/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Carlsvognen?
Fra : Kutaiso
Vist : 614 gange
50 point
Dato : 03-04-04 01:26

Mig og en af mine kammerater er efterhånden blevet enige om én ting:

CARLSVOGNEN ER FUP! - JA DEN ER!

Vi bliver fortalt om den som små og fyldt med løgn for at vi skal købe B-klasses bajer (Carlsberg) men NU har vi gennemskuet dem! ja vi har! Landet ligger nemlig således:

DEN HEDDER OPRINDELIGT TUBORG KRANEN! Dette er bare gået i glemmebogen fordi at Tuborg tjener for mange penge, og derfor dette "nye navn" Carlsvognen...Men nu til spørgsmålet:

Hvad er den egentlige grund til at kalde det carlsvognen? det lyder da grimt!

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 03-04-04 01:44

Ham der opfandt den, hed Karl. Og det er ikke med C men med K.........

Mordex.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-04-04 02:51
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-04-04 02:53
Kommentar
Fra : Guild

Dato : 03-04-04 12:17

Hvis du opdager en ny stjerne eller planet, som ingen andre har kunnet finde før .. ja så kan du jo kalde den: "Kutaiso" .. om det er et pænt eller "grimt" navn .. da dan du selv bestemme.
/PG

Accepteret svar
Fra : krakgt

Modtaget 50 point
Dato : 03-04-04 13:12

Her her har du en god forklaring
http://boern.tycho.dk/karlsvognen.html

Karlsvognen kan ses over hele den nordlige halvkugle. Den er der hele året. Udvandrerne fandt hurtigt ud af, at stjernehimlen ikke ændrede sig ret meget, selv om de sejlede til Amerika

Prøven

Blandt Nordamerikas indianere havde man den regel, at en ung mand, der ville optages blandt jægerne, skulle bestå en prøve:

7 sten blev lagt på jorden, så de forestillede et billede af Karlsvognen. Den unge mand fik nu til opgave at lægge den 8. sten på Alcors plads. Hvis han kunne klare det, havde han bestået prøven. Hans syn var så skarpt, at han kunne blive en dygtig jæger

Karlsvognen er ét af de få stjernebilleder, der har beholdt sit gamle nordiske navn. Den er Tors vogn – eller mandevognen, som den også kaldes

Thors vogn

For de gamle vikinger var Karlsvognen Thors vogn. Når Thor kørte hen over himlen i sin vogn, som blev trukket af to vilde gedebukke, lynede og tordnede det på Jorden

Natravnen

Ravnen er den evige kusk. Den sorte fugl vil ind i himlen. Han kører af sted med sin vogn, nat efter nat. Vognen er Karlsvognen. De fire stjerner er vognens hjul. De tre stjerner, (som vi plejer at kalde vognstangen), er tre heste. Alcor, den sorte stjerne ved Mizar, er ravnen, den evige kusk. Han styrer sine heste, men vognen kører rundt og rundt. Derfor vil han aldrig nå frem.

mvh

krakgt

Godkendelse af svar
Fra : Kutaiso

Dato : 04-04-04 18:41

Tak for svaret krakgt.