/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Min hund keder sig....
Fra : Mulle73
Vist : 1241 gange
200 point
Dato : 07-04-04 15:51

Hej

Jeg har en virkelig dejlig hanhund på 1 år. (Retriever/labrador/collie)

Vi går med ham om morgenen (ca. 45 min.). Han er alene i 6½ time og det har aldrig været noget problem.

Nu er han så desværre begyndt at tage alle mulige ting og bide dem i stykker. Hans madras til kurven, aviser, brænde (til brændeovnen selvfølgelig! ), sko osv.

Han har en stor bold med godbidder, en anden bold, bidereb osv., men jeg tror ikke rigtig han leger med det.

Er der nogen der har gode ideer???

Og er det ikke rigtig forstået, at man IKKE skal skælde hunden ud, når man så kommer hjem? (Jeg ser jo ikke han gør noget forkert!)

Kærligst Mulle

Kommentar
Fra : Jacx

Dato : 07-04-04 15:53

Det kan ikke være fordi han er ved at komme i en alder hvor hans tænder begynder at skifte, og at det så gør ondt i hans tandkød, og bare tager det der er først for når det begynder at gøre ondt, og gnasker lidt i det ?

Kommentar
Fra : jabco9240

Dato : 07-04-04 15:53

Du må ikke skælde ham ud. Det er helt korrekt forstået i hvert fald.

Har dog ikke umiddelbart hverken forklaring eller gode idéer til dit spørgsmål.

Kommentar
Fra : jabco9240

Dato : 07-04-04 15:55

Hvor stor en del af boligen har han adgang til? En hund skal ikke "vogte" over et helt hjem. Et eller to sammenhængende rum er nok - evt., entre og køkken eller hvordan rummene nu hænger sammen hos jer. Ellers kan det blive for uoverskueligt for en hund.

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 07-04-04 16:00

Hvis du skælder ham ud når du kommer hjem aner han ikke hvad der er galt, det er måske 3 timer siden han sidst tygge i dit hus. hvis du overvåger ham og tager ham på fersk gerning kan du skælde ud ellers ikke.
Det er ikke sikkert han forstår det af den grund, men det er den eneste måde du kan sætte en sammenhæng mellem det han gør og at du bliver sur.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 07-04-04 16:08

Tænderne er normalt skifter efter de første 7 måneder.
Der er ikke andet at gøre end at træne ham i hvad han må røre og ikke røre. Vi har haft det samme problem, hvor vi lærte vores schæfertæve hvad den måtte. Nu bider den kun i det, den må.
Du må ikke skælde ham ud, når du kommer hjem, men placer de ting han ikke må bide i så han ikke kan undgå at rende over dem. Når han tager fat i dem, irettesættes han. Når han tager det han må, roses han. Det er et tålmodighedsarbejde, der kan tage lang tid, men det betaler sig -- og på en eller anden måde skete der samtidig det for vores hund, at den senere selv fandt ud af "hvad der mon kunne bides i" ... det syntes jeg var meget interessant....

mvh bvh

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 07-04-04 16:41

Skælde ud... det må du godt.. dog med måde. Vores hund er ofte hjemme alene (i en lille lejlighed desværre), og nu har vi fået et barn. Hunden har enkelte gange, før vi fik datteren, bidt i nogle ting, dog MEGET sjældent. Nu når vi tager afsted og selvfølgelig har datteren med os, så kan hunden blive meget jalous fordi den ikke slipper med. Når vi så kom hjem igen havde den spist et ærme af en trøje eller skidt eller pisset inde. Til at starte med lod vi være med at skælde hunden ud (som folk siger så skal man kun irettesætte hunden når man ser det), men den blev bare ved. Så til sidst gjorde jeg det at jeg viste hunden trøjen (eller tog trøjen på og viste hele tiden ærmet til hunden) og gav den en verbal skideballe. Hunden bliver nu meget flov hvergang den ser træjen og ved godt at den har gjort noget forkert, siden da har den ikke gjort dette. Er der lort eller pis på gulvet skader det heller ikke at jeg tager hunden med til "gerningsstedet" og viser den sin ugerning mens jeg siger i en streng tone at dette er forkert. Den gør ikke noget inde mere, siden jeg har "irettesat" hunden.

Du/i skal forstå det på den måde at hunde ikke er dumme og ikke har korttidshukommelse, derfor kan de godt irettesættes så længe de bliver konfronteret med deres ugerning. Prøv at forestille jer hunden som et barn. I må jo også irettesætte jeres børn når de har gjort noget forkert, så at de kan lære af deres fejl, selv om i ikke var der da barnet gjorde sin ugerning. Ellers giver du jo barnet/hunden det indtryk at den gerne må gøre det når du ikke er i nærheden.

Mikael

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 07-04-04 17:20

Der kan være mange årsager til at situationen har ændret sig. Du skal forholde dig til der er sket en ændring. Det med han keder sig holder ikke. Det gjorde han ikke før, og det sker ikke lige pludseligt. Det kan være eksterne ændringer eller indre ændringer. Han kan være på vej i puberteten, og det kan gøre ham urolig. Den slags går ofte hurtigt over. Prøv at fjerne alt det han absolut ikke må røre, og læg en del ting han gerne må bide i og se om det ikke går i sig selv igen efter kort tid. Det vigtigste er, at I bibeholder et fredeligt, og for hunden trygt samvær. Har han det svært i øjeblikket skal du ikke forstærke problemerne.

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 07-04-04 17:43

åh ja... he he glemte helt at give et svar til spørgeren (tænkte kun på det med at skælde ud).

Sørg for at lege meget med hunden når den er i den her periode. Du nævner at i har masser af legetøj til hunden, brug det i en leg med hunden ind til at den bliver træt og ikke gider mere (eller du ikke orker mere) hver dag. På den måde lærer hunden sit legetøj at kende og finder ud af at den kan bide i dette uden i bliver sure eller kede af det. Hunde ændrer sig hele tiden, så det har ikke noget at gøre med at den keder sig, det er nærmere bare en del af dens udvikling som gør at den opfører sig på en normal måde.
Sørg for at hunden kun har adgang til et lille areal af huset når den er alene hjemme, på den måde undgår du at hunden bruger sin energi på at gå huset igennem og kun inspicerer sit territorie. Desuden skal du fjerne alt det den ikke må bide i fra dette territorie, så den vænner sig til sine ting.
En vigtig ting er at du skal have god tålmodighed og vise hunden at den er en del af familien. Desuden skal hunden også føle hvem der bestemmer (ikke via vold eller skideballer), men ved hjælp af en kærlig hånd og en streng stemme. Den skal vide når den har gjort noget forkert...

Der findes mange lærebøger og retningslinier til at opdrage en hund efter, men i sidste ende kan du godt stikke disse skr.. op ! Din hund er "DIN" hund. Og derfor skal du vælge at følge dine ideer og dine indskud først, hvis dette så ikke hjælper så rådgiv dig med en dyrlæge, han ved altid råd. Giv dig god tid med din hund og hvis din at du elsker den. Alt det du giver din hund, får du 10 gange tilbage..!

Mikael ..... som holder påskeferie NU!! Glædelig påske til jer alle.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-04-04 17:45

Hej Mulle.
I gamle dage tog man hunden og kørte dens snude ned i dens afføring hvis den havde pølset inde...
I gamle dage slog man også sin hund hvis den gjorde noget man ikke ville have.
Og det samme med børn. Man skældte ud eller slog hvis de ikke opførte sig ordentligt.

Men efterhånden er der flere og flere mennesker, der forstår, at det er helt unødvendig magtanvendelse og det bestemt ikke gavner forholdet til hunden/barnet.

I stedet kan man prøve på at forstå hvorfor hunden opfører sig som den gør. Og det er jo også det, du prøver på når du gætter på, at han keder sig.

Ét år et jo ikke særlig meget for en retrieverblanding. Han er ikke hvalp mere, men nærmest "i puberteten". Hvis han ikke har andet indhold i sit liv end de daglige ture, hvor han kan orientere sig om, hvem af veninderne, der er i løbetid, -så vil han da sidde og længes og kede sig, når han er alene hjemme.
Det er meget almindeligt med sådan en unghundefase. Det kan sagtens gå over af sig selv, -især hvis I ikke gør ham ked af det og nervøs ved at skælde ud over noget han ikke forstår. -det er jo helt sikkert tegn på, at han har det skidt... Men det kan også blive en dårlig vane.

Så enten kan I gøre "ingenting" og bare sørge for at fjerne de ting, som han ikke må æde, -Eller I kan prøve at gøre mere ud af hans morgentur. Hvis I kunne melde ham til hundetræning i week-enden, så var det nok en god ting. Og så kunne I bruge f. eks. 15 minutter af hans morgentur på hundetræning. Almindelig lineføring og lydighed er fint, og endnu bedre er nogle spor-øvelser. Ting, hvor I samarbejder om at løse en opgave. Så han får masser af masser af ros og opmærksomhed undervejs. Det er IKKE nok med 45 minutters "socialt samvær" eller at han selv render og snuser hele tiden på morgenturen. I skal have hinandens opmærksomhed.

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 07-04-04 17:46

Glemte et par ord og lavede nogle "tastefejl"

Håber det kan forstås alligevel.:!

Mikael

Kommentar
Fra : Mulle73

Dato : 07-04-04 19:14

Hej alle sammen....

Hold da op, hvor er svar-tiden hurtig herinde!

Når vi går om morgenen, så er han faktisk kun i snor, når vi går over vejen. Vi bor ned til Viborg-søerne, hvor der er god plads. Desuden går vi ikke den samme tur hver dag. Han skal komme på plads, finde pinde osv, så han går ikke bare rundt "alene".

Om eftermiddagen kommer han selvfølgelig ud i haven (vi har en grund på 1500 kvm.), hvor vi leger med hans bolde osv.

Jeg synes selv, at han får en udmærket motion. (Han har desværre hofteledsdysplasi )

Men det jeg søgte var måske noget mere udfordrende legetøj til ham. (Evt. også nogle lege, som vi kan lege i haven.) Noget hvor han også skal tænke lidt...

Men tak for alle svarene...

Mulle

Kommentar
Fra : Mulle73

Dato : 07-04-04 19:15

Ups!

Forkert smiley, da jeg skrev om hofteledsdysplasi... Hvordan laver man een der græder???

Mulle

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 07-04-04 19:38

Hej Mulle
Som Birgitta så rigtig skriver så er det aktivering din hund mangler hvis den keder sig, aktivering er slet ikke det samme som motion.
Din hund skal have lov at bruge hovedet, fx søge efter sin morgenmad på græsplænen, finde gemte godbidder lære forskellige øvelser osv.
Det er ikke en fordel at give hunden meget motion om morgennen, det får ofte hunden til at stresse.
En lille rolig tur for at gøre sig ren og så en halv times hjernegymnastik, det virker.
Og du har helt ret man skal ikke skælde ud når man kommer hjem, hunden kan slet ikke forbinde skældud med det at noget er i stykker.
Hvis den virker som om den har dårlig samvitighed så er det fordi den er klar over at du er gal, men den ved ikke hvorfor..
Med venlig hilsen
Bodil

Kommentar
Fra : olehermann

Dato : 07-04-04 20:27

KØB EN KAT!!!!

Kommentar
Fra : Frk_Laura

Dato : 07-04-04 23:38

Hej
Du må endelig ikke begrænse hundens adgang i huset, da dette kan øge den destruktive adfærd, da den bliver frusteret over at blive "spærret inde". Det er vigtigt at hunden har meget plads.
For at undgå at den bidder ting i stykker, vil jeg give dig et tip jeg selv har haft stor succes med.
Min hund åd vores skænk, og det var ALTID når vi ikke var hjemme, og det var meget frustrende.
Jeg prøvede mange ting, men det der virkede bedst var da vi tog noget tabasco og penslede det på skænken.
Det er skete var, at jeg hældte tabasco op i en lille underkop, og inden så mig om, var hunden i fuld mang med at drikke det- Jeg tænkte hold da op, nu bliver skænken spist! men et par sekunder senere standsede hunden op, og kiggede på mig og løb derefter ind i stuen, hvor den borede snuden ned i gulvtæppet, og var helt vild. ( Der skete ingen ting med hunden, den blev ikke syg)

Herefter har bare lugten af tabasco fået den til at gå baglæns.
Vi har siden puttet tabasco på mange ting, og resultatet er det sammen, ingen bidemærker.
Du kan også lave fælder for hunden, så du får mulighed for at skælde den ud i gernings øjeblikket.
På et tidspunkt splittede den alle vores reklamer ad, når vi var på arbjede, så en dag, lagde jeg en reklame på gulvet, og efter et øjeblik, gik den igang, og jeg kunne tage den i det, og skælde den ud, så den opdagede, at det IKKE var OK at spise reklamer - det behøvede jeg kun at gøre 2 gange.
Hvis din hunds tænder er ved at skifte, er det en god ideé, at købe et meget store kødben i oksehud, da det er noget den rigtig kan ligge og tygge i.
Jeg håber at mit tip kan hjælpe dig.

Kommentar
Fra : eisner

Dato : 08-04-04 14:25

Hi Mulle.
1. en hund må max. have 3 genstande at lege med når den er alene
2. det er ikke nok bare at lufte sin hund. Alle hunde er fra start af skabt til at udfører et 'arbejde' vogte får, jægerens hund o.s.v.
3. se at komme i gang med en eller anden form for træning f.eks. spor, apportering m.v. så forsvinder trangen til ulykker, hvis vel og mærket det ikke er psykisk. for så skal du arbejde på en anden led.

Hel og lykke.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-04-04 17:08

En der græder: : - c (uden mellemrum)

Orh, Der er mange råd, for og imod. En hund må dit, eller må ikke dat, eller den skal dit eller dat.

Og det er altsammen rigtigt... Eller forkert...
For hunde er lige så forskellige som mennesker. Og det, der "virker" på én hund, virker ikke på den næste.

Så det er DIG, der skal gøre arbejdet, -lære din hund at kende så du forstår hvorfor han gør som han gør. Og det lærer du bedst ved at lave ting sammen med ham, -på to"mands"hånd, -eller pote. Han lærer, hvad du mener og du lærer hvad han mener.

Men umiddelbart ville jeg også godt tro, at din hund kan være stresset, som Bodil skriver. Men jeg mener ikke, at det er nok at drysse maden ud over plænen. Det er så vigtigt at lave noget SAMMEN. Lær ham "sit" "dæk" og "stå" og masser af andre kommandoer efter hvad du synes. Alle mine hunde har lært at når jeg siger "OOoops", så er det fordi jeg har tabt noget, og så samler de op. Hende jeg har nu, hun springer op på bænk eller bord eller balancebom hvis jeg siger "opsedaisy". Det er praktisk, når hun skal børstes eller lignende.

Bold og bidelege er som regel ikke så godt for en stresset hund.. Desværre, for de elsker det..

Alt det med at lave fælder og fersk gerning eller skælde ud, det er jeg personligt ikke så vild med, men det er jo nok en temperamentssag.

Kommentar
Fra : Mulle73

Dato : 08-04-04 22:43

Puuuuh....

Jeg er rigtig glad for, at så mange har gidet svare på mit spørgsmål, men desvæære er jeg nok mere forvirret nu end før!

Mulle

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-04-04 01:04

Hej Mulle.
Måske er det fordi han er ved at være kønsmoden, han er blevet destruktiv. Prøv at tale med din dyrlæge. En af vores venner havde samme problem med sin Briard - selv om fyren har været hundetræner i DCH. Det endte med, at hans hun blev kastereret og det hjalp.Han fik samtidig et skud hormoner, så det gik stærkt med at hormonerne faldt til ro. Siden har de ikke haft nogen problemer med ham.
Men som et par af de andre har skrevet, så pas på ikke at stresse ham ved at gå lange ture om morgenen. Heller ikke lege med ham om morgenen. Lad ham finde sit foder selv. Smid det ud over et stort stykke af græsplænen, og lad ham så selv snuse det op. Læg godbidder under et krus/underkop/underkål (alt efter hvor skrap han er) og lad ham selv løse problemet med at få godbidden ud. Lån/køb bøger om aktivering, og gå så til hundetræning med ham. Det vil han garanteret elske, hvis du finder et sted, hvor de bruger ros og belønning og ikke straf. Og du lærer en masse aktiveringsøvelser oveni, at du får en mere lydig hund.
Held og lykke med det.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Mulle73

Dato : 09-04-04 01:14

Hej Jette

Stresser man en hund ved at gå med ham i 45 min. om morgenen, inden han skal være alene hjemme i 6½ time? Jeg gør det fordi jeg troede det ville være godt for ham, at komme ud og stække sig lidt, løbe og snuse... Altså... at gøre ham lidt fysisk træt.

Iiiih, altså! Og mig der gerne snart vil have børn! Hvordan skal det ikke gå???

Mulle

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-04-04 01:25

Hej Mulle.
Det kommer an på tempoet i går i. Hvis i bare lunter af sted i et langsomt tempo, bliver hunden ikke stresset, hvis den går og snuser. Men han kan sagtens være fysisk træt og psykisk stresset på en gang. Så vil han lægge sig ned og hvile sig, når han kommer hjem, og når han har sovet lidt, vågner han og er stresset.
Hvis jeg var dig, ville jeg nok nøjes med at lunte af sted 20 min til en halv time. Men du kan også blive ved med de 45 min. og så give ham noget næse/hjernearbejde i noget af tiden. Hvis han er typen, der stormer af sted uden at snuse når han går, vil han være meget stresset, når i kommer hjem. Så kan du med fordel vente med næse/hjernearbejdet, til i er hjemme. Så kan han da ikke stresse op på hjemvejen.
Men når du gerne snart vil have børn, er det nok en god idé allerede nu at indarbejde de rutiner det giver at have et barn, så godt det nu kan lade sig gøre. Så bliver han ikke så jaloux som han ellers kan blive. Den tid du bruger på ham nu, skal du også bruge på ham, når barnet er kommet. Ellers kan han meget nemt mene, at den lille tager noget fra ham. Og det kan gå galt. Men da der både er retriever og labrador i ham, er der gode chancer for, at det går fint. Det er nogle solide racer psykisk begge to. Collien er til gengæld ikke.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 09-04-04 12:09

Hej Mulle !

Jeres hund er nok kommet ind i en ny periode i dens udvikling : Fysisk kønsmodning, Perioden kendetegnes ved følgende:

Hanhunde gennemgår hormonforandringer, og territorial bevidstheden bliver mere udtalt.

Hunde kan i denne periode fra tid til anden være urenlig og ødelægge ting i hjemmet.

Hunde der ikke kender deres plads i rangordenen, kan volde problemer i denne periode.

Grundet unghundens fysiske kønsmodning og ustabilitet i denne periode kan almindelig træning være problematisk. Man bør ikke kaste sig ud i ny krævende indlæring eller stresse hunden unødigt.

Derfor er det hensigtsmæssigt at fortsætte med aktiviteter, der på en positiv måde styrker forholdet mellem hunden og ejeren.

I kan lave sjove samarbejdsøvelser med hunden, balance- og kropskontrol-øvelser, samt spor og søgeudvikling.

Gem evt. dens mad rundt om i huset, så den skal bruge tid til at finde det, mens den er alene hjemme.

"tab" noget af jeres eget, en handske, nøgler osv. når I er ude at gå tur, og få hunden til at finde det.

Hunden bliver helt udmattet af næsearbejde, så det er rigtig godt.

Der findes noget Svensk Træaktivitets legetøj som netop er til leg, hvor hunden skal bruge sin næse.

Se evt her http://loppetjansen.gpserver.dk/index.php?cPath=65_36

God fornøjelse

Karin

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 200 point
Dato : 09-04-04 16:45

Mulle, når du får børn, kan du gøre det samme: Du kan godt spørge på kandu, men du er nødt til selv at beslutte, hvad der er det rigtige for lige netop jer. Børn er lige så forskellige som hunde...
Jo mere du beskæftiger dig med/interesserer dig for barnet/hunden, jo bedre kommer du til at kende dem. Og jo lettere er det for dig at beslutte, hvad der er det rigtige lige netop for jer.

Forøvrigt: Min egen "retriever" elsker, når vi er kommet næsten hjem, at jeg leder i min lomme og så siger jeg: Ooops, hvor er mors vante? Find mors vante... -Og så må vi gå tilbage i vores eget spor til vanten dukker op igen.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 09-04-04 18:12

Det er rigtigt hvad k.j.k skriver. Du har i øjeblikket en hund der skal til at være en rigtig hanhund og det kan det godt blive en lidt turbulent tid med lidt overspringshandlinger her og der. Megen af adfæren forsvinder igen, hvis du for det første tager det roligt og for det andet er rimeligt mårettet i arbejdet med ham.

Det er trods alt en hund og ikke et menneske.

Det skal være dig, der bestemmer og dine virkemidler afhængig af netop din hunds natur, men fremfor alt skal du være konsekvent.

Hvis du ikke har energi til at gennemføre, hvad du har sat dig for, så lad være med at starte på det.

Forudsat at det er dig der bestemmer, vil hunden også være påvirket af dine virkemidler. Hvis din stemme bliver dyb, når den gør noget forkert og lys og venlig, når den gør det rigtige, vil den stille og roligt glide ind i en forståelse for jeres families husregler.

Der er selvfølgelig forskel på hunde og dine virkemidler skal tilpasses derefter. Det kan være du skal være lidt skarpere i stemmen og gøre endnu mere ud af at rose med klap og godbidder eller den elskede bold. Din hund må aldrig være i tvivl om hvad du mener.

Du skal følge nogle helt fundamentale regler:
Brug altid de samme ord til det samme du ønsker af hunden og brug aldrig disse ord i andre situationer.
Lad den aldrig få lov til noget, den ikke måtte igår eller ikke må i morgen.

Arbejde med hunde er det rene oversættelsesarbejde mellem mennesker og dyr og hvis vi iøvrigt forudsætter at vi er de klogeste, er det også vores opgave at tale det tydelige sprog og vores opgave at forstå hundens sprog.

Som instruktør både i politihundeforeningen og i Dansk schæferhundeklub har jeg set de forundeligste samarbejder mellem mennesker og hunde. Engang jeg var til verdensmesterskaber i Sweitz så jeg den danske deltager bide sin hund i øret, da han ikke kunne få kontakt. Jeg har set familier der beklagede at hunden sprang op af gæsterne, for bagefter at se farmand i vild leg med hunden, hvor der i den grad "blev sprunget op".

Jeg har hørt hundeførere med stemmer på gravens rand rose deres hunde, for slet ikke at tale om hvor de ikke kan lade være med at grine af hunden, når den gør noget, den får skæld ud over næste gang det sker.

Når hundene skal lære at dække af, ser jeg ofte hundeførere med skarpe stemmer og truende kropsprog true deres hund til at blive liggende. Det skal jo være lige modsat, så snart den har lagt sig skal den roses. I starten får det den til at rejse sig med det samme. Så startes der forfra, når hunden dækker, roses igen, så det til sidst bliver dejligt at ligge der og få ros og godbidder.

Dit problem var, at din hund bider i alting i øjeblikket.
Selvfølgelig skal du fjerne alt det du ikke vil have den skal bide i, men alt kan jo ikke fjernes.
Så bliver det foreslået at den skal gøres træt, fysisk og psykisk. Det er også udmærket, men den får hurtigt energien igen.
Du kan opdrage på den, men det virker på længere sigt og så er problemerne sansynlivis væk og en del bidt i stykker

Så for at gøre en lang historie kort: Du må lide med ulemperne, som vi andre har gjort det, men afhængigt af din hunds lærevillighed og din dygtighed og tid til det, kan du begrænse skaderne...
mvh bvh

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 13-04-04 09:49

Glem alt om straf!!! Det virker ikke og gør kun din hund mere utryg. Jeg vil give mange ret herinde, Birgitta, Lunadic, qfha etc.

Der er bare mange der glemmer helheden, konteksten. Din hund har HD skriver du. Og alligevel går du 45 minutter om morgenen og leger med bolde om eftermiddagen. Hvor længe har du gjort det? Mellemstore til store racer skal skånes rent fysisk til de er ca. et år (afhængig af race), fordi deres knogler ikke kan holde til overbelastning. Mellemstore til store racer MED HD skal ISÆR skånes. Et kvarters gåtur er nok om morgenen, og som mange skriver herinde, skal du så bruge tiden på hjerneaktivitet.
Men hvis du i nogen tid har gået så lang tid med din hund hver morgen, er der stor sandsynlighed for, at den har fået opbygget et unaturligt stort aktivitetsbehov - især når du også leger med bolde.
Se helheden; undgå kropskontroløvelser der kan få din HD-ramte hunds knogler ud i yderpositioner, lav ikke for meget sit, stå og dæk. Undgå fuldstændigt at lege stressende og fysisk hårde lege som boldspil, tovtrækkeri, pindekast, undgå for alt i verden agility og lignende.

Der er ingen af os herinde der kan råde dig rigtigt, fordi vi ikke kan se hunden. Der kan være mange årsager til dine problemer. Måske er din hund over-aktiveret (fysisk og mentalt), måske er din hund utryg, måske er der sket noget anderledes i jeres rutiner?, måske er der udelukkende tale om hormonforandringer, måske har din hund ondt. Langt de fleste adfærdsproblemer skyldes faktisk fysiske smerter. Vores hunde kan jo ikke sige "lad lige være med det der, det gør ondt" - de bliver nødt til at vise det på en anden måde.
Prøv evt. at give den kodigmagnyl svarende til børnedosis (IKKE PANODIL!!! - det kan hunde ikke tåle)) og se om tingene ændrer sig.

Pas på med at rådføre dig med dyrlæger medmindre de er meget kompetente. Hvordan ser man om de er det...? De skal se helheden, det er det vigtigste. Jeg ville hellere rådføre mig med en adfærdsterapeut. Jeg kan varmt anbefale hundespykolog, cand. psych., Lone Greva, hvor jeg selv er uddannet.

Vh. Molli
www.hundezonen.com

Gå evt. ind under "links" på min og min kollegas hjemmeside (ovenstående), der kan du finde Lone Grevas hjemmeside.
Held og lykke og spørg gerne igen, hvis jeg kan hjælpe dig med noget

Kommentar
Fra : Mulle73

Dato : 22-04-04 20:19

Hej alle sammen...

Jeg aner ikke hvem jeg skal give mine point til!!????

Mulle

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 23-04-04 09:16

Du skal give dine points til den du mener har givet dig det bedste svar.. Den som har kunnet hjælpe dig først har fortjent points, og har ikke nogen kunnet hjælpe dig, så vil jeg mene at du jo kan vælge at give den til den som har brugt flest ressourcer og tid på at forsøge at give dig et kvalificeret svar..!

Det er dine point og dit valg..!

Mikael

Kommentar
Fra : hgfdsa

Dato : 01-05-04 11:54

Birgitta har fat i noget af det rigtige.....

hilsen hgfdsa

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-05-04 14:34

Og mulle, hvis du ikke synes, at vi har været til nogen hjælp, og du faktisk bare er blevet mere forvirret end du var, ---så har du også al mulig ret til at lade spørgsmålet stå åbent.
Uanset hvad nogle kandubrugere mener, så står der ingen steder, at du SKAL lukke spørgsmålet!

--Det kunne jo også være, at der kom et bedre svar i morgen eller om en uge. Eller du skulle måske afprøve de forskellige råd først, -og det kan da tage måneder.
Så giv du dig bare tid.

Kommentar
Fra : sbg01

Dato : 01-05-04 18:29

Hej Mulle, jeg ser at der er en der foreslår at du skal kastererer din hund, det skal du absolut ikke gøre. Du skal istedet sørge for at aktiverer den inden den skal være alene hjemme, det kan bl.a gøres ved at udnytte dens lyst til at bruge dens næse, fek.s ved at tage en hundfuld tør foder/godbider og sprede det rundt om i hjemmet.

Du skal regne med at din hund er ved at være i puberteten, så den er lidt forvirred i sit lille hoved, så hjælper det altså ikke at skælde den ud flere timer efter brøden er begået, hundens hukommelse er ganske kort, og sætter ikke tingene i sammenhæng, sådan som vi mennesker gør.

Så bare fat mod Mulle, det skal nok blive godt........................en dag.

Kommentar
Fra : Mulle73

Dato : 01-05-04 21:54

Til Birgitta

Det er bestemt ikke fordi jeg mener, at I ikke har været til nogen hjælp.... Det er bare svært at svare på, hvem der er "tættest på". Som du selv skriver, kan det tage måneder at afprøve de forskellige ting... Synes dog bare, at jeg skylder pointene til een eller anden.

Mulle

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-05-04 17:58

Hej, mulle. Du skylder ikke nogen noget. Giv dig bare tid til at afprøve alt. Vi har jo kun ideerne, -det er dig, der må gøre arbejdet.
En anden gang er det dig, der kan give råd om et eller andet emne.

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 02-05-04 20:10

helt enig med ed sidste par kommentarer! - tag du bare din tid.

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 07-06-04 23:59

Hey

Der er godt nok kommet mange svar herinde.
Af egne erfaringer og råd fra hundekonsulenter er det altid den første halve time hunde spiltter noget af når den keder sig hjemme. I alle indlægene er der mange gode råd og hvordan og hvorledes. Jeg vil fortælle hvad jeg blev rådet dengang...

Man kan fx tage "skellettet" fra en køkkenrulle og mase flad i begge ender og komme godbidder indeni - nu har hunden noget den gerne må spiltte af - da en jo får succes ved at få godbidderne..

Man kan køre i genbrug og købe et par kopper incl underkopper. Når man går har man sat kopperne op (denne gang uden underkopper) med en godbid under og nu skal hunden jo så vælte disse. Når hunden er øvet i disse estattes kopperne med underkopperne da det kræver lidt mere at få disse væk.

Den sidste er den hvor du kommer godbidder i en cola-flaske uden prop og så må hunden jo finde ud af hvordan man får dem ud.

Jeg synes ikke at du skal begrænse hans adgang i huset.

MVH Mika DCH

Kommentar
Fra : Sofusferdinan

Dato : 16-06-04 11:58

Selvom det er længe siden at spm blev startet vil jeg aligevel gerne give mit besyv med. Ifl en adfærdsterapeut finder man mange gange først ud af i 1 år alderen om man har fået lært hunden at være alene hjemme. Derfor er det netop i denne alder at nogle hunde ejer står uforstående overfor hvorfor deres hund der hidtil har klaret fint at være alene hjemme pludselig begynder at splitte huset ad. Her må man begynde forfra. Se evt her for hjælp
http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Hundeskolen/alene_hjemme_traening.html
Hvor sover din hund om natten. Du kan evt. lære din hund at være alene om natten. Forstået på den måde at den lærer at sove i et andet rum end dig.

Tja nu er du muligvis mere forvirret, men håber du kan bruge det til noget

Sofusferdinan

Kommentar
Fra : Mulle73

Dato : 03-07-04 21:21

Hej Sofusferdinan

Min hund sover i stueetagen - vi andre sover på 1. sal. Sådan har det altid været.

Til jer andre:

Men egentlig tror jeg, at problemet har løst sig selv. Han ødelægger ikke længere noget når han er alene. Og vi har ikke ændret på noget! Det er lidt underligt - men dejligt!

Tak for alle svarene. Det gav mig noget at tænke på!

Kærligst Mulle

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-07-04 18:02

HiHiHi... Hvis man bare venter længe nok, så går de fleste problemer over af sig selv.

Det skrev jeg forøvrigt i mit indlæg d. 7-4-04 -17.45

Mit bud er, at noget har gjort ham urolig mens han har været alene hjemme, -det kan have været et kanonslag eller nogle andre lyde, som har forskrækket ham dengang problemet startede. Og nu er han så kommet over det. Tillykke med det!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-02-05 01:00

HHHHHmmmmmmmmmm, er det ikke ved at være på tide at lukke spørgsmålet??
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : Mulle73

Dato : 25-02-05 16:50

Birgitta får pointene... - Bare fordi jeg bedst kunne forholde mig til de ting hun skrev!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-02-05 21:07

Tak for accepten af mit svar, Mulle. Jeg får ingen points, for jeg er ikke superbruger, -af princip. Men jeg er alligevel glad, når nogen kan bruge mine råd eller forholde sig til, hvad jeg skriver.

Jeg håber, at det stadig går godt med fyren.