/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
sensor
Fra : mhythos
Vist : 281 gange
40 point
Dato : 01-04-04 00:43

Er der nogen der der har en ide til en egnet sensor eller lignende.
Sensoren skal være skjult, skal bygges i en bil-dør, må overhovedet ikk kunne ses, og skal reagere på
en hånd på en afstand af max 20 cm eller touch. Så skal den være retningsbestemt. da den kun skal reagere på den ene side af døren.

Vil blive meget glad hvis der var nogen der havde en ide.
Havde tænkt på en radar sensor men kan ikk rigtig finde nogen der er
retningsbestemte.

På forhånd tak

Kim N.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-04-04 02:28

Hvad med en kapacitativ føler ?

Når du nærmer dig føleren/berører døren vil du ændre feltet, og føleren giver sit output.

Her er lidt produktoplysning og lidt om virkemåde.

http://www.ifmefector.com/ifmus/web/capacitive.htm#

mvh Berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-04-04 02:34

Nå ja - de er til at få fat i i Danmark også

http://www.ifm-electronic.dk/ifmdk/web/home.htm - ring og snak med dem - de kan sikkert hjælpe dig med en løsning

Kommentar
Fra : mhythos

Dato : 01-04-04 15:48

har selv tænkt over en sådan føler, men hva så når det f.eks regner. det vil den nok også reagere på ikk sandt. og syntes også det fleste er for lange. når f.eks har elruder i.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-04-04 23:55

Der findes da også små flade modeller - det er ikke længe siden jeg monterede nogle der var ca. 15 x 20 x 5 mm til noget to-håndsudløsning på en maskine. Så de var da ikke lange

Og de fås jo med større eller mindre hysterese - jeg tror godt det kan lykkes at finde en udgave der kan bruges til formålet uden at reagere på at dytten er våd. Hvad er egentlig formålet? Elektronisk dørhåndtag så du kan spartle dørene helt ud eller? Bare lidt nysgerrig

mvh Berpox

Kommentar
Fra : mhythos

Dato : 02-04-04 00:24

ja lige præcis, dør håndtagene skal væk, ved godt man kan få det i en fjernbetjening. men det er ikke det jeg havde forstillet mig. Så vil prøve lidt andet. hvor har du købt de små henne om man må spørge og hvad pris klasse ligger de i?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 15-04-04 20:08

Hej mhytos - jeg havde lige glemt dig - jeg undersøger det lige i morgen (kan ikke huske hvor det var.....)

Men øh - hvad med låsemekanismen? Hvordan låser du dytten hvis døren er spartlet helt ud? Kan du ikke kombinere åbne og låsemekanisme?

mvh Berpox

Kommentar
Fra : mhythos

Dato : 15-04-04 20:26

de fleste alarmsystemer kan styre centrallås så når alarmen armeres låser dørene.
sensorerne skal også kun virke når alarmen er slået fra.....