/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Fejl på cf kort
Fra : Thomas_G_joergensen
Vist : 737 gange
40 point
Dato : 03-04-04 06:04

Efter at ha formateret mit cf kort i kortlæseren på min pc istedet for i mit ixus 400 som jeg ellers altid gør melder det fejl ved ca 93 mb. Kortet er et sandisk ultra 512mb
Jeg har forsøgt at formatere det igen i kameraet men det hjælper ikke, jeg kører win xp og når jeg førsøger at overføre billeder fra min HD til kortet kommer fejlmeldingen : Datafejl (cyklisk redundanscheck) ved de 93mb er mit kort ødelagt ell. er der en løsning på dette?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-04-04 10:03

Hvis du ikke kan formatere cf-kortet i dit kamera er jeg alvorlig bange for, at der er en fejl på kortet. Jeg har selv haft nogle forskellige cf-kort, og kort tid efter har jeg fået samme fejl som du.
Derfor er jeg gået hen og køber nu kun "mærkevare".

Men husk lige, at hvis du har købt kortet inden for 1/2 år er der fuld garanti, og selv om denne grænse er overskredet og kortet ikke er over 2 år, vil du formentligt kunne få et nyt.

ellebye

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-04-04 11:31

Nu ved jeg ikke hvad styresystem din computer kører med, men kører du med XP så er kortet sikkert formateret i NTFS og det er sikkert dette der volder dit kamera problemer. Jeg har set på mine eget CF kort, og kameraet et Canon Eos D 60 formaterer i "FAT".
En mulighed kunne evt. være at få fjernet formateringen som vi kan gøre på en harddisk med fdisk, men om der findes et program der kan det samme til CF kort, ved jeg ikke, men prøv at se på producentens hjemmeside.
Jeg tror det kunne være en forklaring på problemet.

//bentjuul

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-04-04 12:47

Det tror jeg nu ikke bentjuul, men intet skal være uprøvet. Men en anden gang, lad være med at bruge en windows formatering, og brug i stedet for kameraret egen formatering. Hvis man skal overføre data er det betydelig bedre og hurtigere at anskaffe sig en usb-pen i stedet for.

ellebye

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-04-04 13:33

Så vid jeg ved så formatere man ikke et ram kort man tømmer det eller defragmentere, er der noget jeg har misforstået.
Manse9933

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-04-04 13:48

Nej Manse9933, du har helt ret. Man kan formatere kortet gennem kameraet med det er ikke noget man behøver. Normalt downloader/uploader man billeder og sletter dem på herefter på kortet. cf-kortet er formateret fra fabrikkens side.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-04-04 14:02

Hej Manse9933
Når jeg har kopieret billederne over på computeren via en cardreader, så sættes CF kortet til bage i kameraet, hvor jeg plejer at foretage en formatering og kortet er klart til brug. Sådan har jeg altid gjort og i de 4 år jeg har brugt CF kort, har jeg endnu ikke haft fejl.

ellebye > Jeg tror et kort der er formatteret med XP's NTFS kan volde problemer, mit tidligere kamera et Nikon Coolpix 5000 formaterede også kortene i ganske alm. fat.

Men det er lidt spændende at høre hvad Thomas_G_joergensen finder ud af, specielt hvis der er garanti på kortet, så kan forretningen måske fortælle ham hvad fejlen skyldes. Et nyt område hvor vi alle forhåbentlig kan lære et og andet.
Desværre var der umiddelbart intet om fejlen på www.snadisk.com

//bentjuul

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-04-04 14:03

Nå,jeg har aldrig hørt om formateret ram,der er forskællige typer ram sd,ddr o.s.v ,okay,men formateret ram det har jeg ikke hørt om,men at tømme ram eller defragmentere det ved jeg man kan,så har jeg lært noget i dag,men jeg er stadig forvirret,andgående formateret ram, jeg må ud på nettet og lære
lidt mere om ram kort,bare ikke i dag,det er store dovenskabs dag i dag
Man kan formatere kortet gennem kameraet<er du sikker på at der ikke menes
defragmentering?det er det i mit kamera,to funktioner defrag/tøm.
Manse9933

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-04-04 14:05

Rettelse > www.sandisk.com

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-04-04 14:12

Både i mit tidligere og nuværende kamera stod der formattering. Da jeg skiftede kamera fra Nikon til Canon, fjernede denne formattering også de mapper som Nikon kameraet havde lavet. Men teknikken i det, ved jeg ikke.

Jeg tager snart på Påskeferie, så jeg vender tilbage om en uges tid, og håber så at Thomas_G_joergensen har fået løst problemet.

God påske til alle

//bentjuul

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-04-04 14:16

Cannon bruger Fat 32 på CF-kort så prøv det i xp.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-04-04 14:17

Som Manse er inde på, taler vi jo ikke om en harddisk, men om et ram-kort.
Så hvorvidt kortet overhovedet vil lade sig formatere på konventionel måde skal jeg være usagt.
Men de kort jeg har haft med cf-fejl på har jeg ikke formateret, så derfor mit råd om at leverer dem tibage hvis garantien stadig gælder.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-04-04 14:17

Jeg kan ikke finde noget på dit link om formatering,der var kun dette>
http://www.lc-tech.com/rescuepro.htm
recovery af billeder,nu har jeg fået nok computer for i dag.

Hav en foresat god dag<alle.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-04-04 14:23

jeg må vist hellere sige for nu,man kan aldrig vide

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-04-04 14:50
Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-04-04 14:57

Mit Canon D 60 bruger fat og ikke fat32, kan jeg læse på mit 256 MB CF kort under diskhåndtering.
Jeg har prøvet at lave et eksperiment med et lille 8MB CF kort. Jeg formaterede det i XP under diskhåndtering som fat og denne format fjernede alt. Herefter satte jeg kortet i Kameraet og tog 2 billeder og via cardreader læste jeg billederne over i XP uden problemer. Herefter formaterede jeg kortet i kameraet og tog yderligere 2 billeder også uden problemer. Desværre er dette kort ikke stort nok til at prøve at formatere i andet format, jeg har forsøgt men XP melder i diskhåndtering at der ikke er plads nok til fat32 og jeg har ikke mod til at prøve et større kort.
Så spørgeren kunne da prøve at se under diskhåndtering hvad kortet er formateret til, og er det formateret i fat eller måske fat32, ja så er det sikkert som ellebye skriver et fejlbehæftet kort.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-04-04 15:56

Jeg kan ikke få det ud af hovedte,som jeg forstår ram,lagre det ikke medier fysisk som en HDD gør,men i elektroniske kreds løb,altså sagt på en simpel måde elektriske strømninger,så,hvordan laver man et filsystem i elekrtiske
strømninger/elektroninse kredsløb,som jeg ser det ud fra et logisk synspunkt
så er et ram kort en stor blok af elektroniske kreds løb,som fastholder informationerne i kraft af strøm tilførelse og sletter hved fjernelse af strømtilførelse,og defragmentere hved at tilføre strøm i en bestemt algorisme,altså mine små grå kan ikke fatte hvordan man kan lave et filsystem
når data ikke lagres fysisk,men jeg tænker videre,og håber lynet slår ned,det filsystem der komme frem når man overføre f.eks,billeder til HDD'en
må så stamme fra det eksisterende system på HDD'en,så de små grå må i tænke
boks igen,alt jeg har læst om ram's lagrings metoder i gennem tiden,er blevet
sat på en svær prøve tilbage i boksen.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-04-04 16:02

elekrtiske nyt ord

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-04-04 16:04

nå tilbage til DVD afspilleren,nu håber jeg at jeg kan se filmen færdig uden at tænke på ram kort

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-04-04 16:06

(Pas nu på Manse), men emnet lyder faktisk interessant.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-04-04 16:13

Jeg må lige komme med en tilståelse.
Mit 64 og 256 mb CF-kort er ikke formateret i Fat 32 men bare >> FAT <<
Emesen.
Som ikke kunne få virkelighed og hukommelse til at passe sammen.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-04-04 16:16

Hej Manse
Jeg kan godt forstå du ikke kan greje det, det kan jeg heller ikke, men for at gøre dine små grå celler endnu mere trætte har jeg nu prøvet følgende:

Satte 128 MB kort i cardreaderen og formaterede det som fat32 under diskhåndtering. Herefter satte jeg det i mit Kamera og kameraet viste card error. Så formaterede jeg det i kameraet og så virkede det igen. Kameraet formaterede det tilbage til fat.
Nu er jeg spændt på om jeg får problemer med kortet ligesom spørgeren, men det finder jeg ud af i løbet af påsken.

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra spørgeren, hvad kortet er formateret som, men han har måske opgivet !

//bentjuul

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-04-04 16:22

I diskhåndtering win2000/XP kan du se hvad kortet er formateret til.
Jeg håber ikke jeg har lokket bentjuul til at ødelægge sit CF-kort.
Emesen.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-04-04 16:28

emesen > Du ved godt at livet er ikke for de knækkede hvis vi ikke prøver noget så finder vi heller ikke ud af noget.

//bentjuul

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-04-04 16:31

Lige mine ord..................og hvor har jeg ødelagt meget, gennem tiden.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-04-04 16:32

Jo, men spørgeren skriver at kortet heller ikke kan formateres i kameraet, så jeg vil nok satse på kaput.

ellebye

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-04-04 16:38

Ja, du får nok ret ellebye, men interessant emne er det, også fordi det er et emne der ikke er behandlet særligt meget her på kandu.
Men det er sikkert at det kan formateres på flere måder, men om det så er en virkelig formatering, det finder Manse sikkert ud af

//bentjuul

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-04-04 16:41

>Thomas_G_joergensen
I diskhåndtering win2000/XP kan du se hvad kortet er formateret til.
Måske kan du også formatere kortet her.
Emesen.
Jeg har endnu ikke hørt om noget CF-kort som er kaput.......men ok en mulighed.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-04-04 17:16

lorte film,det kan være at styresystemet ser de elektroniske kredsløb som et
filsystem for at kunne vidrebehandle data i systemet,og når man så formatere
som bentjuul,skriver om, så tilføre man strøm algorisme som bare sletter informationerne i ram bloken/ne,og systemet ser så kredsløbene som fat,for at kunne vidreføre datane i systemet,altså der er ikke et fat fil system på
ram kortet,men systemet må læse det som om der var et fat filsystem for at hente datane over på disken og for at det kan bruge infomationener på en HDD
me et filsystem,forvirret,ja det er jeg også
men jeg går på jakt på nettet i morgen,nu vil jeg sku have det ud af knolden
en gang for alle og nu vil jeg gå ud og spise med høvdingen fatima UGH
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-04-04 17:18

på en HDD'ens filsystem

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-04-04 17:20

nu går da sku helt i de små grå

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-04-04 17:24

infomationerne på HDD'ens filsystem

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-04-04 17:27

Jamen velbekommen Manse, desværre får jeg ikke mulighed at fortsætte i tråden, men så må jeg jo købe det endelige svar om en uge

//bentjuul

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-04-04 19:09

>emesen
Jeg sidder faktisk med et cf-kort der melder den samme fejl. Nu har jeg aldrig prøvet at formatere et kort før, og kan ikke gøre det under xp men me, så jeg kan da lige prøve.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-04-04 19:21

ME - der har du også diskhåndtering...........ikke

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-04-04 19:45

Puh, ha, man er ved at være gammel at løbe fra den ene comp til den anden.

For det første jeg tog et kort der virkede og formatet på kortet er ren fat-format.
Så prøvede jeg med det defekte kort og kunne ikke få forbindelse til det. Kun i kameraet hvor der står cf-fejl.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-04-04 19:49

Har du diskhåndtering i ME
Så prøv om du kan se den der.
Du skal rulle lidt ned - nede til højre når du er i diskhåndtering.
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-04-04 19:54

Ja jeg har diskhåndtering i me. Men selve driven er ikke permanent, den kommer kun frem (usb) når jeg sætte kortet i, og som skrevet kan det defekte kort ikke initiere kortlæseren, og som derfor kan jeg heller ikke se driveren, det er som om der slet ikke var noget kort i kortlæseren.

Det er kun i selve kameraet jeg kan "se" kortet men melder her cf-fejl.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-04-04 20:03

Er det i diskhåndtering du ikke kan se kortet - lige under HD

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-04-04 20:10

Ja både diskhåndtering og under "denne computer", drevet (her e-drev) initieres slet ikke, først når jeg sætter et andet kort i der virker, så kan jeg se det begge steder.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-04-04 20:14

Ja så vender mundvigene nok lidt nedad.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-04-04 09:39

Jeg er så småt begyndt at fatte foreskællen på almindelig ram og flash ram
nu skal jeg ud og finde et data shead om Flash ram,i morgen skal code lidt
HTML i dag.

http://www.digitalmagasinet.dk/showarticle.asp?ART=/artikler/013_01-11-03_Flashram

http://www.digitalmagasinet.dk/showarticle.asp?ART=/artikler/020_flashspeed

http://www.kingston.com/support/faqs/dmr/media_1.asp
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-04-04 09:40
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-04-04 09:44

Nede i bunden(venstre side)
Test af flashram

Flashram

http://www.digitalmagasinet.dk/index.asp

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-04-04 09:47
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-04-04 09:47

dutter ikke

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-04-04 15:21

Jeg har lige købt et netkabel i aldi.
Der så og købte jeg et Medion 128 mb CF-kort, for at afprøve lidt til dette spørgsmål.
I comp. diskhåndtering står der:
Toshiba 128M
122 MB FAT
I orden (aktiv)
Formateret i Canon s50
Nu står der i diskhåndtering :
Canon_DC (som viser sig i denne comp at være en etiket)
122 MB FAT
I orden
Emesen som tester på spørgsmålets vejne

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-04-04 10:57

Efter 9 dage uden computer og kandu.dk, kan jeg se at løsningen på problemet ikke er kommet nærmere. Det er nok som ellebye skriver et kaput CF-kort.

>Thomas_G_joergensen hvad med en kommentar fra dig, har du prøvet noget af det der er skrevet i tråden ?

Manse > et par interessante links du er kommet med, men jeg kan ikke finde ud af om jeg er blevet meget klogere, men det er sgu nok min alder

emesen > hvad måtte du give for et kort i Aldi, og det er vel ikke et af de ultra hurtige ?

//bentjuul

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-04-04 16:13

Medion 128 mb High Quality (tror det er Toshiba)
(intet om hastighed - så det er det nok ikke)
199 kr.
Husk det var Aldi ballerup, fordi de genåbnede efter ombygning.
Købt d. 6-4-04 og der var mange men jeg ved ikke om de har flere.
Emesen.
Noget pussigt var at kortet var aktivt, men efter formatering med Canon s50
så stod der ikke aktivt mere i diskhåndtering.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-04-04 16:26

Det er meget billigt, jeg vover pelsen og kører til Ballerup i morgen. Det er altid rart at have et ekstra kort, om ikke andet så til eksperimentere med i denne slags spørgsmål

Mon vores spørger er med på tråden endnu ??

//bentjuul

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-04-04 16:36

ellers er der ham her:
http://www.pc-netto.dk/default.asp
kingston 128mb - 215kr. (skal normalt bestilles over nettet, men kan hentes på lager)
Jeg handler selv der.
Emesen.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-04-04 17:07

Et fedt link, jeg troede jeg kendte de billigste steder her i området, men på mange varer er han billigere end de fleste. Herligt at have nogle alternativer.

//bentjuul

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-04-04 20:33

Lad nu være at tale om Ballerup. Aldi er det ikke den der ligge nede ved kirken på Centrumgaden?? eller husker jeg forkert?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-04-04 20:41

Nej det var ISO
Aldi ligger på vej til Smørum lidt efter Ballerupcentret på Baltorpvej
Det er forhenværende Højen-supermarked.
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-04-04 20:49

OK.
Skal lige sige at jeg selv er opvokset i Ballerup (Stationsvej, nu Centrumgaden) , og boede 10 år i Grantoften.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-04-04 21:03

32 år i Smørum.
Jeg har også kørt med Therkilsens rutebil fra ballerup st. til Slagslunde som dreng.
Min kones kusine boede i grandtoften, hendes afdøde mand var Citroén-prøvemester.
Den bedste autolak købte man hos farvehandleren i Grantoftecentret til min gamle Volvo.
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-04-04 21:27

Der kan man se, hvor er verden dog lille, især Danmark

Jeg har stadig relationer til Ballerup, begge mine forældrer ligger begravet på vestkirken ?? (tror jeg nok den hedder) kirkegård, og jeg har en søn der bor i Ballerup, og så lige det frygtelige, jeg har stadig tandlægen som ligger overfor det gamle ISO nede ved Ballerup kirke.

Og så lige min kone der har arbejdet i en børnehave i Smørum, for ca. 28 år siden.

Pu ha hvor tiden den dog går. -:c

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-04-04 21:40

Ja det bliver hurtigt.............for længe siden.
Og så lige min kone der er og har været dagplejemor i 32 år i smørum.
Emesen/Eyvind.

Kommentar
Fra : Thomas_G_joergensen

Dato : 14-04-04 19:23

Undskyld mit fravær , og tak for alle svarene. Jeg er ikke kommet videre, uanset hvilket filsystem jeg formatere i kommer fejlen. Da fejlen også opstår når jeg overføre fra hd til kortet tror jeg ikke det er et kompatibilitets problem.
Det undre mig bare at der ikke kommer en fejl i forbindelse med formateringen. både kamera og card reader formaterer kortet til 487mb uden probs. Fejlsøgning/diskkontrol finder heller ingen fejl, så jeg må nok sende kortet ind

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-04-04 19:39

Ja vi legede lidt i pausen.
Det er så nok fejl på kortet.
Emesen.

Kommentar
Fra : Thomas_G_joergensen

Dato : 14-04-04 19:46

Ja det tror jeg sgu også. Jeg havde samme problem med kortet lige da jeg fik det, jeg sendte der retur til SHG med det samme. Da jeg fik det igen påstod de at de bare havde formateret det og at det ikke fejlede noget det kostede mig så 200,- og kortet virkede så fint lige indtil nu jeg har selvfølgelig mailet til dem få at høre hvordan de formaterede da de havde kortet inde men jeg fik sgu ikke engang et svar....... fandeme frækt

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-04-04 20:05

Som jeg skrev allerførst har jeg haft fuldstændig det samme problem, og der var ingen problemer med at få det byttet.
Og lige en ting mere, nogle af mærkevarefabrikanterne lover vist helt op til 10 års garanti, men det er fabriksgaranti, så sådanne varer er man nød til at sende direkte til fabrikanten.

Det lille trick er du desværre ikke ene om at have prøvet, forretninget som eks. bilka benytter sig i vid udstrækning med at sige til faol, at der ingen fejl var på varen og at de derfor for en form for "bøde" for at have indleveret noget der ikke var deffekt.

Det er ganske usmageligt. Jeg har selv været ude for det, men "vandt" fordi de ikke havde tid til at prøve varen mens jeg så på, men gik den, ja så gik den.

Prøv at tale med fotoforretning ligeud om sagen, eller hvis du alligevel skal købe noget, og få dem til at verificere at kortet ER deffekt, de penge SKAL du have tilbage, det er dog det groveste.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-04-04 20:06

faol=folk

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 40 point
Dato : 04-05-04 22:26

Noget nyt om kortet, eller kan spørgsmålet lukkes ??

mvh
ellebye

Godkendelse af svar
Fra : Thomas_G_joergensen

Dato : 05-05-04 08:06

Tak for svaret ellebye. kaput kort som du var inde på, ja spørgsmålet kan lukkes.