/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Anbefaling.
Fra : tue69
Vist : 495 gange
30 point
Dato : 07-04-04 12:42

Hej

Er der nogen der kan anbefale mig en god switch.

Gerne under 500 kr.

Tue

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 07-04-04 12:43

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=50852 = 397,-

3Com er virkelig et godt mærke vedr. netværksudstyr!

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 07-04-04 12:50

Men når du nu er ude for at købe nyt hvorfor så ikke købe en router

Priser for en 3COM liger også under 500,-

du kan finder den på www.edbpriser.dk

under "netværk" og "net-router"

En router kan også bruges til internet "port"
og styre dine ip ard. indenfor huset

Ole fahnøe

Kommentar
Fra : Jacx

Dato : 07-04-04 12:51

Hej tue69

Jeg bruger et eTen Technologoeis Inc. Switch EW-305K. Jeg har købt det hos en forretning der hedder LB datatec, som ligger flere steder i landet. Det har kostet 199.- og har kørt 24 timer i døgnet de sidste 2 år uden problemer. Det er et 5 ports 10/100Mbps switch.

Kommentar
Fra : Jacx

Dato : 07-04-04 12:54

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=14879 <-- det er det jeg bruger...dog i blåt, men det skulle jo ikke gøre noget ved kvaliteten :) og jeg kan se den er billigere hvis man køber den på nettet

Kommentar
Fra : tue69

Dato : 07-04-04 13:10

Hej JacX jeg kan se at du har anbefalet en switch i et SUPER design. Men hvordan fungerer den? er der 1 indgang til LAN-kablet og 4 udgange til computere?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 07-04-04 13:10

Jeg bruger D-link fra computercity m. indbygget firewall til 399, kr. som fuldt lever op til forventningerne, og samtidig sparer een for en software firewall.

Tekniske data:
----------------------------------

Varenr.26561
D-Link Bredbånds-router med indbygget switch

DI-604 er entry level modellen i D-Links sortiment af bredbåndsroutere. Høj funktionalitet med enkel installation, forældrekontrol og fordelagtig pris, gør DI-604 til bredbåndsrouteren for hjemmet eller det mindre kontor.

Indbygget DHCP server
- 4-ports 10/100Mbps switch
- 10/100Mbps WAN port
- NAT firewall
- Forældrekontrol (indholdsfiltrering)
- VPN pass through (PPTP, L2TP, IPSec)
- Universal Plug & Play (UPnP)
- Webbaseret konfiguration

Kommentar
Fra : Jacx

Dato : 07-04-04 13:14

Hej Tue69
Ja det er et uplink fra nettet, og så plads til 4 computere

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 07-04-04 13:16

Den jeg har anbefalet er der plads til 8...........

Kommentar
Fra : tue69

Dato : 07-04-04 13:16

Hej igen Jacx og tak for hurtigt svar.

Hvordan med IP-adresserne?

Fungerer den således, at den skaber nye IP-adresser på computerne, eller kører den bare videre med de IP-adresser som man har fået af sin netværksudbyder?

Grunden til at jeg spørger er, at jeg har fået opslugt mine tideligere IP-adresser af en router, og derfor vil jeg jo nødigt have, at dette sker igen.

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 07-04-04 13:17

eller hvad med den her:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=45812
kun 132,-

Kommentar
Fra : Jacx

Dato : 07-04-04 13:19

Hej tue69 igen :)

Den opdeler ip'erne så din router eks. hedder 10.0.0.1 og så får de andre tildelt der ud af 10.0.0.2 - 10.0.0.3 osv.

Kommentar
Fra : tue69

Dato : 07-04-04 13:28

JacX:

Ok.

Men skaber den sine egne IP-adresser, eller kører den videre på udbyderens?

Kommentar
Fra : Jacx

Dato : 07-04-04 13:35

ud af til har du stadig udbyderens.... den laver kun intern opdeling

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 07-04-04 14:42

Jacx ->
hmm... tror IKKE lige du ved hvad du snakker om!!!
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=14879 er IKKE en router! men en SWITCH!!!
den sender INGEN ip-adresser ud internt!!! den router kun pakkerne videre!

tue69 -> Vær sikker på du køber en "SWITCH" og IKKE en "ROUTER"... (STOR forskel!!!)

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : Jacx

Dato : 07-04-04 14:55

Jeg ved godt det er et switch... jeg snakker bare om at switchen til deler routeren ip 10.0.0.1 og computerne får 10.0.0.2 osv

Kommentar
Fra : tue69

Dato : 07-04-04 16:01

Hej Jacx.

Spørgsmålet er blot, om den opretter nye IP-adresser, eller om den kører videre på netværksudbyderens.

Kommentar
Fra : tue69

Dato : 07-04-04 16:02

Forresten Jacx kan switchen trække en 512/126 kbits hastighed?

Kommentar
Fra : Jacx

Dato : 07-04-04 17:12

ja det skulle den meget gerne kunne.... jeg kører en 2mbit/128... den opretter kun interne adr.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 30 point
Dato : 12-04-04 20:42

Din IP adresse er den som du er koblet op på hos din udbyder når du køre direkte på nettet. Den adresse overtager routeren, når der sættes en sådan imellem din PC og nettet.
Herefter vil routeren så tildele de lokale maskiner bag routeren nogle nye IP adresser, som du direkte kan referere til når du skal have flere maskiner til at tale sammen på dit lokale netværk.

Så er der det der hedder MAC adresser. Det er helt faste adresser, som ikke ændre sig. Det er en slags personnummer på et specifikt netkort. Ved at se på MAC adressen, er det muligt at indentificere en bruger, da MAC adressen altid vil være den samme på maskinens netkort.

Når man skifter fra en direkte opkobling til at køre igennem en router, så skal serveren have tid til at ændre registreringen af den MAC adresse som er tilkoblet nettet. Det er derfor det somme tider kan knibe, at få forbindelse umiddelbart efter tilslutningen.

I routeren kan man så registrere de MAC adresser der er koblet til routeren, og dermed udelukke fremmede tilslutninger.

Det med MAC adressen, løb jeg ind i her i påsken, hvor jeg var hos nogle venner i københavnstrup. Her skulle jeg opbygge et netværk med fire maskiner, som skulle tilsluttes et kabelnet fra TDC webspeed.
Efter kort tid uden forbindelse, fik jeg et billed der fortalte at MAC registreringen var forkert, og om jeg ville ændre den.
Det ville jeg jo selvfølgelig, ellers kunne jeg ikke opnå netforbindelse.

Jeg ved ikke om dette giver dig noget svar på spørgsmålene, men er nok en problematik som mange vil løbe ind i.

Godkendelse af svar
Fra : tue69

Dato : 13-04-04 12:10

Tak for svaret severino.

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 08-07-04 19:43

Det kan godt være der er mange billige Registeret firmaer men tag lige en smut i (Bilka) de er en del billiger... eks. TOPCOM ::::

Daniel.