/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Kan denne mur fjernes?
Fra : pentium
Vist : 2065 gange
50 point
Dato : 06-04-04 16:54

Hejsa

Jeg har et hus fra 1970.

Hvordan finder jeg ud af om jeg kan fjerne en mur. Jeg ved ikke hvad jeg skal se efter, om det er en bærende mu eller om det ikke er en bærende mur.

Jeg mener at det er legabeton denne væg er lavet af.

Jeg har lagt en plantegning på denne side http://hjem.get2net.dk/dykkerudstyr/ hvis i vil kigge på det. Der hvor der er en rød kant om, er den mur jeg vil lave til en halvmur.

Tak

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 06-04-04 16:59

Du skal henvende dig til stadsarkiteket i den kommune du bor i,
Han skal være i besiddelse af tegninger over dit hus og vil være istand til at hjælpe dig med dien spørgsmål.
Mvh OW

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 06-04-04 17:06

Umiddelbart er væggen ikke bærende, men højst sandsynlig stabiliserende! Dette kan du muligvis se oppe fra loftet - altså se om væggen er fæstnet til loft/tagkonstruktion. Alternativt kan du henvende dig til et rådgivende ingeniørfirma som kan tjekke tidligere beregninger/tegninger på huset og herfter sige god for din plan (og evt. fortælle hvad du skal gøre for at sikre huset stabilitet hvis væggen er stabiliserende).

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 06-04-04 17:31

pentium

umiddelbart kan du ikke fjerne den, hvis dit hus er med lav rejsning dvs. ca 25 grader er det en gitterspærskonstruktion du har, som reelt selv kan bære fra ydermur til ydermur, men hvorfor ikke lave en bindingsværkkonstruktion med skråband, det skaber samtidig en hyggelig atsmofære hvis i er til det, denne kan laves i 4x4 tømmer,det er ikke det store arbejde, materialer omkring 1.500.- og en dags arbejde for en fingernem mand/kvinde.

mvh
Per

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-04-04 18:04

Du kan jo lægge en erstatningsdrager i I jern i stedet eller lave en mindre åbning i stedet for hele væggens bredde Og så må du op på loftet og se om der er remme eller spær forankret netop der hvor væggen står for at se om den evt er bærende
Mvh Sune

Accepteret svar
Fra : penelope

Modtaget 50 point
Dato : 06-04-04 18:49

Hej
Når/hvis du skal sælge huset engang skal du stå til regnskab for ændringer. Der er meget fokus på selvbygger arbejde, som ikke er i orden og det kan let medføre en prisreduktion subsidiært at køber finder ud af det senere og kræver erstatning. Der er også en binding til husforsikringen hvis der sker noget.
Det vil derfor være dumt at lave noget kluns så jeg tilslutter mig det første svar: Spørg kommunen. Jeg tror at ændringen kræver byggetilladelse men hvis væggen ikke er bærende/stabiliserende er det let at opnå. I mange kommuner har man nogle venlige sagsbehandlere som man kan diskutere løsninger med men der findes dog også nogle steder hvor de er mere embedsmandsagtige. Så prøv! Vis dem skitsen og hør hvad de siger. Det er ganske gratis.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-04-04 21:06

Ikke en anbefaling.....
Det kan da være lecabeton, men måske er det en gasbetonvæg.
Jeg går ud fra at det er gitterspær.
Det ser umiddelbart ud som om der ikke er nogen gennemgående bærende mur i huset.
Der er vel ikke nogen bjælke eller anden nedposning mellem stuevæggen og det sidste værelse (forlængelsen af den røde mur)
På loftet kan du se (hvis ikke udnyttet) om spæret træder på den væg som du vil vælte. Der vil ligge en langsgående rem eller brede klodser under spæret.
Jeg ville også lægge en bjælke op med en flot stolpe i hver ende, for at være sikker. Det er jo ikke nu der er problemet men når sneen på taget begynder at tø - den bliver meget tung.
Stadig ingen anbefaling om for eller i mod.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : pentium

Dato : 07-04-04 10:34

Tak for svaret penelope.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 07-04-04 13:35

når du så er der nede kan du evt. få en kopi af tegninger og statiske beregninger på huset - så skal jeg mod mindre betaling tjekke det for dig. Tror nemlig ikke at sagsbehandleren vil gå ind og sige om du kan/må fjerne en væg, da det jo kræver at han kikker de eksisterende tegninger og evt. beregninger igennem.

Men hey, man kan jo være heldig... (-: