/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
maler opskrift maxi
Fra : tiemaster
Vist : 430 gange
50 point
Dato : 09-04-04 10:00

jeg skal til og male min maxi er der nogle der kan fortælle hvordan jeg får det bedste resultat... og jeg skal selv lave det, har ik råd til andet.. på forhånd tak....

Kommentar
Fra : Jacx

Dato : 09-04-04 11:18

Først er det vigtigt, at du får renset det gamle maling af og fjernet rusten, samt vasket olie og fedt af med et affedtningsmiddel. Endelig vaskes den med alm. ferskvand. Der grundes med 1 gang vandig epoxygrundmaling, og slutbehandles med 1 gang vandig epoxymaling. Det bedste resultat opnås alt andet lige, hvis det sprøjtes på.

(kilde byggekram)

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 09-04-04 12:25

Jeg vil lige kommentere Jacx: Vask alt fedt og olie og skidt af, brug evnt. en højtryksrenser.
Nej man skal da ikke fjerne den gamle maling, det vil jo tage uger, den gamle maling skal slibes med sandpapir, så den er let slebet OVERALT, feks. korn 120.
Hvis der er rust, skal stedet slibes i bund der, og jernet grundes, med en jerngrunder.
Hvis der er kraftige ridser skal du slibe dem i "overgang", buler skal udspartles med spartelmasse fra THansen eller lign. og slibes i overgang.
Langt det største arbejde er slibningen, for selv den mindste ridse, kan ses 100 gange tydligere, når der kommer maling på, intet kan skjules med maling, som mange tror.
Blæs alt støv af med trykluft, og tør delene over med en ren fnukfri klud.
Hæng delene op, og sprøjt med en rigtig sprøjte, hvis du køber malingen ved en rigtig automalingsleverandør.
Eller sprøjt med dåser fra feks. THansen.
Pas på løbere, der skal ikke for meget på ad gangen.
Slut af medens det er vådt eller efter en dag, med klar lak fra THansen, helst flere lag. Det kan være svært at se lakken, så pas rigtig godt på ikke at få løbere.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : tiemaster

Dato : 09-04-04 12:59

Tak for svaret pallebhansen. som altid et godt svar jeg går igang med det samme!!!!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-04-04 13:54

Selv tak, det er et stort arbejde, Adskillelse og senere samling tager også lang tid, og forarbejdet er det allervigtigste, men når man maler, skal man også huske på at der bør være støvfrit/fluer mm. blæst med sndkorn, men hvis det er udendørs, er temperaturen for lav nu, det vil tage flere dage om at tørre. Til stel kan det være en fordel at bruge sandpapir i form som smergellærred, det er mest til jern, men det er ligemeget, fordelen er at det er i ruller af ca 4cm, og så er det lettere at trække rundom runde stænger/stel.
Og en sidste ting er at man ikke altid får den farve man syntes var på farvefotoet.
En extra afvaskning i sæbe/grundrens eller med salminakspiritus fjerner ekstra meget skidt FØR slibningen.
VH Palle Hansen