/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Flash / Spørgsmål
10  Dr.Disco 500
getBytesLoaded mm....
Fra : kaptajnkaber
Vist : 548 gange
300 point
Dato : 05-04-04 14:31

Hej!

Jeg sidder og sveder over min nye hjemmeside i Flash, for jeg ville gerne have lidt baggrundsmusik som jeg selv har lavet på siden. Jeg har brugt de knapper som er at finde i Flash MX biblioteket og det virker alt sammen fint nok.

Men jeg har set på sådan nogle smarte flash sider, at man kan se hvor mange procent af en film som er hentet, og jeg er næsten sikker på, at man dertil skal benytte getBytesLoaded og getBytesTotal actions for at vise dette. Men jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke fatter en skid af hvordan man får det til at virke.

Meningen var, at der skulle være en knap man kan trykke på for at starte downloadningen af baggrundsmusikken, så de kære folk der stadig har modem ikke får ødelagt oplevelsen af at være på min hjemmeside. Ved at trykke på knappen skulle filmen så starte med at loade musikken, og man skulle gerne kunne se hvor langt der var igen.

Dette procenttal skal gerne vises i en lille film (180 width x 70 hight - bgcolor="0066CC") som jeg har i højre hjørne (min side er delt op i frames)

Håber du kan hjælpe...

Vh Kaptajn Kaber

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 05-04-04 14:57
Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 05-04-04 15:23

http://webdesign.about.com/cs/sound/a/aa010300a.htm

her står lidt mere om det....

Mikael

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 06-04-04 18:21

Det er desværre ikke lige hvad jeg er ude efter... Jeg ønsker en konkret genemgang af hvordan man bruger getBytesLoaded og getBytesTotal for at vise hvor mange bytes som er hentet og om hvor lang tid baggrundsmusikken vil starte.

Kommentar
Fra : metta

Dato : 09-04-04 23:26

du skal bruge en preloader - sådan en kan laves på mange måder. Prøv evt. http://www.flashkit.com/movies/ og søg på "preloader" - der er masser at vælge imellem.
Men lige en anden ting - hvorfor ikke sætte musikken til "stream", så burde det sådan set ikke være nødvendigt at lave preloader? Eller evt. lave en knap til musik, så brugeren selv kan vælge om han vil høre det eller ej?

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 11-04-04 14:06

Det er også det jeg vil - altså en knap hvor der står "aktiver musik". Men jeg vil bare vise hvor lang tid der går indtil musikken starter. Men det kan godt være det er åndsvagt...

Kommentar
Fra : jhvp

Dato : 09-10-04 11:41

Hej lidt sent jeg kigger på dette spørgsmål, men fandt du løsningen...... for ellers tro jeg godt jeg kan finde den rigtige løsning, med en lille smule arbejde.....

Mvh.
Jan

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 10-10-04 11:33

nej, jeg har faktisk aldrig fundet en løsning... Hvis du gider ville det være super fedt!

Kommentar
Fra : jhvp

Dato : 12-10-04 13:27

Ok det du loader, er det en lyd fil f.eks MP3 eller er det i en Flashmovie SWF ?

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 12-10-04 20:19

det er en mp3... man skal bare se hvor lang tid der er tilbage til den begynder at spille. men normalt er det jo nok at buffe fx en tredjedel og så begynde at afspille... men det er nok for kompliceret. jeg vil bare vise hvornår der kommer lyd.

hvis du har yderligere spørgsmål kan der muligvis gå lidt tid før jeg svarer, da jeg ikke er i nærheden af min pc de næste par dage...

vh KK

Kommentar
Fra : jhvp

Dato : 13-10-04 01:19

Er det noget i denne stil du ville have:
http://jhenri.dk/lydloader

Ang. hvornår den skal spille, ja så
bestemmer man jo selv hvornår den
begynder at spille, sååå man kunne
godt sætte den igang med at spille
på f.eks. 33%

Kommentar
Fra : jhvp

Dato : 13-10-04 01:34

jeg tro jeg vil trække den sidste del tilbage
indtil jeg har bevis på dette

Kommentar
Fra : jhvp

Dato : 17-10-04 01:48

Prøv at linket igen, det er ikke noget
flot grafisk, men jeg tro faktisk det er
endt på noget der ligner noget af det
rigtige, selv om jeg selv syntes jeg
har fusket mig frem til det.

for jeg loader mp3 streammet, og
stopper den med det samme, og når
der så er loadet 33 procent, så starter
den lyden......

Jeg kan godt prøve at lave noget der
ser mere rigtigt ud, men det gør jeg
ikke nu

Hvis du vil se mit fusk, så kan du hente
fla fil her:
http://file://jhenri.dk/lydloader/mp3l.fla

Accepteret svar
Fra : jhvp

Modtaget 300 point
Dato : 17-10-04 01:50

hmmmm der gik noget galt med det sidste link
prøver igen....
http://jhenri.dk/lydloader/mp3l.fla

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 17-10-04 18:02

jep, det er næsten hvad jeg leder efter. Det med det grafiske kan jeg evt selv finde ud af. kunne man evt snyde lidt mere og så få den til at vise procenter i stedet for bytes - og sådan at 33% vises som 100% hvis du forstår... Så den viser 100 % når tracket starter og ikke stopper tælleren ved 33%. jeg ville helst have det som en lille bjælke som gradvist bliver fyldt ud som man kender det fra computerspil osv... tak for hjælpen. er det dit eget musik eller hvad?

Kommentar
Fra : jhvp

Dato : 17-10-04 18:14

Nej det er ikke mit eget musik, og jeg kender ikke lige gruppen.

Ja det hele skulle da kunne laves ingen tvivl om det *GGGGGG*

Kommentar
Fra : vandahl

Dato : 17-10-04 20:22

Er du klar over at det er muligt at loade swf ind i swf?
Det er smartere i dit tilfælde....altså ha' en swf fil (indeholdende musik og dertilhørende preloader) som loader ind i den originale movie...det pågældende sted.....i øvrigt sådan jeg har opbygget det meste af min side (www.ahva.dk)
med hensyn til din preloader skal den laves nogenlunde sådan:

lav en scene (nummer 1) indeholdende to layers (et til action og et til tegning) frame 1 indeholdende følgende kode:

total_bytes = _root.getBytesTotal();
loaded_bytes = _root.getBytesLoaded();
percent_done = int((loaded_bytes/total_bytes)*100);
bar.gotoAndStop(percent_done);
ifFrameLoaded ("scene 2", 1) {
   gotoAndPlay("scene 2", 1);
}

her har du et MC indeholdende en load-bar bestående af 100 frames ved hjælp af en kasse der udvidder sig fra at fylde ingenting i frame 1 og fylde hele baren ud i frame 100. dette MC skal have instance navn "bar".
i frame 2 skal du ha denne action
gotoAndPlay(1);
percent done som ses i scriptet er et tal mellem 1 og 100 (kalkuleret ud fra bytes total/loaded) som bruges til at angive hvilken frame den skal gå til i MC "Bar"

Kommentar
Fra : vandahl

Dato : 17-10-04 20:54

glemte lige at skrive at frame 1 i MC "Bar" skal ha' en action = stop!
hvis det ikke dutter så skriv.....så laver jeg lige et udkast til dig!

Kommentar
Fra : vandahl

Dato : 17-10-04 21:07

havde ikke andet at lave så her er den lavet
http://www.ahva.dk/tutorial/preloader.swf
og her er .FLA filen
http://www.ahva.dk/tutorial/preloader.fla

Kommentar
Fra : jhvp

Dato : 17-10-04 23:22

Ja ingen tvivl om er der er mange måde at gøre dette på
men jeg syntes personligt det er bedst at hente lyd filen
direkte ind, og i den sidste ende er det lidt det samme
vi gør. her er et par filer til...
http://jhenri.dk/lydloader/musikload.swf
http://jhenri.dk/lydloader/musikload.fla

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 18-10-04 01:07

tak begge to - kigger på det imorgen... og kommer nok med flere dumme spørgsmål

Godkendelse af svar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 07-11-04 15:32

Tak for svaret jhvp, det blev din version jeg endnte med at benytte. Mange tak for det!

Kommentar
Fra : jhvp

Dato : 08-11-04 08:40

Mange tak for den store mænde point