/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Fraflyttet - hvordan findes datoen?
Fra : cigi
Vist : 1326 gange
70 point
Dato : 31-03-04 12:02

Jeg har noget udlejning af værelse hvor en lejer har opsagt sit værelse. Samtidig er han fraflyttet ca. 1 måned før udløbet af den lejeperiode han var bundet til.

Nu siger han at jeg ikke har sendt ham en istandsættelsesrapport som viser hvad det koster 14 dage efter sin fraflytning. Men jeg mener at fraflytning først gælder på det tidspunkt hvor han har aflevert alle sine nøgler. (Han afleverede dem som han fik udleveret i sin tid - men har stadig nogle nøgler som han selv har lavet)

Hvornår er han reelt fraflyttet?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-04 12:05

Da det er et værelse er han fraflyttet 1 måned efter opsigelsesdatoen.
Medmindre anden opsigelse står i lejekontrakt.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 31-03-04 12:22

Hejsa

Prøv at kikke her

http://dklf.dk/rettigheder/_rettigheder/00000026.htm

Og her

http://dklf.dk/rettigheder/_rettigheder/000000ce.htm

Hvis han ikke har modtaget en fraflytningsrapport indenfor 14-dages fristen, har han som generel regel krav på at få hele sit depositum tilbage.

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : cigi

Dato : 31-03-04 12:59

Jeg vil lige præcicere mit spg.

Det vigtigste for mig er at få en afklaring af: hvad den juridiske dato for fraflytning egentlig er:

Er det som jeg tror først når lejer har afleveret alle sine nøgler til lejligheden?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-04 13:03

Nej
Det er en måned fra opsigelsesdatoen til den første i måneden.
Nøglerne har ikke noget med det at gøre.
Har han ikke afleveret alle kan du sætte ny lås i for hans regning.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-04 13:04

Det forudsætter selvfølgelig at i ikke har skrevet andet i lejekontrakten.

Kommentar
Fra : cigi

Dato : 31-03-04 13:10

Lejer har fraflyttet værelset før det som gælder iflg. lejekontrakten (2 mdr). Og han skal derfor selvføljelig betale husleje frem til den i lejekontrakten gælden dato.

Men pointet er at han reelt er **** fraflyttet 1 måned før *** og han mener det er hans reelle flyttedato som skal være gældende for 14 dages reglen - mens jeg mener han ikke kan være fraflyttet før han har afleveret alle sine nøgler.

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 31-03-04 13:22

Hejsa
Prøv at spørge hos
www.familieadvokaten.dk
de skulle være rimeligt hurtige til at svare

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-04 13:39

Familieadvokaten er ikke længere gratis.

Du kan ikke have en opsigelse på 2 mdr.
Lejeloven siger 1 mdr. med værelser
Prøv at kigge her
www.familieadvokaten.dk
søg på
opsigelse af værelse
og se nr 21

Kommentar
Fra : cigi

Dato : 31-03-04 13:42

til refi:
Det er ikke korrekt -jvf. det link du selv sendte:
Har du ingen lejekontrakt, eller står der intet om opsigelse i kontrakten, kan du opsige aftalen med lejelovens almindelige frister, der er forskellige for en enkel gruppe af værelser og alle andre boliglejemål:

Jeg har netop i lejekontrakten aftalt 2 mdr.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-04 13:48

Er det ikke i din egen bolig du har udlejet et værelse?

Kommentar
Fra : cigi

Dato : 31-03-04 13:52

Det er i mit eget hus jeg har udlejet et værelse - men det burde vel ikke gøre nogen forskel?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-04 13:57

Jo lige præcis.
Opsigelsesvarslet er så kun een måned uanset hvad du skriver i lejekontrakten.
Du kan ALDRIG stille lejeren dårligere end lejeloven og den siger 1 mdr. hvad angår værelser som er en del af et en- eller 2 familiehus hvor ejeren selv bebor en del.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-04 13:59

Derimod kunne lejer fastholde de 2 mdr. hvis du ville af med ham.
Det er ham der får fordelen af at du skriver 2 mdr.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-04 14:06

Det er også hvad der står

Hvis du bor til leje skal du være opmærksom på, at lejeloven indeholder:
Regler, som en udlejer ikke kan ændre til skade for dig ved at skrive noget andet i din lejekontrakt, dvs. ufravigelige regler.
Hvis du har lejet et værelse, der er en del af din udlejers bolig - enten hans lejlighed eller et en- eller tofamiliehus, han bor i - kan du opsige aftalen med een måneds varsel til den første hverdag i en måned.

Kommentar
Fra : cigi

Dato : 31-03-04 14:59

Jeg vil gerne tilbage til den oprindelige spg. / tråd:
Den reelle flyttedato som er gældende for 14 dages reglen gælder den fra datoen han flytter ud af værelset eller fra han har afleveret alle sine nøgler. Se tidligere for præcisering!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-04 15:05

Ingen af delene.
Den gælder fra 1 måned efter han har sagt op.
har han sagt op 26-2 til fraflytning 1-4 er det 1-4 der gælder uanset hvornår han fysisk har forladt værelset.

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 70 point
Dato : 31-03-04 15:20

Som alt overvejende hovedregel gælder det, at et lejemål er afleveret når alle nøgler er afleveret. Dette fremgår af karnovs note til Lejelovens § 98, stk. 2.

Fsv. angår den anden diskussion om opsigelse af et lejeforhold angående et enkeltværelse, fremgår det af Lejelovens § 86, at opsigelsesvarslet er en måned, men der er ikke noget til hinder for at man kan aftale et længere opsigelsesvarsel, jf. Lejelovens § 92, stk. 1 modsætningsvis.

Jensen

Kommentar
Fra : cigi

Dato : 31-03-04 15:48

Tak - det var lige det som jeg ville vide!

Godkendelse af svar
Fra : cigi

Dato : 31-03-04 15:49

Tak for svaret RyeJensen.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 31-03-04 15:49

Det var så lidt