/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Fræse / skære i gammel beton.
Fra : pentium
Vist : 5588 gange
50 point
Dato : 04-04-04 15:13

Hej

Jeg har købt et hus fra 1970, og skal have færst nogle nye lednings fuger. Men hvordan gør man bedst dette?
Jeg har en eletrikker til at gøre alt el alarbejdet, men udfræsningerne skal jeg selv stå for.
Jeg har lavet det engang før men der brugte jeg en vinkelsliber og det sviner jo helt vildt, og det vil jeg hlest undgå.

Hvilket stykke værktøj kan jeg ellers bruge ?

Jeg har selv tænkt på en årefræser, men ved ikke om det er en god ide.

Kan i hjælpe?

Tak.

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 04-04-04 15:38

du kan leje en fugefræser i dit lokale byggemarked til omkring 150kr der kan sættes en støvsøger til . dette er mit bedste råd
mvh Granslam

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 04-04-04 15:40

hov det hedder ikke en fugefræser men nok en årefræser de ved hvad det er for en du skal bruge
mvh granslam

Kommentar
Fra : pentium

Dato : 04-04-04 16:32

Hej - er det det samme som en årefræser som men kan købe til at fræse åre i træ med?

Eller minder det mere om det man bruger til at fræse fuger mellem muresten ud med?

Er det ikke noget med at man kan købe et kit til at monter på en vinkelsliber?

Hilsen Carsten

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-04-04 16:35

Under alle omstændigheder sviner det som bare fanden med eller uden støvsuger det der sviner mindst er hammer og mejsel
Mvh Sune

Accepteret svar
Fra : granslam

Modtaget 50 point
Dato : 04-04-04 17:17

forestil dig en vinkelsliper bare med 2 klinger som du fræser med den laver 2 spor hvor du der efter tager en hammer og mejsel og lige brækker den lille klods ud så har du en rille til at læge trækrør i og jov som sunowich skriver sviner det men selvfølgelig ikke lige så meget når du bruger en støvsuger på¨maskinen jeg ville helt personlig ikke kun bruge hammer og mejsel da du vil bruge alt for lang tid på det pluds du formegentlig smadre mere en nødvendig
mvg Granslam

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-04-04 19:53

1. er det kabler der skal ind i vægge?? "ja" lej en rillefræser med støvsuger
2. (et fugefræsejern kan købes i haralnyborg og passer til en vinkelsliber bruges til fugerne i mellem mursten hvis der skal nye fuger) kan ikke anbefales til indmuring af kabler)

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-04-04 20:00

en fugefræsejern og en årefræser er to forskellige ting fugefræsejernet bruges som nævnt oven over en ågefræser bruges til træ til freks fordypninger i køkken lågger eller spor, kort sagt til udfræsninger i træ ( man vil ødelægge sålen på årefræseren hvis den bruges til mur)

Godkendelse af svar
Fra : pentium

Dato : 04-04-04 22:07

Tak for svaret granslam.