/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Problemer med FX 5200
Fra : Boom.dk
Vist : 316 gange
40 point
Dato : 07-04-04 20:55

Jeg har lige købt et Asus GeForce FX 5200 med 128 MB Ram. Problemet er bare at mit bundkort (Abit KT7A) ikke kan finde det. Min computer kan ikke boote, den siger ikke bip når den starter, og der er ingen harddisk aktivitet. Jeg har jo så sat mit gamle i igen og det virker som normalt.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-04-04 22:05

Enten er kortet dødt, eller osse har du ikke trykket det godt nok ned i sokkelen!

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 07-04-04 22:14

Kortet virker. Har testet det i anden comp. Og det er trykket 100% ned (3 vidner).

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-04-04 22:19

lyder som om bios i motherboardet skal opdateres så!

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 07-04-04 22:28

Har kigget på opdateringerne... der er ikke noget der ser ud til at ændre noget ved det. http://www.abit-usa.com/products/mb/bios.php?categories=1&model=88 desuden er det en anden bios ver.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-04-04 22:32

Ifølge Abit understøtter dit motherboard kun 2x4xAGP medens dit FX5200 er 8xAGP, men det burde kunne køre endda så du har da vist et alvorligt problem med selve kortet.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-04-04 22:36

Anden bios version? Jo der står jo netop at der er blevet fixed en fejl med nvidia kort! Der var mange bundkort der skulle flashes da gf4 dukkede op på markedet, kan ikke tro andet, end at det osse gælder FX kort!

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 07-04-04 23:05

Nej, min BIOS er ikke A9, men 4A.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-04-04 23:08

Du skal opdatere til A9!! 4A kan du finde under Bios Revision History!

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 07-04-04 23:10

er du sikker? (er lidt uden for mht bios opdatering osv)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-04-04 23:16

Det ser rigtigt ud hvis du er sikker på at du dit board bare hedder KT7A, men det ser rigtigt ud når du siger at din hedder 4A for den findes kun på KT7A og den Tedd foreslår vil sikkert afhjælpe dit problem.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-04-04 23:17

Stol på Tedd he's your man

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-04-04 23:19

Jep jeg er sikker!

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 07-04-04 23:20

ok... kan du gi mig en kort brief?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-04-04 23:34

Du skal bruge en bootbar A diskette. Der skal bios update filen og flash værktøjet over på. Normalt følger der en readme fil med som forklarer dig hvad du skal gøre!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-04-04 23:35

Faktisk står der en forklaring øverst på siden med den A9 bios!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-04-04 23:42

Det er nok ingen dårlig ting at køre de trin igennem og det eneste du ikke må gøre er at stoppe midt i en flash så læs det godt igennem udprint evt. det vigtigste.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-04-04 23:45

Ja det er en udmærket guide der er der! Kan osse bruges til andre bundkort!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-04-04 23:46

Men det sidste trin i guiden skal du kun bruge hvis flashen mislykkedes ellers er du vist lige vidt!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-04-04 23:47

Den der med cmos reset!

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 07-04-04 23:50

Ok, ok.... Tak skal i ha'... det prøver jeg lige i morgen... for træt nu.

(Ps. Jeg kan godt afsløre at det nok bliver tedd der løber af med sejeren... Men tak alligevel!)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-04-04 23:55

Jeg skal osse snart på langs!

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 07-04-04 23:56

godnat så. (har kriller i maven)

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 08-04-04 13:12

Ja, så er det dag igen og jeg har prøvet en hel masse. Jeg har opdateret BIOS (hjalp ikke), og jeg har prøvet at starte med mit GeForce OG et gammelt PCI GFX... PCI'et gav signal men GeForce gjorde ikke. Andre forslag?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-04-04 13:22

I Advanced chipset features er der mulighed for ændre indstillinger omkring AGP
AGP Aperture Size 64M
AGP 4X Mode Enabled
AGP Driving Control Auto
AGP Driving Value DA
Prøv lige at kigge lidt på det.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-04-04 13:25

Det er selvfølgelig i BIOS setup

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-04-04 13:31

Noget kunne jo tyde på, at du har problemer med AGP soklen. Har du opdateret din AGP driver til bundkortet, det er vist noget med VIA 4 i 1

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 08-04-04 13:34

Det ved jeg intet om

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-04-04 13:39

Hvad ved du ikke noget om
BIOS eller opdatering?
Jeg vil se om der er en nyere opdatering til boardet end den fra ABIT

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 08-04-04 13:41

det der agp halløj og opdatering

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-04-04 13:44

http://www.viaarena.com/?PageID=70
Du skal vælge den der passer til dit Windows og spørg når der er noget du ikke forstår.
Lagde du for øvrigt mærke til, at man skal lave CMOS reset efter opdatering af BIOS.
Fik du gjort det?

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 08-04-04 13:47

Tedd sagde at det skulle man kun gøre hvis det gik galt

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-04-04 13:50

Din computer kan finde et pCI grafikkort, men ikke et AGP, der sidder i en anden sokkel, som kræver en speciel driver og som du kan se hvis du går ind i BIOS (Del under opstart som det står på skærmen) så er der flere forskellige ting der kan ændres og da du skriver, at du ikke forstår det her vil jeg gå ud fra at du ikke har kunnet lave opdateringen af BIOS helt færdig for du skal resette hvilket gøres ved at flytte jumperen på den der hedder JBAT1, du skal forbinde jumperkontakten på 2 og 3 og derefter flytte den tilbage på 1 og 2

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 08-04-04 13:54

Min Comp kan godt finde et agp
kører med et nu

men tedd sagde jo at hvis man lavede reset på cmos var man lige vidt!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-04-04 13:54

Det er da muligt at man skal resette bios men normalt kan man jo se bios versionen når man booter op, hvis der står A9 der er den jo opdateret!

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 08-04-04 13:55

jamen der står A9 !

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 40 point
Dato : 08-04-04 13:56

Ja jeg så det godt, men det er trin 8 og er sidste trin i opdateringen og den skal bruges for at ændre indstillingerne i forhold til de ændringer som opdateringen har lavet. En CMOS reset vil IKKE fjerne din opdatering og hvis det gik galt ville dit bundkort være kaput med mindre du kunne skaffe en ny eeprom til kortet eller havde et ISA grafikkort til at starte op på.
(Jeg er ikke nybegynder i det her )

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 08-04-04 13:56

desuden tror jeg at min jumper altid har stået på 2-3 ... (eh?)

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 08-04-04 13:56

desuden tror jeg at min jumper altid har stået på 2-3 ... (eh?)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-04-04 13:58

Tedd den reset er for at aktivere de nye funktioner i BIOS. På nogle skal man ind i BIOS og lave default settings og du er bestemt ikke lige vidt for en CMOS reset er bare en mere effektiv måde end at tage batteriet ud.

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 08-04-04 13:58

skal jeg så prøve at flytt CCMOS1 jumperen?

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 08-04-04 14:00

den skulle vist kigges på på hovedet. (der står et ettal ved den ende hvor jumperen er placeret)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-04-04 14:01

Har du en manual? Jeg kigger i en jeg har hentet hos ABIT.
Kapitel2.2
Citat
Note: You can clear CMOS by shorting 2-3 pin, while the system is off.
Then, return to 1-2 pin position. Avoid clearing the CMOS while
the system is on, it will damage the mainboard. Always unplug
the power cord from the wall socket.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-04-04 14:02

Ja så prøv at resette bios! Har dog aldrig skulle gøre det med de bios jeg har flashed, men måske er ABIT anderledes!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-04-04 14:03

Tedd kom nu bare med, jeg er bare assistent.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-04-04 14:04

Der sker ikke noget grimt ved det og bagefter skal de indstillinger jeg beskrev tjekkes

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 08-04-04 14:04

er både forvirret og usikker (det er da cmos der bliver reset)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-04-04 14:07

CMOS er et udtryk for en semiconductor process, men tænk ikke på det for det betyder at man sætter standardindstillinger på den lille klods (eeprom) som man i daglig tale kalder BIOS efter det system den anvender.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-04-04 14:08

Prøv det bare der sker ikke noget ved det! Du kan osse prøve at tage batteriet ud i 5 minutter hvis du er usikker på jumperen! Bare husk at der ikke må være strøm på computeren, mens du gør det!

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 08-04-04 14:08

hvilke indstillinger?

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 08-04-04 14:10

Der står da at det er CCMOS jumperen der sidder tæt ved batteriet... Så skulle det da være den?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-04-04 14:11

CMOS = Complementary Metal-Oxide Semiconductor
BIOS = Basic Input Output System. Små programrutiner, der findes i ROM-kredse i pc’en. BIOS får enheder som tastatur, harddisk osv. til at fungere sammen med CPU og RAM mv.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-04-04 14:11

Ja prøv at flytte jumperen en tak til den side der er plads!

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 08-04-04 14:12

Det besvarer ikke helt mit spørgsmål om CCMOS1 jumperen

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 08-04-04 14:12

og så vent i et minut?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-04-04 14:12

flyt den så tilbage igen og tænd for computeren!

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 08-04-04 14:13

hvad hvis det hele f***er up?

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 08-04-04 14:14

man det burde det da ikke gøre når flash er successful?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-04-04 14:15

Hvorfor skulle det være det?
Det værste der kan være i vejen er, at dit grafikkort ikke kan samarbejde med bundkortet, men det er jo det der arbejdes på.

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 08-04-04 14:16

ok
jeg prøver...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-04-04 14:16

BIOS flashen er det farlige hvis den går i stå eller updaten er forkert, men det var den ikke.

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 08-04-04 14:17

nej, det gik godt... så skulle det ikke være farligt at flytte CCMOS1?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-04-04 14:17

Boom!! Du sender altså en email hvergang du trykker på indlægs knappen *LOL*

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 08-04-04 14:18

det er vel i princippet det samme som at skifte batteri

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-04-04 14:18

Nope! Bare gør det eller som Nike siger. Just do it!!

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 08-04-04 14:19

Tedd: jamen så stik mig din hotmail adresse så kan vi chatte på msn messenger

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-04-04 14:22

Ja du kan osse bare tage batteriet ud i 5 minutter! Nej jeg sender aldrig adresser i et åbent forum!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-04-04 14:26

Husk lige at opdatere http://www.viaarena.com/?PageID=70

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 08-04-04 14:32

nu er det gjort og jeg har instillet boot devices, processer og klokkeslet igen. andg. den der opdatering... hvad skal jeg ha og hvorfor

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-04-04 14:33

Vis jeg var dig,så ville jeg starte helt forefra,gå ind i bios og sætte default settings som reglen f5,men det plejer at stå i bunden af skærmen,så ville jeg gå in på mit bundkort's side og hente alle de sidste nye drivere
chipset,usb,NIC(netværks kort),Grafik kort drivere fra produsentens HP,
og gemme dem på en CD eller endnu bedre på nr2 drev vis du har et sådant,
så ville jeg genindstallere mit win styresystem,og så indstallere driverne
til bundkortet, så install grafik driveren til sidst, så gå ind i bios
og lave de chipset konfigurationer(AGP)som Grafik kort drivere produsenten anbefaler på deres HP.
Manse9933

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 08-04-04 14:34

øhmm...

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-04-04 14:38

nu du har flashet din Bios

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-04-04 14:39

Står der nvidia 5200 lige når du starter computeren op nu! Eller hvad dit skærmkort hedder? Første information der kommer når du starter op!

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 08-04-04 14:39

jeg har flashed bios og cleared cmos

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 08-04-04 14:40

der kommer intet.... det er jo mit problem.... men jeg har ikke prøvet siden jeg clearet cmos

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-04-04 14:42

Så prøv nu!

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 08-04-04 15:08

Nu er det også gjort og det funger da bare for fedt!! Tak skal i have alle sammen. Men jeg tror nu pointene går til BjarneD pga. Tedd fejlagtige information om CMOS reset.

Godkendelse af svar
Fra : Boom.dk

Dato : 08-04-04 15:11

Tak for rettelsen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-04-04 15:15

Boom pointene er Tedds jeg var bare sufflør , men det finder vi selv ud af.
Jeg er glad på dine vegne over det lykkedes.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-04-04 15:31

Det nu mere ABIT der er underlig! Har aldrig været ude for at man skal resette bios efter flash! Og jeg har da flashed en del bundkort! Så deres flash program er udtryk for dårlig programmering!

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 08-04-04 15:34

nu var det jo også CMOS der skulle resettes

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-04-04 15:40

BIOS er det system der styrer opstarten af computeren, indlæsning af grafikkort med videre og CMOS er den chip det arbejder med så det er det samme der tales om.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : Boom.dk

Dato : 08-04-04 15:41

Oki! :)