/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Sove ude i kulden
Fra : marc43
Vist : 699 gange
50 point
Dato : 07-04-04 07:58

Vores udekat er som regel ude hele natten, hvor den kan gå ind i kælderen og sove, hvis den vil.

I påsken skal vi i sommerhus og overvejer at tage den med. Kan vi lade den være udenfor og lade den sove i fx. skuret på et tæppe eller er det for koldt?

Kommentar
Fra : ruth1940

Dato : 07-04-04 09:05

Det er ikke for koldt når den er vant til at være ude, men den vil ikke være tryg et fremmed sted, og den vil helt sikkert stikke af, det er bedre at lade den blive hjemme, og så evt. lade en nabo fodre den, en kat kan sagtens være alene hjemme nogle dage, når den kan gå ind samt få mad.

mvh Ruth1940

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 07-04-04 09:17

Det største problem ved det er nok, at den ikke kender stedet. En af mine bekendte tog sin kat med i sommerhus, men fik den aldrig med hjem, de ledte over alt i en uge, plus, at de efterlyste den. Så måske er det farligt bare, at lade din kat være ude et sted den dårligt kender og den kender måske heller ikke sommerhuset og kan derfor få vanskeligt ved at finde tilbage, hvis den fx bliver skræmt af noget og mister orienteringen et øjeblik.
Jeg ville ihvertfald aldrig gøre det, hvis det var min, ville jeg først lade den være indedøre 3-4 dage til den har lært huset godt at kende, også selvom den plagede om at komme ud. Dernæst ville jeg lade den komme ud under opsyn og hvis jeg vidste, at den ville blive i nærheden af mig, ligesom med min egen, som jeg "går tur med", følges med lidt a la hund, dog uden snor.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 07-04-04 09:18

Ja, enig med ovenstående.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 07-04-04 09:30

Hvis I lader katten blive hjemme og kan få en til at fodre den, kan I gøre det lidt lettere ved, at have en af disse foder-dimser, der kan indeholde flere måltider og hvor låget åbner til hver portion, efter en timer.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-04-04 10:28

Mine katte, som er inde/udekatte har været "alene" hjemme i en uge. Jeg fik en til at komme og fodre samt skifte kattebakken hver dag. Kattene var glade da jeg kom hjem, men havde haft det godt mens jeg var væk.
Dette var i samråd med min dyrlæge.
Da din kat er en udekat vil den søge hjem, hvis du tager den med i sommerhuset. Så ønsker du at beholde den, så lad den blive hjemme.

mvh ans

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-04-04 11:13

Jeg er ofte væk 2-3 dage og nogle gange 1-2 uger - naboen lukker katten ind/ud og fodrer dagligt - og katten spolerer ikke hjemmet, og er en glad og tilfreds mis når jeg kommer hjem igen. Den har aldrig været stukket af men her i foråret kan der godt gå et par dage hvor den ikke gider være hjemme (der er jo så mange lækre fugle man kan æde) - så lad den blive hjemme hvis det overhovedet er muligt.

mvh Berpox

Kommentar
Fra : afinn

Dato : 07-04-04 11:31

Jeg kan kun være enig med ovenstående, tag ikke katten med i sommerhus.

mvh afinn

Kommentar
Fra : binky

Dato : 07-04-04 13:28

Jeg er også enig i det med ikke at tage katten med i sommerhus. Gør I det alligevel, så er det vigtigt, at den sover et sted, hvor der ikke er træk. F.eks. kan tropefugle fint bo her i landet, også i frostvejr, bare de ikke får træk. Vi mennesker kan jo heller ikke tåle det.
mvh
binky

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-04-04 16:53

Tog i så katten med i sommerhus?

mvh ans