/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Tisser overalt...
Fra : Mezh
Vist : 1040 gange
40 point
Dato : 05-04-04 21:04

For nogle år siden fik vi en killing.
Det viste at den havde nogle problemer og dannede krystaller i i blæren, som så rev hul så den tissede end blanding af blod og urin, alle vegne til alle tider. Den blev af dyrlægen sat på special foder og det gik godt i nogle år. Men nu er den gal igen... af ukendte årsager tisser min eller så dejlige kat overalt, denne gang er der dog ingen blod i tisset. Da jeg tog den til dyrelægen igen fik jeg at vide at der ikke var noget galt og at den bare skulle fortsætte med det foder den får. Nu er mit spørgsmål så.... Har I nogle gode råd til hvorfor den tisser overalt og hvordan kan jeg vænne den af med dette.... ???

På forhånd tak.

*Hende der helst ikke vil skille sig af med sin dejlige kat*

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-04 21:13

Hvis det er en hankat er det nærmest normalt da disse vil markere og derfor kastrerer man hankatte.
Årsagen kan også findes i at katten er frustreret eller at dens tissebakke ikke er tiltrækkende.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-04 21:16

Hvis du ikke umiddelbart kan finde en årsag til urenligheden skal du kontakte din dyrlæge fordi det også kan være tegn på sygdom.
Prøv i øvrigt at tænke på om der er ting der er ændret i forhold til katten og dens omgivelser.

Accepteret svar
Fra : Chamira

Modtaget 50 point
Dato : 05-04-04 21:19

Hej Mezh

Jeg kan ikke sige hvorfor din kat er begyndt at tisse overalt, og umiddelbart ville jeg tro, at den var syg. Men når nu dyrlægen siger den ikke fejler noget, må problemet jo stamme andetsteds fra... derfor får du lige en lille historie:

For 2 år siden døde vores gamle hankat (18 år gammel...så det var desværre tid) da han var omkring 9-10 år fik han en urinvejsinfektion, hvor han ligesom din tissede blod. Han blev rask og vi skiftede vores foder til noget Senior-tørkost med noget tilsætning der skulle forebygge urinvejssygdomme (og som dyrlægen sagde INGEN rester og INGEN dåsemad). Det virkede også som det skulle... men ca. 2 år efter begyndte han at tisse over det hele, også i vore senge osv (rimelig ulækkert). Dyrlægen mente ikke der var noget galt, og vi var lidt i vildrede. Men så forsøgte vi forskellige ting og løste problemet ved at købe 3 forskellige slags kattegrus (klumpende, træpiller og alm. kattegrus hvori vi blandede økologisk jord.) vi satte 3 bakker ud på badeværelset og lod ham være derude (og ingen andre steder) i 4 dage (selvfølgelig sad vi tit derude og snakkede med ham). Efter de 4 dage, var han helt holdt op med at tisse andre steder end i bakkerne, og vi fandt så ud af, at den bakke han bedst kunne lide, var den med almindelig kattegrus og økologisk jord. Resten af hans dage brugte vi denne kombination, og han tissede aldrig andre steder igen.

Jeg ved ikke om det kan hjælpe dig, men det hjalp os. Det kan virke lidt barbarisk at spærre katten inde på badeværelset i 4 dage, men det drejede sig jo om et eksperiment ikke en livstidsløsning og vi snakkede med ham og legede med ham flere gange om dagen, og havde ham med i haven i snor osv. og det var dette eksperiment der gjorde, at vi ikke valgte en aflivning (som vi jo nok ellers ville have gjort, hans alder taget i betragtning)

Håber du finder ud af det.

Mvh Mira

"Mor" til 2 dejlige pigemisser

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 05-04-04 22:44

Hej Mezh.
Tog dyrlægen en urinprøve denne gang?? Det lyder nøjagtigt, som om han har en urinvejsinfektion. Måske skulle du prøve igen - hos en anden dyrlæge. Det er jo kun, når det er rigtig slemt, der er blod i urinen, så det kan ses.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : overby

Dato : 05-04-04 23:55

havde samme problem med en gammel hankat, eller det vil sige det var lort. Men katte er meget renlige, og er ikke meget for at tisse indenfor, derfor gør de det for at markere sig selv. Men konfronmenter katten med det, tag den med hen til stedet hvor den har tisset / skidt og lad den kigge på det, hvis du kan få dig selv til det så hvap den en på hovedet, så finder den ud af det er forkert efterhånden.

Overvej evt om du har ændret noget i din adfærd omkring den på det sidste som den har kunne blive frustreret over ... katte er vanedyr

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-04 00:07

overby du får dyreværnsfolk på halsen for alle ved at det ikke er tilrådeligt at bruge fysisk straf ved urenlighed, men at man i yderste tilfælde bør bruge strint med vandpistol eller blomstersprøjte.
Aggressiv adfærd over for dyr vil ofte give en uønsket effekt.

Kommentar
Fra : overby

Dato : 06-04-04 00:12

jo jo tolk det som du vil .. men ville da heller ikke slå hovedet af katten

vel ligesom grænsen imellem at give et barn en røvfuld og gennemtæve det, man tager ikke skade af noget der ikke er vedvarende og overdrevet ville jeg da mene

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-04 00:21

Overby jeg tror godt jeg forstod hensigten, og et "kattemodertjat" skader jo ikke, men katen har en speciel natur og man skal ikke være særligt voldsom før man skræmmer katten.
Det vigtigste er jo at få løst problemet og der er ingen tvivl om, at man skal starte med at finde årsagen da det jo kan være at løsningen er rimeligt enkel eller måske alvorlig hvis det er sygdom.
Jeg har fundet lidt om emnet her:
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/material.nsf/docs/10eae3a131052004c1256e3e0047af1b/$file/Adf.pdf

Emnet optager mig meget i tiden fordi jeg er webmaster på en dyrlægeside hvor jeg deltager aktivt i fremskaffelse af materiale til siden og i øjeblikket arbejder jeg med at opbygge en sektion om kattesocialisering (adfærd), og læser derfor mange kloge ord om relaterede emner.
Vh.
Bjarne

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 06-04-04 05:44

Hej Mezh
jeg har engang ladet mig fortælle at grunden til katte tisser i feks. børns dyner,er det fordi katten holder af barnet.Det samme gælder når ens kat har været på musejagt eller fugle,og disse bliver lagt på trappen eller taget med ind,så er det ikke kun instinkt,men kattens måde at sige på:Her har du noget ordentligt mad når du nu er god ved mig.
Bruger katten sin bakke? Der er også noget med at katte hvis mad og kattebakke feks. står i samme rum(evt. bryggers)så vil katten ikke besørge der.Har i prøvet at lukke katten ud tit?
Da vi fik vores kattekilling,lavedede vi en kasse(pap) med et håndklæde i som han kunne putte sig i,+ en kattebakke med kattegrus,han kunne ikke finde ud af hvad der var hvad,altså sov i kattebakken,besørgede i hyggekassen.Vi smed kassen med håndklæddet ud.Brugte nu kattebakken rigtigt et stykke tid,skiftede gruset tit.Lige fra den ene dag til den anden gad han ikke bruge bakken,lod den dog stå med frisk grus.Han besørger/tisser kun udenfor nu. Han er ca.6år gammel.For ca. et år siden var han udsat for et slemt bid(dyrlægen mente fra en ræv eller en mår)+kom tit hjem med rivemærker efter slogskampe med andre hankatte.Fik ham derfor kastereret,efter det sjældent rivemærker,mere kælen,strejfer ikke i flere dage
held og lykke
godt den ikke fejler noget jeres kat
eskild

Kommentar
Fra : Mezh

Dato : 06-04-04 11:57

Takker alle for jeres svar og råd...
Mnage tak...

Godkendelse af svar
Fra : Mezh

Dato : 06-04-04 11:58

Tak for svaret Chamira.