/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
BjarneD - ang. Opvaskemaskine og salt
Fra : Chamira
Vist : 7265 gange
350 point
Dato : 05-04-04 21:44

Hej Bjarne

så lige dit svar længere nede og tænkte... "Han må ski da vide det"

Vores opvaskemaskine har hele tiden kørt upåklageligt men sidste gang vi skulle hælde salt på, var det grove salt udsolgt... så hældte vi fint salt på! Herefter har ALT vores service smagt af alt (ja nogle gange har der nærmest været saltkrystaller på! Jeg skyller det hele een gang til, inden det kommer i skabet.

Hvad er der sket? Vi har ikke hældt mere salt på, end vi plejer... blot skiftet fra groft til fint. Er det farligt at spise det salt?

Håber du kan hjælpe... forøger point ved tilfredsstillende svar.

Mvh Mira

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 05-04-04 21:50

http://www.taenk.dk/tt/2001/tt16/opvask/doc/
Saltets hemmelighed
Testartikel
7. august 2001
Normalt kræver et godt resultat i opvaskemaskinen både sæbe, salt og afspændingsmiddel. Saltet ligger gemt i beholderen i bunden af maskinen og forvandler hårdt vand til blødt vand. Det foregår ved, at vandet løber forbi en kunstharpiksmasse, hvor saltet via en ion-bytning 'snupper' kalken fra vandet.

Uden salt skal man normalt dosere mere sæbe, og der kommer nemt kalkpletter på bestik, glas og service. Men bor man i et område med blødt vand - det gælder f.eks. en del steder i Jylland - så kan man helt undgå at hælde salt i maskinen. Det kan dog kræve, at man bruger lidt mere sæbe, og sæben er mere miljøskadelig end saltet. Vandets hårdhed får man opgivet ved at ringe til det lokale vandværk eller kommunens tekniske forvaltning. Kun hvis det er under 15 grader dH, kan man forsøge at undvære saltet.

Afliver myte

Afspændingsmidlet nedsætter vandets overfladespænding, så det kan løbe af servicet uden at efterlade striber og pletter. Det kan være nødvendigt at prøve sig lidt frem for at få den rigtige dosering, da afspændingsmidlerne ikke er helt ens.

Man skal undgå at hælde en ny type afspændingsmiddel i maskinen, hvis der stadig er noget af den gamle type i beholderen. Visse typer afspændingsmiddel kan stivne til en geléagtig masse, hvis de blandes sammen, og den kan være besværlig at fjerne. Årsagen er, at der findes to grundlæggende typer afspændingsmidler - nogle er sure, andre er neutrale.

Til gengæld afliver civilingeniør og projektleder i Forbrugerinformationen Jørgen Kjeldgaard myten fra visse fabrikanter om, at vaskemiddel og afspændingsmiddel skal være af samme mærke for at virke:

- Man kan godt kombinere midler fra forskellige mærker, uden at det går ud over opvaskens kvalitet, siger han.

xxxxxxxxxxxxxxxx

Jeg kan ikke tro at saltet er mere farligt end andet salt

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-04-04 21:51

Det er faktisk så farligt at man kan dø af at spise for meget salt, men bare rolig, så store mængder kan du simpetlhen ikke spise på een eller 2 eller 3 gange.

Ellers overlader jeg resten til Bjarne.

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 05-04-04 21:55

> jakjoe

Tak for info, men jeg ved godt hvordan saltet fungerer i opvaskemaskinen... det jeg spurgte om, var hvorfor der er sket en ændring fra sidste gang vi hældte salt på... og til denne gang!

> Ellebye

Jeg tror heller ikke det er så farligt endda, men er sq lidt nervøs alligevel... Der står jo på pakken "Må ikke bruges til madlavning" Det må der da være en grund til... Derudover smager det af h... til. Men tak fordi du prøver at berolige mig

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 360 point
Dato : 05-04-04 22:00

Hvis du bruger fint salt til en opvaskemaskine der kræver groft salt vil det blive opløst i det vand der pumpes ind i maskinen, som derfor vil blive til saltvand. Det grove salt virker sammen med et andet mineral som et filter der påvirker vandets indhold af kalk så det ikke lejrer sig i maskinen og på glas og porcelæn.
Det er jo sådan, at når man opvarmer vand vil kalkindholdet sætte sig på alting med et grimt resultat til følge.
Der findes opvaskemaskiner der kan bruge fint salt, men deres kalkfilter er opbygget anderledes, men spørg mig ikke hvordan for det har jeg ingen viden om.
Den salt man anvender i en opvaskemaskine er i øvrigt mindst lige så ren som husholdningssalt så der er ingen forgiftningsfare ved det du har oplevet.
Tak for tilliden.
Jeg har lært mig lidt om opvaskemaskiner for at kunne forlænge livet på de efterhånden mange vi har ejet i tidens løb.
vh.
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : Chamira

Dato : 05-04-04 22:21

Tusind tak for svaret Bjarne...

Ergo... jeg holder mig til groft salt for eftertiden, og skyller mit service, intil dette salte mareridt er ovre.

Mira

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-04 22:26

Det lyder som en rigtigt god idé.
Hilsen
Bjarne