/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hans Lassen Christensen
Fra : cschannong
Vist : 1526 gange
50 point
Dato : 06-04-04 13:05

Hans Lassen Christensen er skrædder(mester) i Ribe. Han bliver 4. gang gift i Ribe med Anne Kirstine Pedersdatter i ca 27/5-1757. Han skulle dø ca. den 7/8-1765 og hans kone dør ca den 10/7-1765. De skulle begge dø af en smitsom sygdom som hærgede i Ribe iflg. Skifteprotokollen.
Hans får børnene
Ingeborg Hansdatter 10 år ved skiftet (3. kones barn)
Anne Cathrine Hansdatter 9 år ved skiftet (mor Anne Kirstine Pedersdatter)
Niels Christian Hansen 6 år ved skiftet (mor Anne Kirstine Pedersdatter)
Kiersten Hansdatter 3 år ved skiftet (mor Anne Kirstine Pedersdatter)

Dødsboet lå i Fiskergade i Ribe

Hvem er hans øvrige koner og hvem er hans forældre og hvornår og hvor er han født?

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-04-04 13:25

Fra FS. er det dine.??
Senta
You searched for: Hans Lassen Christensen, Death/Burial, 1765, Ribe, Denmark, Denmark
Exact Spelling: Off
[refine search]
Prepare selected records for download

International Genealogical Index / Denmark - 4
Select records to download - (50 maximum)
1. Hans Lassen Christensen - International Genealogical Index
Gender: Male Death: 07 AUG 1765

2. Hans Lassen Christensen - International Genealogical Index
Gender: Male Death: 07 AUG 1765

3. Hans Lassen Christensen - International Genealogical Index
Gender: Male Burial: 08 AUG 1765 Ribe, Ribe, Denmark

4. Hans Lassen Christensen - International Genealogical Index
Gender: Male Burial: 08 AUG 1765 Ribe, Ribe, Denmark

prev | next Prepare selected records for download

Return to top of page

FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0Denmark
Family Group Record
Search Results | Download

Husband
Hans Lassen ChristensenPedigree

Birth:
Christening:
Marriage: 16 APR 1757 Brons, , Ribe, Denmark
Death: 07 AUG 1765
Burial:

Wife
Anne Kirstine PedersenPedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

Children

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 29 http://www.familysearch.org v.2.5.0

IGI Individual RecordFamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree

Hans Lassen Christensen
Male Family

Event(s):
Birth: About 1735 Brons, , Ribe, Denmark

Christening:
Death: 07 AUG 1765

Burial:

Marriages:
Spouse: Anne Kirstine Pedersen Family

Messages:
Record submitted by a member of the LDS Church. The record often shows the name of the individual and his or her relationship to a descendant, shown as the heir, family representative, or relative. The original records are not indexed, and you may have to look at the film frame-by-frame to find the information you want. A family group record for this couple may be in the Family Group Record Collection; Archive Section. (See the Family History Library Catalog for the film number.) These records are alphabetical by name of the father or husband.

Source Information:
Film Number: 184632
Page Number:
Reference number: 15727

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 28 http://www.familysearch.org v.2.5.0

FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0Denmark
Family Group Record
Search Results | Download

Husband
Hans Lassen ChristensenPedigree

Birth:
Christening: 15 JUL 1707 Brons, Tonder, Denmark
Marriage: 21 NOV 1753 Vester Vedsted, Ribe, Denmark
Death:
Burial: 08 AUG 1765 Ribe, Ribe, Denmark

Father: Christen LassenFamily
Mother: Anne Hansen

Wife
Kirsten JepsenPedigree

Birth: About 1730 Vester Vedsted, Ribe, Denmark
Christening:
Marriage: 21 NOV 1753 Vester Vedsted, Ribe, Denmark
Death: 28 OCT 1754 Vester Vedsted, Ribe, Denmark
Burial: 01 NOV 1754 Vester Vedsted, Ribe, Denmark

Children

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 28 http://www.familysearch.org v.2.5.0

IGI Individual RecordFamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree

Hans Lassen Christensen
Male Family

Event(s):
Birth:
Christening: 15 JUL 1707 Brons, Tonder, Denmark

Death:
Burial: 08 AUG 1765 Ribe, Ribe, Denmark

Parents:
Father: Christen Lassen Family
Mother: Anne Hansen

Marriages:
Spouse: Karen Andersen Family
Marriage: 27 JUN 1755 Vester Vedsted, Ribe, Denmark

Messages:
Record submitted by a member of the LDS Church. The record often shows the name of the individual and his or her relationship to a descendant, shown as the heir, family representative, or relative. The original records are not indexed, and you may have to look at the film frame-by-frame to find the information you want. A family group record for this couple may be in the Family Group Record Collection; Archive Section. (See the Family History Library Catalog for the film number.) These records are alphabetical by name of the father or husband.

Source Information:
Film Number: 537350
Page Number:
Reference number:

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-04-04 13:28

fra fs.
Senta
IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree

--------------------------------------------------------------------------------

Hans Lassen Christensen
Male Family

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: About 1735 Brons, , Ribe, Denmark

Christening:
Death: 07 AUG 1765

Burial:

--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
Spouse: Anne Kirstine Pedersen Family

--------------------------------------------------------------------------------
Messages:
Record submitted by a member of the LDS Church. The record often shows the name of the individual and his or her relationship to a descendant, shown as the heir, family representative, or relative. The original records are not indexed, and you may have to look at the film frame-by-frame to find the information you want. A family group record for this couple may be in the Family Group Record Collection; Archive Section. (See the Family History Library Catalog for the film number.) These records are alphabetical by name of the father or husband.

--------------------------------------------------------------------------------
Source Information:
Film Number: 184632
Page Number:
Reference number: 15727

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 29 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 06-04-04 17:15

Jeg tror at det ret sikkert er tale om samme Hans Lassen Christensen, men jeg har navnet på hans første hustru som:
Kirsten Jefsdatter.
Kirsten Jefsdatter og Hans Lassen Christensen kan findes i slægtstavlerne "10 Generationer med rod i Marsken", og hun findes under # 9/831.

Hendes forældre er: Jef Jefsen som i ægteskabet med Karen Bendixdatter (1. hustru) havde 4 børn: Bendix, Niels, Kirsten og Anne.

Moderen: Karen Bendixdatter, er en efterkommer af Herredsfoged Troels Troels Winther på Astrupgård i Brøns Sogn.
Det er almindeligt kendt at flere slægtsforskere mener at kende en del af anerne til Troels Winther. Det skal dog bemærkes at i sagens natur er det oftest umuligt at dokumentere så gamle aner, men i dette tilfælde synes en del af anerne dog sandsynlige.
Jeg er selv efterkommer af Troels Winther g.m. Mette Pedersdatter, så hvis du ønsker mere, så lad mig det vide.
mvh
Varla

Kommentar
Fra : cschannong

Dato : 10-04-04 20:57

Hej Senta
Mange af dem du har fundet er mine aner, dog har Anne Kirstine Pedersdatter 3 børn ved sin død.
Hans 4, barn er med Karen Andersen og er døbt 30/10-1755 i Vester Vedsted (Ingeborg)

Hej Varla
Jeg er meget interesseret i at vide mere. Hvor finder jeg slægtstavlerne?

Alle
Hvor finder jeg nogen der kan lave opslag i Ribe (Købstaden og Vester Vedsted) Jeg ville gerne vide om det kan være rigtigt at han dør 7/8-1765 og bliver begravet 8/8-1765. og for at finde ud af hvor gamle de bliver.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-04-04 21:21

her er adressen til 10 Generationer med rod i Marsken
Senta
http://home6.inet.tele.dk/pfh/winfam/wholm/per00665.htm#0

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-04-04 22:31

Dette er fra FS.
Senta
Hans Lassen Christensen
Male Family
Event(s):
Birth: About 1735 Brons, , Ribe, Denmark

Christening:
Death: 07 AUG 1765

Burial:

Marriages:
Spouse: Anne Kirstine Pedersen Family

Source Information:
Film Number: 184632
Page Number:
Reference number: 15727

Husband
Hans Lassen ChristensenPedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

Wife
Karen AndersenPedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

Children

1. Ingeborg Marie Hansen LassenPedigree
Female

Birth:
Christening: 30 OCT 1755 Vester Vedsted, Ribe, Denmark
Death:
Burial:

Husband
Hans Lassen ChristensenPedigree

Birth:
Christening: 15 JUL 1707 Brons, Tonder, Denmark
Marriage: 27 JUN 1755 Vester Vedsted, Ribe, Denmark
Death:
Burial: 08 AUG 1765 Ribe, Ribe, Denmark

Father: Christen LassenFamily
Mother: Anne Hansen

Wife
Karen AndersenPedigree

Birth: About 1732 Vester Vedsted, Ribe, Denmark
Christening:
Marriage: 27 JUN 1755 Vester Vedsted, Ribe, Denmark
Death: 25 AUG 1756 Vester Vedsted, Ribe, Denmark
Burial: 29 AUG 1756 Vester Bedsted, , Ribe, Denmark

Children

1. Ingeborg Marie Hansen LassenPedigree
Female

Birth:
Christening: 30 OCT 1755 Vester Vedsted, Ribe, Denmark
Death:
Burial:

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 10-04-04 23:02

Også jeg kan anbefale Peer Fischer Holms hjemmeside. Han er en meget omhyggelig person, og så vidt jeg kan konstatere med yderst troværdige data. Det er nemlig rigtigt at anerne til Troels Winther ganske vist er "autoriserede" af såvel Knud Gether som af Carl Langholz, men forfatterne af "10 Generationer med rod i marsken" Svend Jacobsen og Hans-Ole Mørk tør ikke stå inde for dem. Det kan være de er rigtige, men dokumentationer mangler i fornødent omfang.

I øvrigt er der småfejl hos samtlige de slægtsforskere og slægtsbøger jeg har set til dato, men "10 Generationer....." synes generelt meget pålidelig. Disse slægtstavler kan lånes på biblioteket. Jeg anbefaler:

http://bibliotek.dk

søg på titel:

10 Generationer med rod i marsken

Der kan boges bestilles hvis du er låner på et bibliotek.

mvh
Varla

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 10-04-04 23:19

Hej Schannong
Du skriver til Senta:
Mange af dem du har fundet er mine aner, dog har Anne Kirstine Pedersdatter 3 børn ved sin død.
Hans 4, barn er med Karen Andersen og er døbt 30/10-1755 i Vester Vedsted (Ingeborg)

Jeg er meget interesseret i at vide yderligere om Hans Lassen Christensen's efterkommere. Ganske vist er jeg kun bekendt med at Hans' første hustru, Kirsten Jefsdatter, er i slægt med mig, men da jeg har erfaring med mange tilfælde af gentagne sammengiftede slægter i det tyndt befolkede marskområde, så interesserer det mig alligevel, og når dertil lægges at netop kort efter år 1700 har jeg en anden gren boende i Lustrup ganske få kilometer fra Vester Vedsted, og da også min svigermors slægt er bosat i Ribe, hvortil yderligere kommer en del efterkommere der gennem mere end 400 år er flyttet op til Ribe fra netop Skærbæk-Brøns området, så er slægter i dette område også generelt interessante.

Under den 56-årige tyske besættelse af Sønderjylland var der også en del efterkommere af en slægtsgren fra Drengsted (i Døstrup sogn) og fra Løgumkloster, der slog sig ned umiddelbart nord for det besatte område for dog at bo i Danmark.
Deriblandt mange Wind, som i en del tilfælde dog ændrede til navnet Vind for at det ikke skulle lyde tysk.
mvh
Varla

Kommentar
Fra : cschannong

Dato : 11-04-04 11:54

Hej Varla
Jeg har en tråd i DIS-forum
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?f=4&i=6100&t=6097
Her får jeg lidt responce på mit spørgsmål. Her bliver Kirsten Jefsdatter nævnt.
Christina

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 11-04-04 12:12

Tak.
Jeg søger videre
mvh
Varla