/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Del af harddisk forsvundet???
Fra : ludo_102
Vist : 300 gange
200 point
Dato : 04-04-04 19:06

Hej!

Jeg er win XP bruger og jeg har en 60 Gb-harddisk, som jeg har delt i 2. Med Partition Magic, tror jeg nok... Så fik jeg lidt problemer med min computer og satte det hele til default i BIOS, det har så resulteret i at den ene del af den delte harddisk er forsvundet...
Er der nogen der kan hjælpe med at løse mit problem, vil gerne undgå at skulle formatere harddisken, da der ligger en masse dokumenter på harddisken, som er vitale for mit studie...

Hilsen
Ludo_102

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-04-04 19:10

Sæt din motherborad CD-rom i og kør installationen.
Så kan den klare store HD igen.
Emesen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-04-04 19:19

Det er lidt svært at forstå at en defalt indstilling skulle gøre sådan at den ene del ikke kan ses.
Det smarteste vil nok være at bruge Partition Magic igen.

http://www.netexplorer.dk/artikler/microsoft/filsystem/fil-01.shtml
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-04-04 19:27

Det kunne jo være at default instilling ikke accepterer større HD en 38 GB og at den bios bare skal opdateres.
Hvis du ser på HD med PM vil den melde fejl eller vise HD ud over højre side.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-04-04 19:28

Hov - hvis PM vil rette så lad være.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-04-04 19:32

Bliver det helt umuligt at se dine dokumenter, så er det muligt du kan se det med Linux udgaven "Knoppix" eller "Dappix" som kan fås hos http://www.linuxpusher.dk for ca. 20 kr. Den skal ikke indstalleres men kører direkte i din ram.
Emesen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-04-04 21:58

Det lyder som om den er blevet "hidden" du kan aktivere den igen med PM!

Kommentar
Fra : myg

Dato : 04-04-04 22:25

Hvis du fra starten har lavet 2 primære partitioner, vil den ene blive skjult (som tedd er inde på).
Du skal bruge Partition Magic til at kontrollere om din 2. partition er lavet som et logisk drev i en extended(udvidet) partition - ellers kan du ikke se begge på én gang (under "normale" omstændigheder).
Der er undtagelser til dette, men glem det i første omgang. Kontroller først om du har en primær og dernæst en udvidet partition med et logisk drev i. Brug PQMagic eller for den sags skyld fdisk med tast 4 for at vise indstillinger.

Hvis du er kommet til at lave 2 primære partitioner, så slet nr 2 og opret den igen først som extended og dernæst som logisk drev - så er du problemet kvit.

Er det derimod allerede lavet sådan, må vi være kreative og lede efter andre løsninger.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-04-04 22:49

Hvis den er hidden kan man i PM gøre den synlig sådan:
marker partition>operations>advance>unhide partition........så bliver den none og kan ses.
Men stadig....hvis partitionen går ud over kanten er det fordi bios ikke kan håndtere størrelsen på HD.
Emesen.

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 06-04-04 12:23

Hej...

Det jeg vil tro der er sket er at du jo har brugt "PowerQuest PartitionMagic" til at opdele din harddisk i
flere partitioner! og har så ved et uheld/fejl kun lavet én partition! altså selve c-drevet hvor dit
system/windows ligger på! og den anden partition, har du så bare ikke allkokeret noget plads på!
gør følgende:

1. Gå ind i kontrolpanel...
2. Gå til administrativ...
3. Gå computer styring...
4. Gå til diskhåndtering...

Her kan du så se din(e) partitioner! også den du ikke kan bruge, som du tror du ikke har lavet!
højreklik på den som IKKE er c-drevet! og opret partition her! når du er færdig, så formater den!
og genstart så maskinen! og vupti, når du kommer ind igen har du et drev mere!

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-04-04 18:00

dscoop80: Du har vist fat i noget rigtigt der.
Men hvor er ludo_102, han sidder måske og spiller ludo, ha ha den var da god, nå ikke.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-04-04 18:42

Man kan da ikke lægge filer på et unalocated område.
>>>>>>>da der ligger en masse dokumenter på harddisken, som er vitale for mit studie...<<<<<<<<<
Emesen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-05-04 17:12

Har du fået svar på spørgsmålet? Så accepter venligst et svar

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-06-04 07:54

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-05-05 23:16

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede givet og mistet pointene.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-07-05 07:54

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede givet og mistet pointene.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen