/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
Fjerning af harpiks fra håndbold?
Fra : Mrmoneymaker
Vist : 9560 gange
50 point
Dato : 04-04-04 16:52

hej... nogen der har nogle gode tips til nemt at fjerne harpiks fra en håndbold??

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 04-04-04 17:37

Brug terpentin

Ram

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-04-04 18:05

Prøv at putte den i dybfryseren.

Kommentar
Fra : Mrmoneymaker

Dato : 04-04-04 18:27

I Dybfryseren??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-04-04 18:35

Du kan enten bruge harpiks rens http://shop.dinsport.dk/product.asp?product=146&page=1

eller brun sæbe. Smør håndbolden ind i et tykt lag brun sæbe, læg den i en plastpose og luk posen. Lad den ligge der i et døgn. Nu kan du prøve at skrabe harpiksen af. Gentag evt. behandlingen.

http://www.dr.dk/GDS/raad_enkelt.asp?id=1691

http://www.kfumhaandbold.dk/tavle.php?page=sub&mid=7

mvh ans

Kommentar
Fra : Mrmoneymaker

Dato : 04-04-04 18:38

ER det bare mig der har forkerte oplysninger, eller har jeg ret i at en håndbold ikke har godt af at blive våd??

Kommentar
Fra : AKZO

Dato : 04-04-04 18:59

Jeg tror den kan risikere at blive skæv af at komme i fryseren.........

Kommentar
Fra : Bamse82

Dato : 28-06-04 14:08

hej hej...

jeg vil ikke anbefale at bruge flydende midler på bolden, da det vil ødelægge overfladen og kan give en skæv bold. Brug istedet en varmepistol og godt med knofedt... lad pistolen varme harpiksen på bolden op og det er nu lige til at gnide af med fingrene. (det kan dog anbefales at bruge vanter eller tage lidt af gangen, da det ellers kan/vil give vabler.

Accepteret svar
Fra : supermandenheine

Modtaget 50 point
Dato : 03-07-04 22:51

hmm jeg syntes det bedste er at man smører den ind i brun sæbe og ligger den i en lukket pose...... og bagefter kan man er det meget opblødt og så kan man skrælle det af med en kniv

Kommentar
Fra : thomnico

Dato : 07-09-04 18:13

lige en lille ting, det med at bruge varmepistol på læder.. kan godt være det virker, men vil næsten sikkert give en skæv bold... (jeg har erfaring med varme på læder fra livgarden.. ahemm....))

men jeg synes også det med brun sæbe virker fino

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-09-04 18:31

Tror problemet er løst, det er 5 mdr. siden spørgsmålet blev stillet.

Godkendelse af svar
Fra : Mrmoneymaker

Dato : 08-09-04 12:21

Tak for svaret supermandenheine.

Kommentar
Fra : sv28092002

Dato : 18-10-09 19:42

Der findes en helt ny maskine der kan fjerne harpiks fra håndbolde, den hedder Pixoff og bruger varmluft til at blødgøre harpiksen og så en stiv børste til at børste harpiksen af. Jeg tror derfor at rådet om at varme harpiksen op og så gnide eller evt. børste det af virker bedst. Det skal jeg prøve næste gang. Har indtil nu brugt rensebenzin, hvilket også er effektivt, men dyrt i længden og sikkert ikke godt for bolden på længere sigt.