/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
EZ-Buddie fryser v. XP inst.
Fra : mbth
Vist : 479 gange
440 point
Dato : 04-04-04 09:28

Hej !

Jeg har købt et EZ-Buddie barebone system med ECS bundkort, SIS 651 chipset og onboard grafikkort. Jeg har monteret det med Intel celeron 2.0 Ghz - 256 Mb Corsair RAM og Maxtor 80 Gb HD.

Maskinen fryser på forskellige tidspunkter. Nogen gange i starten af XP installationen og andre gange længere henne i processen. Hvis jeg bliver ved med at reparere inst. kan jeg få systemet igang, men det vil fryse under brug af XP sidenhen.

-Jeg har de nyeste BIOS drivere m.m
-Jeg har prøvet med Celeron 2.4 og 2.6 også - samme resultat.
-Jeg har prøvet med 3 forsk. Samsung RAM - samme resultat.
-Jeg har fået byttet bundkort til et nyt - samme resultat.
- Jeg har prøvet med GF4 TI 4200 og ATI Radeon 9800 Pro - samme resultat.
- Jeg har byttet strømforsyning og IDE kabler - samme resultat.
-jeg har prøvet med at disable lyd LAN og modem - samme resultat.

Jeg er ved at blive lidt træt af det
Er der nogen der kan komme med et godt råd og redde min dag ?

Martin

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-04-04 10:03

Jeg har de nyeste BIOS drivere?har du flashet din bios?
har du sat din bios til default/standart/fabriks indstillinger
hvilken bios har du(navn)

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-04-04 10:04

Og du har grundformateret hver gang ?

Ellers tror jeg mere på at der er en fejl på din cd-rom. Prøv at få byttet den til en anden.

ellebye

Kommentar
Fra : mbth

Dato : 04-04-04 10:28

Hej !

Jeg har flashet BIOS med den nyeste på ECS hjemmeside. Den hedder noget med 030509 (EZ-Buddie er model D1S4-2)
Jeg har også prøvet 3 forskellige CD-ROM - DVD -Brænder. Alt fryser efter forskellig tids brug.

Martin

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-04-04 10:36

Det lyder godt nok mystisk. Og harddisken er formentlig også undersøgt for eventuelle fejl.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-04-04 10:39

Har du prøvet at flashe,din bios tilbage til den gammle revision,altså
den bios fil du havde før du flashet?
og sætte din bios til standart indstillinger

jeg har f.eks, flashet en bios med den sidste nye rom fil,og måtte
flashe tilbage,man kunne ikke komme ind i bios og bundkortet AGP
bus ville ikke gendkende grafik kortet,efter jeg flashede tilbage
var problemet løst,det er da et forsøg værd.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-04-04 10:43

eller flashe til bagetil nummret/dato før den flash fil du har brugt,
det er vel ikke en beta fil du har hentet det er ikke altid de er fuldstændige,deraf navnet

Kommentar
Fra : mbth

Dato : 04-04-04 10:44

Hej !

Ja jeg har også prøvet med forskellige HD både andre mærker og størrelser.

Jeg har ikke prøvet med en ældre bios, da der kun er den ene tilgængelig, som systemet er født med !? Jeg har aldrig fundet andre versioner.

Jeg tror snart, at den ryger ud !!

Martin

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-04-04 10:49

jeg køre lige i øjeblikket med en beta revision på denne pc,uden problemer
men den sidste nye beta version,duer ikke,altså nuværende nr 4 nye nr5
i beta revision,jeg har hentet nr5,men måtte gå tilbage til nr4,jeg venter
til den revision er over beta stadiet før jeg henter den revision igen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-04-04 10:55

så forstår jeg ikke>
Jeg har flashet BIOS med den nyeste på ECS hjemmeside
vis du har det så er det vel ikke den bundkortet er født med?
så har du jo ikke behøvet at flashe,jeg er forvirret
og så må du kunne gå tilbage til den bundkortet er født med
ligger som reglen på bundkorts CD'EN

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-04-04 10:58

At male den rød, og sætte en bøje til og sænke den ned i den nærmeste havn er jo altid en mulighed men på den anden side lyder den for ny til af gøre det.

Hvilke dele er nye, og hvilke dele er "gamle", hvad med batteriet på bundkortet, har du prøvet at resætte din bios, blot lidt brainstorming.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-04-04 11:02

ellebye>mit næste foreslag,batteri/jumper

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-04-04 11:04

men med alt det han har prøvet,så lyder det som en korupt flash rom fil

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-04-04 11:06

det kan også lyde som en korupt grafik drivere

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-04-04 11:07

som ikke er afindstalleret og genindstalleret korekt

Kommentar
Fra : mbth

Dato : 04-04-04 16:13

Hej !

Tak for alle jeres forslag. Jeg har lige forsøgt at skifte batteri på bundkortet og resette men det hjalp desværre ikke. Mht. BIOS så er den leveret med den bios version som ECS har lagt ud som den nyeste på deres hjemmeside. Jeg har så flashet den samme oveni for at prøve om det hjalp, uden held. Jeg har ikke kunnet finde ældre versioner af bios til det MB nogen steder derfor kan jeg ikke flashe "tilbage".

Jeg kører clean install hver gang. Grafik drivere er også prøvet i forskelligt omfang da der har været mange forskellige grafikkort i den. Men selv i standard XP driver fryser skidtet.

Jeg tror den med at male den rød og hænge bøjen på rykker nærmere

Martin

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-04-04 16:20

Og den står ikke direkte oven på en radiator? Kunne jo godt lyde som et varmeproblem! Er der rigelig med fri plads rundt om den?

Kommentar
Fra : mbth

Dato : 04-04-04 16:47

Hej !

He He ! Nej den står ikke på radiator. Jeg har målt temp på både CPU og grafikkort. Helt normalt.

Martin

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 04-04-04 20:00

min nabo har nøjatig samme problem, vi har gort alt men intet hjælper og det er osse bundkort fra ecs

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-04-04 20:05

Så vidt jeg kan se, har du prøvet alt.
Men det er den samme HD hver gang.
Prøv med en anden HD i laveste niveau:
Reset bios/default
indbygget skærmkort (hvis findes)
1 ram klods
diskettedrev
CD-rom læser.
installer.
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-04-04 20:19

>emesen prøv at se lidt højere oppe, der er prøvet med forskellige HD.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-04-04 20:23

hmm den smuttede.
Så er der vel kun skærmen, tastaturet og musen tilbage.
Emesen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-04-04 21:48

Ja eller et andet styresystem!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-04-04 22:08

Det er i hvert fald forsøget værd med at prøve et andet styresystem, men må nok indrømme at denne opgave har givet een et par ekstra grå hår.

Kommentar
Fra : mbth

Dato : 04-04-04 22:30

He He !

Ja det er både grå hår og en tom pengepung for jeg har investeret i 2 stk CPU fordi jeg først troede det var den der var i uorden og 2 HD og ekstra RAM i forskellige hastigheder.

Jeg fatter det ikke.

Jeg har før haft flere forskellige ECS bundkort uden problemer men det her tager godt nok prisen. Det er første gang jeg har måttet give op

Så nu har jeg fundet den røde maling frem og bøjen er gjort klar !! ........ Plask ! I havnen med apparatet (medmindre der er noget med miljøloven ... Hmmm )

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-04-04 22:47

Jo der faktisk nogle typer maling du ikke må bruge.
Men miljølovgivningen tager vi en anden gang.

ellebye

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 04-04-04 23:07

prøv engang med me hvis den kan køre, vil jeg tro der er noget galt med dit motherboard.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 04-04-04 23:11

for et ½ års tid siden købte jeg et bundkort fra et eller andet firma og det kunne ikke køre xp men derimod udmærket me fejlen i det tilfælde lå på motherboardet.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 04-04-04 23:11

for et ½ års tid siden købte jeg et bundkort fra et eller andet firma og det kunne ikke køre xp men derimod udmærket me fejlen i det tilfælde lå på motherboardet.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-04-04 23:15

Hvilken fejl på motherboardet skulle bevirke at man kan installere me eller 98 men ikke xp ??, umiddelbart lyder det ulogisk, og hvilket bundkort taler du om??, men hvis det er bundkortet og der stadig er garanti ville det fornuftigste da være at få pengene tilbage, hvis der er bundkort der ikke understøtter xp.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 04-04-04 23:23

så vidt jeg husker var det noget med american megatrend men jeg er ikke sikker. jeg var også meget overrasket over at den kunne køre ME og ikke XP. jeg fik det byttet ved forhandleren og derefter var der ikke noget i vejen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-04-04 23:39

>fleng
Som du kan se, HAR spørgeren allerede fået byttet sit bundkort een gang, med samme resultat.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 04-04-04 23:46

så har jeg ikke flere bud på hvor det kan være

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-04-04 00:00

Det allersidste jeg kan komme på er, er du elektrisk?, forstået i den forstand at du måske har et tæppe på og nogle sko på der opsparer et potientale så computeren får et "elektrisk" stød hver gang du rører ved den, så et eller andet kort går i stykker blot du rører ved det.

Kommentar
Fra : mbth

Dato : 05-04-04 00:14

Hmm !

Jeg har en "antistatisk måtte" jeg bruger når jeg inst. CPU og HD. Den prøver jeg at stille maskinen på imorgen og kører en clean inst. så håber jeg på det bedste. Ellers mangler jeg kun en pensel sår bliver den rød

Godnat ;_)

Martin

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-04-04 00:17

God nat også herfra, trænger til at få farvet håret.

ellebye

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-04-04 18:42

Har du prøvet med et andet OS? Det kunne da være interessant at udelukke softwarefejl! ECS har forøvrigt et dårligt ry ude på nettet!

Kommentar
Fra : mbth

Dato : 05-04-04 19:22

Hmm ! Ja jeg er efterhånden enig med dit synspunkt om ECS for det her er elendigt !
Jeg har prøvet med win 98 uden noget større held. Jeg har aldrig prøvet Linux, så jeg ved ærligt ikke nok om det til at give mig i kast med det.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-04-04 19:25

En lille indskydelse..............du har vel ikke "fusket" med netledningerne, så der er noget i "serie".
Og du har vel udlignet skærm og comp så de begge er sluttet i en dåse forbundet med alle 3 ben, og så først derefter til 2 benet stik.
Når du forsøger med den snart rødmalede comp, så prøv med absolut minimum i maskinen.
Emesen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-04-04 19:29

Ok så kan vi jo nok udelukke software fejl! Det kan næsten ikke være andet en bundkortet, eller "dårlig strøm" hos dig!

Kommentar
Fra : mbth

Dato : 05-04-04 19:53

Hej !

Emesen jeg er ikke helt med på hvad du mener med "fusket" og "serie". Men jeg har sat det til som jeg plejer med andre pc'er. Stikket fra strømforsyning (ekstern strømfors) er med 3-ben, altså med jord. Men da jeg ikke lige har en stikkontakt med jord i nærheden har jeg sat det stik i en adapter, så det passer med alm. 2-ben. Monitoren er kun med 2-ben, så der er ikke noget at lave om der.

Kan det have nogen betydning ? Andre pc'er kører fint med det setup ?

Martin

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-04-04 19:59

OK som jeg selv "kører" .........bare en tanke.
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-04-04 20:05

Men nu skriver du også at der er jord på, så faldt den sidste skanse fra mig omkring jord.

Dårlig strøm skal nu være meget dårlig før det kan mærkes, vel helt ned til 210V før man kan begynde at se en pære blinke.

Nej jeg overgiver mig.

ellebye

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-04-04 20:08

Jeg er også tæt på overgivelse...........................ikke flere idéer.
Emesen.

Kommentar
Fra : mbth

Dato : 05-04-04 20:52

Ha Ha !

Hvis jeg kunne gav jeg en omgang for jeres ihærdige forsøg. Jeg er møgtræt af maskinen men glad for, at kunne deltage i et seriøst forum som dette.

Tak for hjælpen.

Martin

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-04-04 21:09

du er velkommen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-04-04 21:28

Det har da også lært os noget, nemlig at man skal passe på ikke at kalde sig "ekspert".

Ellebye

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 06-04-04 12:16

Skift dit motherboard ud! ... det er der problemet ligger! ....

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 06-04-04 12:56

cooper, hvor mange gange skal spørgeren skifte bundkortet ud ?

Det er forsøgt uden held.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 06-04-04 14:06

måske er der noget her, min nabos problemer begyndte da han installerede trådløs mus og tastatur fra logitech kunne det være fordi der er 2 sæt drivere der kører hvoraf man kun kan se den ene.

Kommentar
Fra : mbth

Dato : 06-04-04 19:44

Hmm mht til dirverne burde det ikke kunne lade sig gøre, idet det sker på clean install ligesom i "dos-delen" af windows setup ?!?!

Martin

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-04-04 19:51

Altså..............hvad dælen er fællesnævneren.........alt er jo skiftet/byttet/afprøvet på anden comp. Måske fejl i kabinettet/strømforsyning/styreledninger.
mbth.........vi opgiver ikke før der kommer blå røg op lang siderne.
Måske en lille status om hvad der er prøvet og hvad den så gør.
(måske får så du HC Andersen-prisen)
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 06-04-04 20:14

Udgangspunkt, prøv det hele en gang til men kun skærmkort i. Hov så lige, er det rigtigt at der er indbygget grafikkort på bundkortet?, og herudover sætter du et andet grafikkort i ?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 06-04-04 20:29

Hvis dette er rigtigt kan det udmærket være konflikt ml. de 2 skærmkort.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-04-04 20:40

Test af comp.........absolut minimum af grej indtil den "kører".
Og så lidt ad gangen, så man opdager hvad der gik galt.
Hvis du lægger win 98 ind, så vil opstartsmusikken hakke hvis der er driver eller anden konflikt.

Kommentar
Fra : mbth

Dato : 06-04-04 23:26

Hej !

Jeg kører absolut barebone dvs. onboard grafikkort, lydkort, Lan. Jeg har prøvet med at disable både LAN og lydkort. Og jeg har prøvet med eksterne grafikkort af flere slags uden sagen ændrer sig.

Og til Emesen så må vi nok sige, at det snart er ved at være "The never ending story". Og til den som løser gåden vil der nok være en Dr. titel eller et proffesorat et eller andet sted

Som kort resume:

Den fryser på forskellige tider under brug. Også i "Dos-delen" ved Windows installation. Den fryser næsten altid ved start efter at den står stille natten over.

Der er skiftet bundkort og strømforsyning og dermed også alt onboard dvs. grafikkort,Lan, Audio og modem. Der er prøvet nu med 4 forsk. ekst. grafikkort - 5 forsk. typer/mærker HD - 6 forsk. typer/mærker RAM - 3 forsk. optiske drev. Der er ingen diskettedrev. Der er prøvet med Intel Celeron CPU 2.0 - 2.4 og 2.6 alle nye og indkøbt til maskinen !!!!! Alt hardware, som er anvendt er testet i andre maskiner og kører fejlfrit.

Der er prøvet alle de settings jeg kan finde på. Der er prøvet safemode og nærmest "underclocking" for at se om det hjælper. Der er installeret ny indkøbte Windows XP Home og XP prof. samt Win 98. Alle samme resultat.

Hvis jeg skal forsøge at finde en "rød tråd" selv om det er svært, kørte maskinen bedst (hvis man kan tale om at køre når den går ned hele tiden) når RAM timings er sat på safe og sat til absolut min i ydelse.

Det eneste jeg ikke har prøvet er at skifte CPU til en P4 Northwood istedet for en Celeron ?? Men da MB er kompatibel (eller påstår) med Celeron CPU kan jeg ikke se, at det skulle ændre noget. Men måske bliver det næste skridt at låne sådan en til test ?

Martin

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 440 point
Dato : 06-04-04 23:30

hertil kun at tilføje

Det kan forresten godt være at man bedre kan se farven orange, den virker nærmest selvlysende, så sparer du bøjen.

Kommentar
Fra : mbth

Dato : 06-04-04 23:37

HA HA !

Jeg skal blot lige finde en økologisk orange så fiskene ikke bliver syge

Kommentar
Fra : mbth

Dato : 07-04-04 14:35

************** NEWS FLASH *************

Sidste nyt !!

Efter lang tids kamp med mange ærgelser og udgifter har jeg nu definitivt "droppet" min EZ-buddie. Med droppet mener jeg i ordets bogstaveligste forstand !! Den fik en tur fra 2. sal og ned i en container Selv om det var en dyr fornøjelse er jeg lettet over at slippe af med det problem ! Jeg har istedet bestilt en anden micro pc- barebone i et andet fabrikat og forhåbentlig går det bedre !

Tak for hjælpen alle !

M.h.t. de efterhånden mange point der er sat på spørgsmålet ville jeg gerne give lidt til alle der har deltaget, men det er jo desværre ikke muligt så jeg giver dem til Ellebye idet han har haft flest indlæg skarpt forfulgt af Emesen. - Tak.

Martin

Godkendelse af svar
Fra : mbth

Dato : 07-04-04 14:36

Tak for svaret ellebye.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 07-04-04 14:46

Vi kan kun beklage, at da vores evner endelig blev sat på en prøve så mislykkedes det. Hvad kan vi så lære at det, jo man skal aldrig kalde sig "ekspert" der findes grænser for hvor langt hans evner rækker, og dette må vi så sandelig erkende vores gjorde.
Men held og lykke med den næste.

ellebye

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-04-04 14:59

Håber ikke det bliver en generel tendens at belønne flest indlæg!
Håber du har filmet udsmidningen og sender den ud på nettet til skræk og advarsel