/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Køb via internettet
Fra : popper
Vist : 562 gange
100 point
Dato : 05-04-04 12:47

I forbindelse med annoncering af diverse slankeprokukter på internettet så som æbeleddike piller ginseng oa. var jeg så dum at rekvirere disse produkter men, kan det virkelig være rigtigt at man på den måde bliver automatisk registreret som abbonoment og derfor uden ens samtykke får tilsendt flere af disse prudukter,det skal forstås på den måde at man automatisk får tilsendt uden at have givet skriftligt tilsagn desangående.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-04-04 12:55

Det er desværre en af de ricisi man løber når man bestiller produkter på den måde.
Men har du på et tidspunkt modtaget produkter du ikke har bestilt, har de ikke krav på at du betaler for dem, heller ikke krav på at du tilbagesender noget som helst. Det er blot at smide det ud, eller bruge det som man nu lyster.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-04 12:56

Du har altid 14 dages returret/fortrydelsesret ved Internethandel i DK

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-04 12:58
Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-04-04 13:05

Rigtigt Bjarne, men her drejer det sig om produkter spørgeren IKKE har bestilt, og her har man som nævnt lov til blot at ignorere hvad der ellers bliver tilsendt en.

Kommentar
Fra : popper

Dato : 05-04-04 13:06

Nu ligger det noget tid tilbage for dette køb. Med hensyn til returret/fortrydelsesret blev det forsøgt men man havnede på den samme side hvor bestillingen skulle foretages Men jeg kunne godt tænke mig at få afvide om hvorvidt man er bundet af at der uden ens personlige accept bliver sendt mere af disse prudukter de siger at man bare kan afmelde prudukterne inden de sendes så hvis de ikke høre fra en ja så sender de bare de nye prudukter. Jeg kan oplyse at sagen er gået til inkasso

Kommentar
Fra : popper

Dato : 05-04-04 13:09

De påstår at man bliver automatisk abonement når man bestiller deres produkter og at man derfor skal afbestille evt nye produkter

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 05-04-04 13:10

Og du er helt sikker på, at du læst betingelserne for købet grundigt, og at der ikke står noget om at du fremover vil få tilsendt XXX ?

Hvis det er tilfældet, og de har sendt dem uopfordret, må du kontakte firmat, og give dem besked på enten at fremsende et beløb svarende til porto, eller afhente varerne ¨på din adresse, hvis de ikke vil det, er du faktisk i din gode ret til at beholde produktet.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-04-04 13:13

Du er overhovedet ikke bundet til noget du ikke har bestilt. Det er ikke op til dig at bevise at du ikke har købt noget, men til dem at du har.

Og det er helt klart et trick fra deres side at true med incasso.
Du kan evt. skrive et pænt og høfligt men bestemt brev til firmaet, at hvis de ikke øjeblikkelig stopper med at chikanere dig, vil du via din advokat (du behøver selvfølgelig ikke at have nogen) anmelder du dem til ombudsmanden og ellers til politiet. (Det sidste kan du i hvert fald altid gøre).

ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-04-04 13:15

Kan du ikke give os hjemmesidens adresse, det kunne være godt lige at læse hvad de skriver.

ellebye

Kommentar
Fra : popper

Dato : 05-04-04 13:16

Vedrørende betingelserne for købet må jeg nok sige nej dem har jeg ikke læst men da jeg bestilte stod der mig bekendt ikke noget om deres betingelser det kan dog være at da de sendte produkterne at der så stod hvorledes deres betingelser var men dem har jeg ikke fået læst på men er det lovligt at have sådanne betingelser

Kommentar
Fra : popper

Dato : 05-04-04 13:18

Til Elleby
Jeg har ikke deres add på internettet og vil nødigt hænge nogen ud hvis det er mig der er gal på den så hvis jeg kunne sende den til en evt privat mail addresse så ok

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 05-04-04 13:18

Du har ikke læst betingelserne men dig bekendt stod der ikke noget?

Det er fuldt lovligt at lave stort set de betingelser du vil når du sælger en vare, hvis du som forbruger ikke er tilfreds med betingelserne kan du jo bare lae være med at handle der.

Ofte ser du jo tilbud, enten via nettet eller i forretninger, tilbud der lióver dig en bestemt lav pris på en vare, men som er betinget af at du køber et vist kvantum, eller binder dig til et abonnement eller lignende, det er altså lovligt for virksomheder at tjene penge, og ikke alle firmaer er kun ude på at platte kunderne

Kommentar
Fra : Bofh

Dato : 05-04-04 13:26

Jeg blev for et par år siden kontaktet af en telefonsælger, der ville sælge 3 bøger til 9.- pr stk. Han forsikrede, at jeg ikke ville modtage flere varer, med mindre jeg selv aktivt bestile.

Firmaet begyndte efterfølgende at sende mig månedens bog, som jeg naturligvis ikke betalte for. Da de begyndte at true med incasso, undersøgte jeg sagen. Der var bl.a et indslag i tv om det samme. Det viste sig, at jeg ikke havde pligt til at betale - faktisk havde jeg slet ikke pligt til at sende varerne retur. Firmaet havde naturligvis ret til at komme og afhente bøgerne på min adresse.

De viste sig i øvrigt, at sagen slet ikke var gået til incasso, det var kun en tom trussel.

/Bofh

Kommentar
Fra : popper

Dato : 05-04-04 13:28

natur----.dk Jeg er faktisk helt sikker på at der ikke stod noget i deres annonce på internettet deres annonce fik jeg via et nyhedsbrev hvorfra husker jeg ikke

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-04-04 13:30

Jeg kan huske noget fra bogklubben union. De kørte en gang med tilbud man skulle FRASKRIVE sig for ikke at få tilbudet.
Jeg ved ikke om reglerne på dette område er ændret, men det er i hvert fald moralsk dybt forkasteligt etisk markedsføring. Jeg ved ikke om det er på samme måde du er blevet, lad os kalde det bondefanget, for salgsmetoden er meget tvivlsom.

Og jeg ved heller ikke om der er foretaget lovændringer på området.

Men det begynder mere at "lugte" som om du har brug for et juridisk råd, så jeg vil da råde dig at kontakte en af de gratis advokathjælp du kan få.

Kommentar
Fra : popper

Dato : 05-04-04 13:31

Til Bofh
I dette tilfælde er sagen givet videre til incasso hos advokatgruppen.

Kommentar
Fra : Bofh

Dato : 05-04-04 13:41

Popper -> Det skal du ikke bekymre dig om.

Det er stadigvæk kun en tom trussel, og hvis det er et advokatfirma med respekt for sig selv, vil de slet ikke tage en sådan sag.

Jeg fik også et brev fra et "advokatfirma" men i dag, flere år senere står jeg stadigvæk ikke i rki.

Lov mig at du ikke betaler en krone.

/Bofh

Kommentar
Fra : popper

Dato : 05-04-04 13:46

Til Bofh
Tak for dine trøstende ord men jeg vil gerne betale for det som jeg ved jeg har bestildt altså det via nettet men ikke for de andre prokukter som jeg ikke mener at have bestilt uanset hvad deres regler er.Og jo der er åbenbart et advokatfirma ved nave advokatgruppen som har respekt for sig selv.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-04-04 13:48

Nu er Advokatgruppen blot en fællesbetegnelse for sammenslutninger af forskellige advokater i danmark og ikke en specifik advokat, men nu mener jeg du bør overveje at søge advokathjælp. Det kan være bluf, men hvis du skal være på den sikre side er det nok bedst at få at vide hvor du står juridisk, og lige dette du beskriver kan være lidt juridisk indviklet da der er oplysninger vi ikke kender.

Kommentar
Fra : popper

Dato : 05-04-04 13:50

Findes der en internet adrasse på gratis advokat bistand

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-04-04 13:51

Skal lige indskyde, at jeg i anden anledning selv har en advokat der er medlem af advokatgruppen.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 05-04-04 13:56

Hvornår er det du har modtaget de varer som du angiveligt ikke har bestilt??

Det tyder på det er længe siden hvis sagen er gået til inkasso, og så står du med et helt andet problem, hvis du ført reagerer så lang tid efter kommer du nok til at hænge på den

Kommentar
Fra : popper

Dato : 05-04-04 13:58

Det er tilbage i det spæde efterår år 2003

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 05-04-04 14:01

Jeg mener helt sikkert at der et eller andet sted under bestillingen eller betingelser, står noget om at du aut. vil modtage flere produkter, men at du når som helst og uden forpligtelser, kan opsige dit abonnement. Du burde sammen med den første forsendelse have modtaget et brev eller lign. med et nummer. Det nummer skal du ringe ind og oplyse, og derved vil dit abon. opsiges.

Hver gang jeg bestiller noget, enten via internettet eller de der små reklamehæfter, opsiger jeg abon. ligeså snart jeg har modtaget pakken. Så behøver jeg ikke tænke mere på det.

Jeg har dog også prøvet det samme. For 3 mdr. siden bestillte jeg bladet i form, hvor betingelserne var, at jeg inden at kunne opsige abon. skulle bestille 1 blad. Der ud over ville jeg få tilsendt et sæt sportstøj (til min kone). Jeg har ikke modtaget tøjet endnu. Da jeg ringede ind, fik jeg at vide at tøjet var lidt forsinket, og at det ville komme i maj måned. Jeg har samtidig, efter at have betalt det blad jeg skulle, opsagt mit abon. via mail. Jeg har ikke fået svar på mailen, og har også fået flere blade og en bog som jeg skal betale 269,- for. Jeg sidder kun og griner, for JEG har overholdt betingelserne og købt det ene blad til normal klubpris. Bogen vil jeg, når jeg engang kommer forbi, aflevere på posthuset, så de kan sende den retur. Hvis jeg ikke modtager tøjet som de har lovet, har jeg ret til at ophæve købet og få alle pengene tilbage, da de ikke har holdt hvad de lovede.

Men et er sikkert. Der har sikkert stået noget om det i de betingelser du ike har læst. Det bedste ville være at opsige abon.

Mordex.

Kommentar
Fra : Bofh

Dato : 05-04-04 14:06

Popper -> Naturligvis skal du betale for de varer du har bestilt. Det gjorde jeg også!

/bofh

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 05-04-04 14:06

Skynd dig at betale inden der løber flere omkostninger på.

Du har selv rodet dig ud i det ved ikke at reagere inden for de første 14 dage

Kommentar
Fra : popper

Dato : 05-04-04 14:16

Til Better_per_formance
Da bestillingen var afgivet var der tilsyneladende ikke vej udenom men du kan jo selv tjekke nature.dk

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 05-04-04 14:21

Under alle omstændigheder har du modtaget nogle varer efterfølgende som du ikek har betalt, og du har tilsyneladende heller ikke returneret varerne, eller har jeg misfortsået et eller andet?

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 05-04-04 14:29

Du har ikke læst betingelserne, og jeg vil væde med at der stod noget om at du melder dig ind i en klub af en slags. Der stód sikkert også at du til en hver tid kan opsige dit abon. Det har du ikke gjort.
Gå ind på siden igen, og læs betingelserne. Er det som jeg mener det er, så send de varer retur, du ikke vil ha´. Og husk så at opsige dit abon, med det samme. Så er sagen ude af verdenen.

Mordex.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-04-04 14:32

Det er ikke noget firma der hedder nature.dk

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 05-04-04 14:33

Der er ikke noget i vejen for at en erhvervsdrivende sælger en vare med et tilknyttet abonnement, som Mordex også skitserer (mange cd- og dvdklubber virker sådan). Det er selvfølgelig en betingelse, at du er blevet gjort opmærksom på, at du tegner et abonnement, og ikke blot køber en vare. Man kan sagtens argumentere for, at en bestemmelse i betingelserne om, at der tegnes abonnement, bør fremhæves særligt, men det er lidt svært at vurdere nærmere i dette tilfælde, da jeg ikke kan finde nature.dk.

Du har ikke tabt på forhånd fordi du ikke har reageret tidligere, medmindre der er indgivet stævning, og du ikke har svaret på rettens henvendelse. Du bør først og fremmest tjekke sælgers betingelser, for hvis der klart og tydeligt står, at du tegner et abonnement, bør du betale hurtigst muligt eller spørge, om du må returnere varerne. Står der ikke noget i betingelserne, må du kontakte advokaten og bede ham dokumentere din forpligtelse. Hvis du efterfølgende mener, at du ikke har tegnet noget abonnement, og ikke har bedt firmaet sende dig tingene, kan du beholde dem, som Ellebye siger (forbrugeraftaleloven § 4). Tænkt dig godt om inden du vælger at køre “den hårde linie” overfor firmaet, da det kan risikere at koste en del i den sidste ende.

Alt efter hvor stort et beløb det drejer sig om, kan du jo overveje at kontakte en advokat eller kontakte advokatvagten i din kommune (findes som regel på biblioteket).

Beklager at det blev så langt

Jensen

Kommentar
Fra : popper

Dato : 05-04-04 14:35

til Mordex
Nu har de selv opsagt mit abbonemet fordi det er sendt til incasso og varene er desværre forligst i forbindelse med flytning og på den hjemmeside de har kan jeg ikke finde noget om deres regler mm. kun hvordan man kan bestille deres vare.

Kommentar
Fra : popper

Dato : 05-04-04 14:37

undskyle ellebye der er en fejl her er add. naturpost.dk

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-04 14:37

Jeg er sikker på at Mordex har ret for der er ingen i DK der får lov til at køre online eller postordre handel, ret længe, før forbrugerstyrelsen kommer ind i billedet hvis man ikke overholder reglerne om information. Metoderne kan være mere eller mindre uetiske, men hvis man ikke læser betingelserne i forbindelse med køb på Internettet så er det bare, at betale ved kassen for sådan er aftale loven nu engang.
Det er ikke alt der er retfærdigt, men det eneste leverandøren kan gøre er at henvise tydeligt til betingelserne, om så kunden gider læse det er så op til kunden og dennes pengepung.
Betal og få så abonnementet sagt op.
Sorry, men somme tider må man se virkeligheden i øjnene.
Venlig hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 05-04-04 14:41

Undskyld mig, men det er da ret tydeligt, at du tegner et abonnement.

Jensen

Kommentar
Fra : popper

Dato : 05-04-04 14:42

Til Bjarne
Du kan jo selv se efter add. står i et svar til ellebye

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 05-04-04 14:42

Skynd dig at betale!!

Jensen

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 05-04-04 14:42

>>popper
Hvis du ikke har varene, kan du jo ikke sende dem retur. Så der er kun en ting tilbage, nemlig frem med pengepungen.
Men læs lige betingelserne inden, for at sikre dig at DU skulle have opsagt dit abon.

Og i fremtiden, LÆS betingelserne inden du afgiver en ordre.

Mordex.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-04 14:43

Prøvede lige siden.
Undskyld!
De har faktisk ingen informationer ved bestilling. Jeg lavede lige en fiktiv bestilling og der kommer ingen bekræftelse eller noget som helst. Det er en postordrebestilling pr. efterkrav så man skal ikke igennem en betalingsprocedure.
Kan andre finde noget jeg har overset.
Bjarne

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 05-04-04 14:44

Der står som jeg har sagt. Du skulle have opsagt dit abon. Betal hurtigst muligt, så er sagen ude.....................

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-04-04 14:45

Jeg må give Bjarne ret, der stå på siden noget som sådan "som abonent modtager jeg xxx et antal yyy og kan til enhver tid sige mit abonnement op", så ja, hammeren falder, du er nok nødsaget til at betale, og så hurtigst at sige abonnementet op.
Måske dårlig forretningsetik men lovligt.

ellebye

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 05-04-04 14:45

Hvis det bliver sendt pr. efterkrav kan spørgeren jo heller ikke stå med varer der ikke er betalt

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 05-04-04 14:45

Der står ved ablecidderedikken at du får tilsendt så og så meget, og at du til en hver tid kan opsige dit abon.
Jeg har selv bestilt disse cidders, men har med det samme opsagt mit abon.
>>popper
Det er din fejl, som DU skal betale for. Hårdt, men sandt.................

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-04 14:47

http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/raad083/ skriver dette:
Virksomheden skal gøre opmærksom på fortrydelsesretten
Virksomheden skal udtrykkeligt gøre dig opmærksom på, at du har fjorten dages fortrydelsesret. Ikke kun i deres generelle salgsbetingelser, det skal også fremgå inden selve aftaleindgåelsen. Desuden skal det fremgå ved selve aftaleindgåelsen, altså på den side, hvor du indtaster modtageradresse og betalingsoplysninger. Du skal også oplyses om fortrydelsesretten enten i ordrebekræftelsen eller på en følgeseddel, der er vedlagt varen.

Hvis du ikke er blevet gjort opmærksom på fortrydelsesretten inden aftaleindgåelsen, har du ret til at returnere varen op til tre måneder efter, at du har modtaget den. Hvis virksomheden inden for de tre måneder gør dig opmærksom på, at du har fortrydelsesret, kan du fortryde fjorten dage efter, du har modtaget beskeden.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 05-04-04 14:48

For lige at opsummere:

Du har købt nogle varer som du har bestilt.
Derefter har du så (for et halvt år siden??) modtaget nogle varer som du ikke vil have.
Siden da har du ikke foretaget dig noget, bortset fra at miste varerne
Nu er du blevet sendt til inkasso
Og du spørger så om det er rigtigt at du skal betale for varer som du ikke har gjort indsigelser mod da du fik dem, og som du senere har smidt væk????

Kun en ting at sige:

BETAL

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 05-04-04 14:48

På spørgsmålet:
Citat
kan det virkelig være rigtigt at man på den måde bliver automatisk registreret som abbonoment

Svarer en bruger nedenstående.

[citat]
Jeg ved ikke om reglerne på dette område er ændret

Jeg ved ikke om det er på samme måde du er blevet, lad os kalde det bondefanget

Og jeg ved heller ikke om der er foretaget lovændringer på området.
[/code]

Det er da hylende komisk, at se hvor meget svareren ikke ved, og alligevel kaster sig ræbende ud i flere indlæg for at svare på et konkret spørgsmål - for senere i tråden at give urigtige oplysninger - bare for at virke som "kloge Åge"

Ram

Kommentar
Fra : popper

Dato : 05-04-04 14:49

Til Mordex
Det er mig komplet ulæsligt det der står der inde jeg kan godt fornemme at der står noget men det er meget utydeligt

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-04 14:49

Du har reageret alt for sent så løbet er kørt, men foretagendet efterlever ikke reglerne helt.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 05-04-04 14:52

popper.

Det kan jo ikke være firmaets problem at du ikke kan se hvad der står, så skulle du have undladt at bestille

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 05-04-04 14:54

>>popper
Så burde du ikke have bestil.
Hvad hvis der havde stået at du samtidig med afgivelsen af ordren betinger dig til at være medlem i 5 år hvor du hver måned får en pakke som koster 599,-??????
Altså, bestil ikke hvis du ikke kan læse hvad der står.............

Kommentar
Fra : popper

Dato : 05-04-04 14:56

Jeg er godt klar over at det er mig der har skidt i nællerne men stadigvæk så står deres tækst meget utydeligt omkring deres regler det virker næsten som om at de har haft det nede i noget vand så det hele er løbet mere eller mindre ud kan jeg i det mindste ikke få ret idet

Du har reageret alt for sent så løbet er kørt, men foretagendet efterlever ikke reglerne helt.
Hvordan efterlever de ikke reglerne helt ????

Kommentar
Fra : popper

Dato : 05-04-04 14:57

Jeg er lige nød til at lufte hunden er tilbage om ca 20 minutter

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 05-04-04 15:06

Det er ehjemmeside vi taler om ikke?? den er jo svær at dyppe i vand, jeg havde personligt ikke nogen problemer med at læse det, og under alle omstændigher er det ikke deres skyld at du ikke har læst det inden du bestilte, betingelserne står der

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-04 15:07

Forbrugerådet:
Citat
Virksomheden skal udtrykkeligt gøre dig opmærksom på, at du har fjorten dages fortrydelsesret. Ikke kun i deres generelle salgsbetingelser, det skal også fremgå inden selve aftaleindgåelsen.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 05-04-04 15:11

14 dages fotrydelsesret er jo bare ikke nok når varerne har ligget siden efteråret, spørgeren skulle have sendt dem retur og opsagt sit abonnement, det er ikke sket, og derfor gælder kun en regel, betaling ved kasse1

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 05-04-04 15:13

Better_p..>> Jeg kunne kun se den del der omhandler, at der er tale om abonnement og dermed mangler der jo noget, nemlig oplysning om fortrydelsesret, som jo gælder uanset om det er en fysisk vare eller om det er et abonnement på varer, at Popper har reageret for sent til at håndhæve sine rettigheder er jo så nok det væsentlige nu hvor, der kun er en ting at gøre og det er at betale hvad der kræves og så få ophævet aftalen.
Den ekstra forbrugerbeskyttelse der er lavet er jo også overskredet
Citat
Hvis du ikke er blevet gjort opmærksom på fortrydelsesretten inden aftaleindgåelsen, har du ret til at returnere varen op til tre måneder efter, at du har modtaget den. Hvis virksomheden inden for de tre måneder gør dig opmærksom på, at du har fortrydelsesret, kan du fortryde fjorten dage efter, du har modtaget beskeden.

...løbet er kørt og en dyrekøbt erfaring er gjort.

Godkendelse af svar
Fra : popper

Dato : 05-04-04 15:16

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-04 15:19

Ja det hjalp dig jo ikke til andet end en erkendelse af at man skal reagere hurtigere.
Held og lykke med det.
Bjarne

Kommentar
Fra : popper

Dato : 05-04-04 15:25

Hvis du ikke er blevet gjort opmærksom på fortrydelsesretten inden aftaleindgåelsen, har du ret til at returnere varen op til tre måneder efter, at du har modtaget den. Hvis virksomheden inden for de tre måneder gør dig opmærksom på, at du har fortrydelsesret, kan du fortryde fjorten dage efter, du har modtaget beskeden.
Kan det bruges til noget forhandling ang. gebyr mm.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-04 15:38

Jeg tror ikke du kan bruge det på nuværende tidspunkt da du har tabt rettigheden på grund af passivitet.
3 måneder til at reagere er faktisk meget.
Man skal altid reagere aktivt for at opnå sin ret og på nuværende tidspunkt har du jo så ladet det komme så langt som man snart kan og den der med om man kommer i RKI eller ej er ikke god.
Naturpost informerer for lidt, og selv om du kan klage over det opnår du ikke mere ret af den grund. For din egen skyld bør du se at få dette ud af verden og så glemme alt andet end, at man skal se sig godt for.
Vh.
Bjarne