/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Køb af motor olie over nettet, hvor?
Fra : Bragesvej
Vist : 765 gange
10 point
Dato : 03-04-04 22:08

Fuldsyntetisk motorolie 10/40 4 eller 5 liter

kan ikke finde det hos t.hansen eller harald nyborg eller er jeg blevet blind,
andre steder det kan købes "Online"

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 03-04-04 22:10

Fuldsyntetisk motorolie 10/40, findes måske ikke?, kan kun finde 5/40

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 03-04-04 22:38

10/40 olie er kun delvist syntetisk. 5/40 olie er fuldsyntetisk.

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 03-04-04 23:21

Der er da sikker mange steder du kan købe olie over nettet.
Har du set de priser de kører med i bilka lige nu ?
Så er det vist ikke let at finde god olie billigere
http://www.bilka.dk/internet/bilka/info/catalogue.nsf/webBrochures/2B9979DBB131F777C1256E62003B4C3D/$File/side11.pdf

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 10 point
Dato : 04-04-04 00:07

10/40 findes, men ikke i ægte fuldsyntetisk, og det betyder i øvrigt ikke noget. Hvis du tænker på din olielampe kan du måske med fordel skifte over til delsyntetisk, men det med olielampen er kun en illusion i dit tilfælde fordi smøreevnen er bedre på en 5/40 fuldsyntetisk, men hvis du vil have en dårligere olie for at få olielampen skal slukke tidligere så må du jo så købe en delsyntetisk eller hvad med at skifte til en mineralsk olie så vil du i hvert fald få lampen til at slukke hurtigere ved kold motor, men din motor vil tro at du ikke elsker den mere

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-04-04 10:20
Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 04-04-04 12:03

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 08-04-04 16:46

Ja men ser vi bort fra olie lampen, er den så stadigvæk lige lovlig tynd til min bil, en bil med 136000 på bagen og en lille pige på 9 år? hvorfor jeg spørger er at efter den er blevet påfyldt med 5/40 så sveder den lidt nede ved bundkaret, og nej der er intet galt med bundkaret det er helt nyt samt div pakkninger i hele motoren! samt den bruger en halv litre olie på 2000km, det er selvfølig ikke meget, men faktum er den bruger lidt og sveder lidt....forsætter jeg med denne olie eller vælger en 10/40 (Jeg var eller helt sikker på at der findes en fuldsyntetisk)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-04-04 18:22

Det kan da heller ikke helt udlukkes, men jeg har ikke set nogen og det skyldes nok, at det er ideelt at køre med 5/40 da det giver en nem start om vinteren og kvaliteten er så høj, at den ikk ebliver for tynd om sommeren og det er også derfor jeg ikke tror det er den rigtige løsning for´dig. Når værkføreren foreslår en tykkere olie er det fordi han regner med at du så er tilfreds for tykkere olie er først rigtig nyttig hvis der er slitage på cylindre og stempelringe.
En ½ l. på 2000 er acceptabelt især hvis du kører meget bykørsel eller korte ture i det hele taget.
vh
Bjarne

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 08-04-04 18:28

Ok har købt denne bestilingsnr 6201 på harald nyborg, et godt tilbud syntes jeg ,og mærket ser ok ud ikke?

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 08-04-04 18:55

Ps skal motoren være kold eller varm ved på fyldning?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-04-04 19:06

Mobil laver en meget fin kvalitet, så den går du ikke forkert af.
Det der med kold eller varm motor er der flere meninger om, men det er nemmere at kontrollere den korrekte oliestand på en motor der har været i gang for nylig, men den skal altid stå lidt så olien er løbet tilbage i oliesumpen.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 08-04-04 21:30

Ja for jeg tænker på at fylder jeg på så den kommer op til max, og så starter bilen løber noget af olien jo over i det nye filter og fylder det op, og så vil oliestanden jo falde lidt ikke?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-04-04 21:38

Hvis filtret lige er skifter går der olie over i det så der skal lidt ekstra på til det, men jeg plejer at fylde det normale på, starte motoren og så efterfylde bagefter.