/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Reducer matematiske udtryk
Fra : popey
Vist : 1616 gange
28 point
Dato : 07-04-04 16:33

Er der nogen som har kendskab til software som kan reducere matematiske udtryk gerne step by step om muligt.

Programmer / Manual (digital) for CASIO scientifi calculator fx-8000G ønskes

viele grüsse
popey

Kommentar
Fra : Jacx

Dato : 07-04-04 16:37
Kommentar
Fra : kaos_kristian

Dato : 07-04-04 17:40

Du kan benytte maple, matlab, mathcad eller scientific workstation.
Det mest brugervenlige er nok maple, de er dog alle relativt avancerede.
Hvad niveau skal de bruges til?
Kaos

PS Jacx er du ikke rar ikke at poste google-søgninger, de fleste mennesker kan efterhånden godt finde ud af, at indtaste søgeord på google.

Kommentar
Fra : popey

Dato : 07-04-04 18:15

Jeg er ved at gøre et skibsfører studie færdigt, jeg var egentligt startet for 15 år siden men da søen og livet til søs trak vældigt i den, sprang jeg fra. Tiden er nu inde. Niveauet er dog til at overse. Fysik, matematik, kemi og ellære gym B/C

prøver at kigge efter de anviste prog.

Kommentar
Fra : popey

Dato : 07-04-04 18:16

manualen til min gamle Casio fx8000G spøger stadig. den gamle er forlist ;-(

Kommentar
Fra : kaos_kristian

Dato : 08-04-04 09:38

Hmmm... spørgsmålet er om de programmer jeg nævnte ikke er for stor en mundfuld til behovet (ups forresten staves det første mable). Jeg kender ikke din lommeregner og vil følgeligt ikke komme med gode råd, men de større modeller fra Texas instruments (i hvert fald fra TI82 og op) har en funktion der hedder solve, hvori du kan få løst dine ligninger.
Men der må være masser af småprogrammer som kan det du efterlyser - jeg kender dem desværre bare ikke.
Held og lykke
Kaos

Accepteret svar
Fra : kaos_kristian

Modtaget 28 point
Dato : 08-04-04 09:45
Kommentar
Fra : kaos_kristian

Dato : 08-04-04 10:30

Hov sad vist og sov - maple staves maple og den nyeste version er 9. Det er et super program der kan uhyggeligt meget, men igen er det måske lidt overkill i forhold til dine behov.

Kaos

Kommentar
Fra : kaos_kristian

Dato : 08-04-04 10:38

Hejsa igen.
Prøv denne side og se om det var noget:
http://wmi.math.u-szeged.hu/wmi/math.php

Kaos

Kommentar
Fra : kaos_kristian

Dato : 08-04-04 10:38

Hejsa igen.
Prøv denne side og se om det var noget:
http://wmi.math.u-szeged.hu/wmi/math.php

Kaos

Kommentar
Fra : kaos_kristian

Dato : 08-04-04 10:43

Hvis du bare vil have integreret ting kan du eventuelt benytte:
http://integrals.wolfram.com/

Kaos

Kommentar
Fra : kaos_kristian

Dato : 08-04-04 10:45

Nu har jeg fundet et gratis program til dig (og undskyld de mange svar):
Det skulle efter sigende være ganske udemærket (har aldrig selv prøvet det):
http://maxima.sourceforge.net/

Hygge hejsa
Kaos

Kommentar
Fra : popey

Dato : 08-04-04 12:25

kaos_kristian/popey

Ja du har ganske ret - de første programmer var nok en for stor mundfuld for undertegnet. Prøvede maple 9.0 og matlab 13 R. (det er vist for de mere hardcore)

Jeg takker samtidig for manual henvisningerne. de tyske havde jeg godt nok fundet. men der var en engelsk som jeg kunne bruge. Mange tak. Har nu hentet fra maxima og vil prøve det en gang. Du hører nærmere asap

Kommentar
Fra : popey

Dato : 08-04-04 12:39

kan se at der ingen nemme løsninger er på matematikken så jeg må hellere bruge tiden på bøgerne.
Gik ud af folkeskolen i 1983 udvidet afgangsprøve og og vi skal så op til 1g's eksamen. dec. 2004 dvs 8 mdr. fra nu.
det må kunne lade sig gøre til trods for at jeg sejler (abejder) 2mdr ude / 2mdr hjemme. (4 mdr studier)

Geomatrien går veldigt godt da jeg jo har brugt den de sidste 13 i navigationen mysterier (sfærisk etc.)

Lærebogen i matematik: Teknisk Matematik af P.Madsen

Kommentar
Fra : popey

Dato : 08-04-04 12:39

kan se at der ingen nemme løsninger er på matematikken så jeg må hellere bruge tiden på bøgerne.
Gik ud af folkeskolen i 1983 udvidet afgangsprøve og og vi skal så op til 1g's eksamen. dec. 2004 dvs 8 mdr. fra nu.
det må kunne lade sig gøre til trods for at jeg sejler (abejder) 2mdr ude / 2mdr hjemme. (4 mdr studier)

Geomatrien går veldigt godt da jeg jo har brugt den de sidste 13 i navigationen mysterier (sfærisk etc.)

Lærebogen i matematik: Teknisk Matematik af P.Madsen

Godkendelse af svar
Fra : popey

Dato : 08-04-04 12:41

Tak for svaret kaos_kristian.

Kommentar
Fra : kaos_kristian

Dato : 08-04-04 12:50

Det var så lidt. Jeg håber at det lykkes for dig.
Jeg vil endnu engang henlede din opmærksomhed på
http://wmi.math.u-szeged.hu/wmi/math.php

Der er rent faktisk rimelig meget hjælp at hente, idet den både kan løse ligninger, integrere og differentiere mm.

Men ellers pøj pøj med det - og selvfølgelig skal det nok lykkes for dig.

Kaos

Kommentar
Fra : popey

Dato : 08-04-04 13:27

den sidste links var jo lige det jeg efterlyste. om man bare havde det fast på PC'en var det lykken.

Kommentar
Fra : kaos_kristian

Dato : 08-04-04 14:13

Hmm... jamen det havde jeg jo skrevet en gang - måske forsvandt det i strømmen af indlæg...
Men super at du kan bruge det.

Hygge hejsa

Kaos