/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
lille mundruger
Fra : mullen2003
Vist : 514 gange
50 point
Dato : 01-04-04 20:19

Heiii..!!!
Er der nogle der ved om lille mundruger har brug for planter eller om det ikke er nødventigt...
syntes ikke rigtig jeg kan finde noget om det... :(
jeg vil helst have svar og ikke links... TAK...

Kommentar
Fra : mullen2003

Dato : 01-04-04 20:25

manglede lige noget... ups!
Og om de kan gå sammen med Krebensis????? det var vist det...

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 60 point
Dato : 01-04-04 20:45

Hej mullen2003

Akvariet må gerne vær beplantet, den rører ikke planterne. Det er ikke nødvendigt, da den lever i små vandløb og vandhuller.
Den er ikke aggressiv, men som hos alle andre fisk skal der være skjulesteder.
Dette i form af et par sten med bløde, runder former og en trærod eller to.
Som bundlag anbefales finkornet sten eks. Robbedale 2-4 mm.

Du kan sagtens have kribensis sammen din lille mundruger, da den også lever i det
Tropisk Afrika. I Niger-flodens delta i Vestafrika.
Fiskene yngler i huler,men de graver ikke så meget som visse andre arter. En diskret lille udgravning under en trærod. Så her har vi det igen. Der skal være skjulesteder, og gerne i form af trærødder.
Det er jo begge fredelige fisk.

Mvh
Franksp

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-04-04 22:12

Du skal regne med at de 'graver' lidt... selvom Franksp siger noget andet. Elsker at suge lidt fint grus op og tygge på det ...ud igen og forfra

..og ja : De to arter går fint sammen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 01-04-04 22:29

Molokyle, hvad mener du? Jeg skriver, om kribensis, og lille mundruger. De går fint sammen, i et stort akvarie. (jeg har selv haft dem. Begge fisk sammen). Jeg må indrømme, at det var i et 250 liters akvarium. Da begge arter er meget fredelige, også overfor andre "fredelige arter", kan de sagtens gå i samme akvarie. Jeg citerer lige hvad jeg skrev. Jeg skrev ikke noget "ANDET".
Forklar lige, hvad du mener med "NOGET ANDET".

Citat
Du kan sagtens have kribensis sammen din lille mundruger, da den også lever i det
Tropisk Afrika. I Niger-flodens delta i Vestafrika.
Fiskene yngler i huler,men de graver ikke så meget som visse andre arter. En diskret lille udgravning under en trærod. Så her har vi det igen. Der skal være skjulesteder, og gerne i form af trærødder.

Hej
Franksp

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-04-04 22:49

Ok.

Citat
...de graver ikke så meget ...

Min erfaring siger mig, de graver 'temlig' meget

..mindst lige så meget; som visse andre arter : Tropheus Tropheus f.eks.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 01-04-04 23:08

MOLOKYLE

Da jeg ikke vil garantere, at de ikke graver, så gi'r jeg mig. Det behøver jo ikke at betyde noget, hvis akvariet er beregnet til "lidt/noget" graveri.
mullen2003's spørgsmål, gik faktisk på om man kan holde disse 2 fiskearter sammen. Det påstår jeg, at det kan man godt, men det må naturligvis ikke være i et lille akvarie. Der skal være plads til begge "arter"

mvh
Frank

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 01-04-04 23:10

Jeg vil sige ikke under 80-100 liter.

mvh
"akvarie-formanden" gennem 8-10 år

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-04-04 23:16

Franksp -> Jeg gi'r mig ...mht. størrelsen : 75-125 l. er mit bud

Mvh. Alm. nørd </MOLOKYLE> (..snart expert i SØ Asiatiske lav-vands akvarier. Hold kæft : Dét kører.. )

Ps. Kostede mig ca. 800 bobs idag

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 02-04-04 23:11

Hej mullen2003

Hvor bliver du af?

Har du yderligere spørgsmål, eller er du tilfreds?

De venligste hilsener
Franksp

Kommentar
Fra : mullen2003

Dato : 02-04-04 23:13

Jeg er meget tilfreds!!!!... :D

TAK!!! TAk!!!

Godkendelse af svar
Fra : mullen2003

Dato : 02-04-04 23:14

Tak for svaret Franksp.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 02-04-04 23:19

mullen2003

En af mine største fritidsinteresser, er akvariefisk. Jeg har været formand for en akvarieforening i 11 år. Jeg stoppede kun fordi jeg dengang flyttede fra Hillerød til Odense. Jeg håber jeg kan hjælpe dig en anden gang.

De venligste hilsener
Frank