiskplads , og det løse ??

Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 09-04-04 11:57

Natmaden.
Fine links - jeg kan jo nok låne/leje en forstærker/radio af mine børn.
Ang. dine sidste spørgsmål, er jeg jo ikke så velbevandret i cd-formater osv., så jeg vil være taknemmelig for et par gode råd på dette område også, men jeg har tænkt mig, at der skal være en LP pr. CD.
Jeg har en forholdsvis "lille" pc - 63 MB ram og 13,8 GB ledig plads på harddisk.

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 50 point
Dato : 09-04-04 12:40

Hejsa
Se mit tip om "how to do" http://www.kandu.dk/dk/tip/5226
Hygge... og god påske

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 09-04-04 13:02

Tak for de gode råd - nu ved jeg hvordan!!
Hej alle og god påske......

Godkendelse af svar
Fra : Lexi

Dato : 09-04-04 13:04

Tak for svaret CLAN.
Virkelig lige det svar jeg har brug for, der trin for trin forklarer fra bunden hvad der skal gøres - super!!

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 09-04-04 13:19

ok formoder at du klare dig, ellers er jeg stadig med.
Du skal kopiere dem til pc'en i mp3, kvaliteten bør være 128kbit/sek, dette for at spare plads på din harddisk.
et pænt gratis pc'stereoanlæg findes her http://jetaudio.com
det kan både kopiere lave omslag og brænde, det er gratis, men det kan også købes, og det giver så noget ekstra funktion
fint pgm som jeg gerne anbefaler.
Ps. det kan også fungere som din personlige netradio station(med dig som discjokey)
God Påske.
Hilsen Jørgen

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 09-04-04 15:51

Tusind tak Jørgen. Nu tror jeg, at jeg har fået alle de svar jeg kunne ønske mig - der er rigeligt at gå igang med for en amatør. Jeg vil prøve mig lidt frem og håber så at det lykkes mig, men jeg kan nok forvente, at jeg skal prøve nogle gange - men det er bare sjovt!!
Hvis der er noget der driller, vender jeg tilbage med nye spørgsmål.

Hej-hej

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 09-04-04 16:19

hopper fra tråden her.
Hej

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 10-04-04 17:45

Hej Lexi
Takker for points
Jeg er lidt fraværende, da jeg er på arbejde (ude midt i Nordsøen - platform). Derfor kigger jeg ikke helt så tit på Kandu som ellers.
Hygge... og fortsat god påske
Søren