/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
langsom opstart på helt ny bærbar!
Fra : NielsPT
Vist : 1110 gange
145 point
Dato : 05-04-04 19:02

Hvorfor starter min fars helt nye HP bærbar Pavilion ze5609 så langsomt op (2 min 17 sek)?

Den er een dag gammel! Og har er ikke inficeret med spyware/virus! Vi har ikke langt specielt mange programmer ind, så det er heller ikke det..

Specifikationer:

Processor:
- Intel® Celeron® processor 2.8 GHz
- 400 MHz systembus
- 128 KB intern level 2 cache
- MMX™ support

Hukommelse:
- 512 MB PC2100 266 MHz DDR-RAM
- Kan udvides til 1 GB ved udskiftning
- 0 slot ledigt ved levering

Harddisk:
- 30 G harddisk

Drev:
- DVD-ROM og CD-ROM brænder kombidrev

Skærm:
- 15” XGA TFT-skærm
- Opløsning 1024x768

Grafiksystem:
- ATI Mobility Radeon grafiksystem
- Op til 64 MB grafikhukommelse (deles med systemhukommelse)
- PowerPlay™ teknologi
- AGP 4x
- Mulighed for tilslutning til TV

Lydsystem:
- Altec Lansing højttalere
- Integreret 16-bit AC97 Sound Blaster kompatibelt lydsystem
- Taster på tastatur til volumenkontrol og afbrydelse af lyd

Kommunikation:
- 56K v.92 modem
- 10/100 Mbps Ethernet

Tastatur og mus:
- 88-tasters tastatur med genvejstaster
- Integreret pegeplade med scroll funktion

Stik for tilslutning af eksternt tilbehør:
- 1 stk. til tastatur og/eller mus (PS/2)
- 3 stk. til USB 2 tilbehør
- 1 stk. til parallelt tilbehør, f.eks. printer
- 1 stk. til VGA skærm
- 1 stk. til TV (S-video)
- 1 stk. til eksterne højttalere eller lydudstyr
- 1 stk. til mikrofon
- 1 stk. til telefonnet
- 1 stk. til BaseT Ethernet

Stik for tilslutning af internt tilbehør:
- 1 slot til PC-Card (type I, II)
- Cardbus aktiveret

Strøm:
- 90W vekselstrømadapter
- 8-cellers lithium-ion batteri
- Strømbesparende funktioner
- Advarsel ved lavt batteri

Nogen forslag?

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 05-04-04 19:08

Den eneste grund til den starter langsomt op er pga. de programmer som kører i processen i dens opstart!
computeren er jo hurtig nok! så det har intet med den at gøre!

Når du kommer ind i windows så prøv at tryk "CTRL + ALT + DELETE"...
så kommer der en skærm frem hvor du kan vælge "Jobliste" eller på engelsk "Task Manager"...
Herinde under kan du trykker på underpunktet "Processer" eller "Processes"...
og her kan du så se hvad som kører i opstarten!

tjek evt. om det hele skal være der! ellers brug følgende link til at fjerne hvad der IKKE skal være der:
http://www.kandu.dk/dk/tip/7044

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-04 19:09

Der er nok aktiveret for mange ting under start processen hvilket kan sløve lige så meget som spyware.
Prøv at skrive msconfig i Kør og prøv at lave en diagnosedeaktivering i Start sektionen.

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 05-04-04 19:11

jeg har prøvet med msconfig, men jeg ved jo ikke hvad der skal køre, og hvad der ikke er nødvendigt.¨Kan jeg godt deaktivere det hele?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 05-04-04 19:20

Jeg plejer at tage alt der ikke står windovs ved så går det ikke helt skævt ellers kan du jo sætte det til igen
'Mvh sune

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-04 19:28

Som prøve kan du godt deaktivere det hele da der ikke er nogen basisfunktioner der, men du skal være opmærksom på at en del af antivirusprogrammet bliver startet der så lad være med at gå på nettet med et hele deaktiveret, men du kan finde ud af om det er disse funktioner der sløver.

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 05-04-04 19:30

okay tak.. prøver lige og vender så snart tilbage.

Niels

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-04 19:30

På mange bærbare er der jo præinstalleret en masse og der kan nemt være funktioner, der har funktioner lidt i retning af spyware.
Hvis du har held med det kan du jo liste opstartsprogrammerne op her så finder vi ud af det.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-04-04 19:46

Hvordan ved du der ikke er spyware/virus? Har du checket på www.spywarefri.dk og deres onlineværktøjer?
Har du installeret samtlige drivere der følger med?

Er der advarsler inde i enhedshåndtering?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-04 19:50

:>(
Det ved han selvfølgelig ikke Tedd, men det kan uden tvivl opklares med det han er i gang med for det kan STADIG gøres uden Spywarefri og det fremmer forståelsenpå denne måde.

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 05-04-04 19:55

tedd: Den er een dag gammel. Desuden har jeg tjekket den med Spybot og kørt et fuldt scan med en opdateret Norton Antivirus (Som fuldte med computeren)

Alle drivere var installeret på forhånd..

Mvh Niels

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-04 19:57

Hvordan gik det med opstarten, Niels?

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 05-04-04 19:57

giv mig lige 5 min.. sorry

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-04 19:59

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 05-04-04 20:05

nu prøvede jeg at skrive msconfig i kør, og deaktiverede derefter alt det der startede op med computeren - men det gav ikke noget mærkbart resultat..

Der er egentlig ikke fordi den starter langsomt op, den er hurtigt inde i windows - men der går over 2 min før windows 'tingeling-opstarts-lyden' kommer, og før den har været der, kører computeren altså ikke optimalt..

Der er ellers ingen problemer med computeren, som kører hurtigt og fint, når den er opstartet.

Mvh Niels

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 155 point
Dato : 05-04-04 20:13

Det er bare fint fordi du nu ved at der ikke er unødvendigt påhæng der sløver.
Jeg kunne godt forestille mig, at det er en kombination af virusscanner og netværksopkobling der sløver lidt.
Aktiver du bare start filerne igen, men hvis du virkelig vil vide noget om spyware skal du bruge AdAware der er mere grundig end de andre programmer, men nogle af de filer den finder er ikke rigtigt skadelige og de kommer igen ved almindelig brug.
Hvis du gerne vil finde årsagen til den langsomme opstart kan du prøve at deaktivere driverne en ad gangen for at se hvor sløvheden stammer fra og lokaliserer du enheden kan du jo søge efter en opdatering til driveren hvilket måske kan løse problemet.

Godkendelse af svar
Fra : NielsPT

Dato : 05-04-04 20:16

Mange tak for hjælpen BjarneD...
Det prøver jeg her en af dagene, men det tager jo et stykke tid, derfor lukker jeg hermed spørgsmålet..

Mvh Niels, og tak!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-04 20:18

Det er bare i orden, men pas nu på ikke at eksaperimentere så meget at farmand bliver sur.
vh
Bjarne

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 05-04-04 20:21

hehe.. jeg skal forsøge.
tak!
/Niels