/ Forside/ Teknologi / Udvikling / ASP / Spørgsmål
10  Random 410
Netværksproblemer!!!
Fra : martinussen
Vist : 613 gange
85 point
Dato : 13-05-02 21:02

Hej, jeg kan ikke få min pc på nettet. Jeg fik for 1 måned siden ADSL, og havde den oppe at køre.
Men da jeg forleden ville installere et netværk, til min pc og en Amitech pc(ældre årgang), gik min af.
Jeg havde brugt en Longshine 8 ports switch, og en masse ledninger til netværket.
Så installerede jeg XP, og fik hentede en ny drive til netværkskortet. Men det fungere stadig ikke, og når jeg "pinger" min egen maskine, for at teste ledningen sige den (0% tab). Men hvis jeg "pinger" modemet, skriver den 25-50 % tab, og nogle gange forbinder den ikke.
Hvad kan jeg gøre, for at komme på nettet?

Accepteret svar
Fra : LLE

Modtaget 95 point
Dato : 13-05-02 21:30

Jeg kan se to potentielle problemer:

1. Prøv at de-aktivere XPs indbyggede firewall.. den er ikke just den mest medgørlige når du skal på lokalnetværk (højreklik på din netværksforbindelse, vælg avanceret og fjern markeringen ved firewall).

2. Kablerne: kontrollér at du bruger straight-through kabler og ikke krydsede. Hvis din ADSL-router har et krydset kabel, så sæt den i switchens uplink-port.. ellers en af de normale.

Håber det løser problemet.

- Lars

Godkendelse af svar
Fra : martinussen

Dato : 13-05-02 21:34

Straight-through kabler hvad er dette?

På forhånd tunsind tak, jeg er nemlig kørt helt død...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-05-02 20:22

"martinussen" <martinussen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:y0UD8.4736$HN.165575@news010.worldonline.dk...
[SNIP]

Og det har hvormeget med ASP at gøre?

Kig hellere i gruppen news:dk.edb.netvaerk hvor de helt sikkert kan hjælpe
dig meget bedre end folk herinde.
Se desuden http://www.usenet.dk - Så ville du gøre mig meget glad

--
MvH

Gregers Petersen
http://disclaimer.gpweb.dk

Kommentar
Fra : LLE

Dato : 13-05-02 21:53

Straight-through, straight, lige-i-gennem og hvad man nu ellers kalder dem refererer til hvordan kablet er forbundet inden i.

Straight kabler er lavet til at forbinde netværksenheder, fx PCer, printerservere osv. til en enhed der kan styre kommunikationen - en hub eller switch.

Hvis man kun har to enheder - fx to PCer eller en PC og en ADSL-router/modem, så springer man hub/switch over, men så skal der bruges et "krydset" (cross-over) kabel.. i det kabel går ledningerne ikke bare lige i gennem, for send og modtag-ledningerne er byttet rundt (krydset) i den ene ende. Det er jo nødvendigt, for ellers ville man sende på samme ledning som den anden enhed sender på og prøve at modtage fra den som den anden også står og venter på svar fra.

Du kan ofte ikke umiddelbart med sikkerhed se om kablet er krydset eller straight. Dog har de krydsede ofte en rød ring eller er helt røde.. jeg har også set en del gule. Det er dog ikke en universél regel, da almindelige kabler også fås i farve og enkelte krydsede også kan være grå/sorte som normale.

Hvis du ikke kan se det på farven, så se om der ikke er en lille label der siger cross-over eller et lille X på selve stikkene.
Ellers kan du, hvis du holder stikkene fra begge kablets ender op ved siden af hinanden og ser godt efter, se om de sidder i samme farve-rækkefølge eller om to af parene er byttet rundt (typisk er det de grønne og orange par). Hvis de ikke er byttet, så er det et straight kabel, ellers krydset.

Held og lykke,
Lars

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 13-05-02 22:04

Nu har jeg prøvet det, men firewall var slået fra. Det er straight-through kabel jeg bruger. Hvad kan jeg nu gøre?