/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Fra trægulv/strøer til beton m/klinker
Fra : baksen
Vist : 2278 gange
100 point
Dato : 31-03-04 18:14

Køkkengulv ("ovenpå" kælder) p.t. plankegulv udlagt på strøer - skal ændres til klinkegulv.

Efter fjernelse af gulvplanker og strøer skal der nu støbes og senere skal der lægges klinkegulv.

Hvilket blandingsforhold skal jeg anvende ?
Er der ide i - og MÅ jeg - blande leca-nødder i betonen ?

HVIS der skal installeres gulvvarme (max. 10 cm "til rådighed") hvad er så at foretrække :

- el-varme ?
- fjernvarme ?

Her tænker jeg dels på install.udgifter dels på driftsudgifter (billig fjernvarme)....

På forhånd tak for gode råd ... *S*

PS : Ja, jeg ER klar over at jeg skal beslutte mig for el eller fjernvarme FØR jeg støber *S*

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 31-03-04 18:55

en del af løsningen INGEN fliser på brædder/men derimod på en finerplade.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 31-03-04 18:55

en del af løsningen INGEN fliser på brædder/men derimod på en finerplade.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 31-03-04 19:01

Er der betondæk under plankegulv og strøer?
mvh bvh

Kommentar
Fra : baksen

Dato : 31-03-04 20:50

bvh :

Ja, betondæk.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 01-04-04 17:15

Først og fremmest ville jeg altid foretrække vandrør til gulvvarme i stedet for elektrisk varme især på grund af energiprisen.
Det er lidt problematisk i din situation. I et badeværelse f.eks., placerer man varmerørene under betonlaget, der er fra 8-10 cm tykt. Under varmerørene er der igen 10-20 cm isolering. Betonen bliver varmet op og sådan virker det.
Har jeg forstået det ret, er dit problem at der ikke er plads til isolation. Gulvvarme skal have et medie hvor varmen kan fordeles til en behagelig jævn varme uden at afgive noget den "forkerte" vej. Det havde været nemmere at bibeholde plankegulvet med isolation mod betondæk og varmerør oven på isolationen, der kunne brede sig til trægulvet.
Men til mulighederne. jeg kan ikke se andet end at du måskaffe lidt flere "cm" at arbejde på. Anbringe så meget isolering som muligt oven på betondækket, derefter en dampspærre, dine vandvarmerør, beton og tilsidst fliserne!
Vandvarmerørene kan være plastik eller kobber (jeg ville absolut foretrække plastik) Betonblandingen kan laves 1 cement 4 grus og 6 sten.
Lecanødder i betonen? Isoleringsværdien er minimal og langt fra tilstrækkelig.....

Kommentar
Fra : baksen

Dato : 04-04-04 13:14

Tak for forslag og råd.

Overvejer at "springe gulvvarmen over".

Forslag til blandingsforhold eller andre gode råd, evt. således at det er RELATIVT let at bryde støbningen op, hvis der på et senere tidspunkt opstår ønske om at nedlægge gulvvarme ..... eller lyder det helt tosset ?

Tænker her på blanding med leca-nødder eller gasbeton eller andet let-nedbrydeligt materiale (multiblokke ??) ....

PS: HUSK der findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme folk der ikke tør stille dem *G*

Accepteret svar
Fra : bvh

Modtaget 100 point
Dato : 04-04-04 13:43

Jeg har selv i tidenes morgen benyttet leca nødder, men som isolation. Her blev iblandet lidt cement og grus og laget var dermed relativt "ustabilt". Derfor blev der lagt et betonlag ovenpå.
Hvis fliserne skal ligge stabilt skal de nok have en ordentlig betonplade at ligge på.
Sådan "helt ude i skover" kunne du evt lægge dine varmerør op mod loftet i kælderen, med efterfølgende isolation under?? Problemet ville her være eventuelle kuldebroer (men det ville være synd ikke at have gulvarme).

Godkendelse af svar
Fra : baksen

Dato : 05-04-04 21:57

Tak for svaret bvh.

Dit forslag om at lægge varmerørene under betondækket i kælder er - i mit tilfælde - ikke gennemførligt, men tak for forslaget og gode råd og vejledninger .... jeg fravælger gulvvarme i første omgang og vælger i stedet at iblande betonen en mindre del leca-nødder så støbningen er rimelig let at bryde op når og hvis .... *S*