/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvad er dette tapet/maling?
Fra : Vatos
Vist : 1746 gange
50 point
Dato : 07-04-04 15:30

Hej

Jeg har netop købt hus, og hele entreen er beklædt med en type groft tapet, som ligne en grovpudset mur.

Hvad er det for noget og hvordan får man det væk ?

I kan se et billede af det her:

http://www.aub.dk/~vatos/imgs/105-0502_IMG.JPG

Kommentar
Fra : carlsen6

Dato : 07-04-04 15:34

ligner skumtapet,,,dampes af som almindeligt tapet,,go fornøjelse

Kommentar
Fra : halvdum

Dato : 07-04-04 15:39

Hej Vatos
Du har nok bare været heldig med, at den tidligere ejer har sat papir op, inden han strukturmalede væggene.
Ellers havde det været en noget kedelig opgave at rense (slibe) væggene. Nu kan du forhåbentlig, "bare" skrabe væggene med en god spartel. Da papiret i modsætning til strukturmalingen, er til at få af væggen igen.
Håber for dig at det er sådan.
Mvh. halvdum

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 07-04-04 15:40

hej
syntes det ligner hejsan(nok ikke stavet rigtig) men kunne ikke
tage et billed tættere på
prøv evt. at kradse noget maling af
mvh ole

Kommentar
Fra : johnni

Dato : 07-04-04 15:42

jeg syntes det ligner rutex tapet.og ja dampes a og det er ikke svært..

Kommentar
Fra : johnni

Dato : 07-04-04 15:42

jeg syntes det ligner rutex tapet.og ja dampes a og det er ikke svært..

Kommentar
Fra : johnni

Dato : 07-04-04 15:42

jeg syntes det ligner rutex tapet.og ja dampes a og det er ikke svært..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-04-04 15:42

Det ligner mere alm. tapet der er malet 30 gange - er du sikker på det overhovedet ER papir og ikke bare en masse maling.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-04-04 15:43

Hvis det er noget kraftigt tapet du skal have væk kan man ved hjælp af hobbykniv skære en masse spor i tapetet og så bruge afdamper, tapetløsner eller tyndt tapetklister til at løsne. Det er godt at skære i passende bred paralelle spor som man kan bruge når tapetet til sidst løsnes med spartel og rives af.

Kommentar
Fra : halvdum

Dato : 07-04-04 15:46

Hej igen
skulle ovenstående være tilfældet, kan du få det sidste papir af, ved at væde det med sæbevand (med en svamp) derefter er det meget let at skrabe af med spartlen.
Mvh. halvdum

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 07-04-04 15:55

Hej Halvdum's svar er nu ikke så dumt, damp eller rids det igennem med en kniv og opblød det med sæbevand.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 07-04-04 15:58

Opstår der problemer når der er sat op på gipsplader?

Det er sådan noget man stikker sig lidt på.....hvis det hjælper !

Wow, hvor mange svar på kort tid !

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 07-04-04 16:03
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-04-04 16:09

Jeg forstørrede billedet og så ligner det strukturmaling på tapet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-04-04 16:11

Det er noget skidt at fjerne tapet på gipsplader fordi det yderste lag karton går med af.
Nogle gange er det lettere at skifte gipspladen og især når det kun er en skunkvæg.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 07-04-04 16:13

hej
det ser æ godt ud
hvis du kradser idet el.på det, kommer du så ind til et eller andet mat.
inden du kommer ind til den rå væg
mvh ole

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-04-04 16:22

Jeg synes, det ligner savsmuldstapet -og det skal bare rives af.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-04-04 16:35

Jeg tror ikke der er papir under.
Det er noget farvet puds af en eller anden art.
Kan vi ikke få et nærbillede?

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 07-04-04 19:22

Ja,lad os få et nærbillede hvor du har hevet lidt i det,og
lidt højere opløsning ,så vi kan forstørre det op.
Det vi har set end til nu,ja jeg tør ikke komme med et gæt endnu.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 07-04-04 19:36

Kan det mon være en gipsvælling der smurt på,for at lave en
effekt,og så maling bagefter???
Vi må have de nærbilleder.hvor du har revet lidt op i det,så vi kan se hvad der er indenunder.
Prøv ca.200Kb.i opl.så kan vi se hvad der foregår.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : jordt50

Dato : 08-04-04 02:23

hvad med at spørge den tidliger ejer hvad det er

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 08-04-04 09:42

Jeg er ikke flyttet ind endnu, så jeg kan ikke tilbyde nærbilleder eller noget. Ja, jeg skal nok spørge, men det ville være rart at kunne forberede mig på om jeg skal afdampe eller købe nye gipsplader.

Jeg kan uploade billederne i større opløsning.

http://www.aub.dk/~vatos/105-0502_IMG.JPG

http://www.aub.dk/~vatos/105-0554_IMG.JPG

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 08-04-04 10:23

Du må prøve med en afdamper,men hvis der er gips indenunder,ser det nok lidt sort ud.
Det ser godt nok underligt ud,men måske der er nogen af os der har nogen foreslag,
efter du er flyttet ind,og har fundet ud af, hvad det er vi er oppe imod.
P.S.
Du må meget gerne lære mig hvordan jeg
lægger et billede ind i et indlæg som du gør.
Hilsen Keldd.
keldd@worldonline.dk

Accepteret svar
Fra : 1133

Modtaget 50 point
Dato : 08-04-04 10:40

hej
har lige siddet og nærset på billed http://www.aub.dk/~vatos/105-0554_IMG.JPG
efter hvad jeg kan se er det rockwool bats med brandhæmende overflade
(hvorfor jeg kan være så skråsikker er fordi jeg har set dem på mit arbj.)
som er sat op derefter overhældt med gips el. lignede og malet
så der er kun at flå det hele ned eller hvis du kan finde nogle lægter
så skynd dig at sætte gips plader på. hvis du hellere vil have træ så
husk!! jeg mener de skal være mindst 12mm på grund af gennem brandstid
spørg hvor du køber dem det ved de husk også dampspærre
lige en sidste bemærkning jeg føler med dig men ligner det noget fusk

mvh ole

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 08-04-04 11:29

Ja sådan ca.vil jeg også regne med det er.
Men vi må have et stk. ned af den væg.så vi kan komme med foreslag,
om hvad der skal foregå.
Vatos,skriver også det er entrèen,men det ène billede er hvist ikke entrèen.
Så hvor mange m2 drejer det sig om?
Ellers et foreløbig bud:
Ligesom 1133-12mm Krydsfinèr og dampspærre ovenpå de gamle lægter,hvis du kan finde dem.Ellers må der nye op.
Jeg går ikke ind for gips,det er ganske hvist billigere,men det er ikke til at hænge noget op på.Reoler,Rembrandter,
42 whitescreen og hvad man ellers omgiver sig med.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 08-04-04 12:19

hej
hvis du bruger de rigtige ravplugs(de er godt nok lidt dyre)
kan du godt hænge mona lisa op
ole

Godkendelse af svar
Fra : Vatos

Dato : 16-04-04 15:33

Tak for svaret 1133.