/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Sygdom på jobet, hvad med sygepenge få j~
Fra : Bragesvej
Vist : 3971 gange
50 point
Dato : 31-03-04 08:05

Jeg har været 12 uger på mit nye job (Uden sygedage) men vi snakker lidt om hvis man bliver syg, får man så fuld løn under sygdom, hvor lang tid skal man have været der få at få det? min leder snakker lidt i øst og vest, om 3, 6 eller 9 måneder, i mine papir om sygedage står der at bliver man syg inden 8 uger skal man kontakte komunnens sygedagpenge kontor, men jeg har været der længer, hvad gælder for mig?

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 31-03-04 08:07

Ps: jeg er ikke blevet fastansant i nu.

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 31-03-04 09:50

Hej Bragesvej...

Citat fra "Lena Berg - socialrådgiver":

Ret til dagpenge fra kommunen har lønmodtager der har været tilknyttet arbejdsmarkedet i de sidste 13 uger før sygdommens indtræden og i denne periode har været beskæftiget i mindst 120 timer samt ikke har ret til dagpenge fra arbejdsgiveren for samme periode og beskæftigelses forhold.
Fordi aktivering ikke er at side stille med ordinært arbejde er du ikke berettiget til sygedagpenge og så er der kun mulighed for at udbetale kontant hjælp.

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-03-04 10:40

Citat
Bliver du syg har du mulighed for at få sygedagpenge.

Hvem kan få sygedagpenge?
Du kan få sygedagpenge, hvis du:
er lønmodtager
modtager ydelser efter arbejdsmarkedslovgivningen
er selvstændig/medhjælpende ægtefælle

Du skal opfylde visse krav, bl.a. om beskæftigelse m.v. Se afsnittet "hvilke krav skal du opfylde..."

Som lønmodtager er du sikret sygedagpenge fra første hele fraværsdag, hvis du i øvrigt opfylder betingelserne. Hvis du er selvstændig/medhjælpende hustru, kan du først få sygedagpenge efter to ugers sygdom. Dog kan du gennem den Sociale Ankestyrelse tegne en forsikring, som giver dig ret til sygedagpenge fra første hele fraværsdag.

Hvem udbetaler sygedagpenge?
I de første 2 uger - også kaldet arbejdsgiverperioden - skal din arbejdsgiver som hovedregel udbetale sygedagpenge.
Er du syg i mere end 2 uger, overtager kommunen udbetaling af sygedagpenge.

Hvis du har ret til løn under sygdom - se afsnittet "Syg som lønmodtager" - har din arbejdsgiver efter de 2 første uger ret til at få refusion fra kommunen, svarende til, hvad du ville kunne få i sygedagpenge, hvis du ikke havde krav på løn under sygdom.

Har du før du blev syg, modtaget arbejdsløshedsunderstøttelse, udbetaler kommunen fra 1. sygedag sygedagpenge. Se afsnittet "syg mens du er ledig".

Hvis du er selvstændig/medhjælpende hustru, er det ligeledes kommune, der udbetaler sygedagpenge til dig.

Hvilke krav skal du opfylde for at få sygedagpenge?
Hvis du skal have sygedagpenge fra din arbejdsgiver, skal du have:
været ansat hos arbejdsgiveren i mindst otte uger
haft mindst 74 timers arbejde

Hvis du skal have sygedagpenge fra kommunen, skal du:
have haft mindst 13 ugers uafbrudt arbejde og have haft mindst 120 timers arbejde eller
ville have haft ret til arbejdsløshedsunderstøttelse, hvis du ikke var syg eller
have afsluttet en erhvervsuddannelse på mindst 18 måneder inden for den sidste måned

Hvis du ikke opfylder betingelserne for at få sygedagpenge for din arbejdsgiver, kan du får sygedagpenge fra kommunen fra 1. sygedag, hvis du enten har haft 13 ugers uafbrudt arbejde og mindst 120 timers arbejde eller er understøttelsesberettiget medlem af en A-kasse
Hvad får jeg udbetalt i sygedagpenge?
Sygedagpenge beregnes normalt på grundlag af den timeindtægt, som du ville have været berettiget til, hvis du ikke var syg. Timeindtægten er timeantal gange timeløn (efter fradrag for arbejdsmarkedsbidrag). Uanset hvad du tidligere har tjent, kan dagpengene pr. time dog max. udgøre 86,57 kr. pr. time - eller 3.203 kr. pr. uge (der skal ikke betales Arbejdsmarkedsbidrag af beløbet)

Modtager du arbejdsløshedsdagpenge på det tidspunkt, hvor du bliver sygemeldt, udgør sygedagpengene samme beløb, som du modtog i arbejdsløshedsdagpenge.

Hvis du er selvstændig/medhjælpende ægtefælle beregnes sygedagpengene på baggrund af overskuddet af virksomhed i følge den seneste årsopgørelse.

Ingen sygedagpenge
Sygedagpenge kan bortfalde, hvis du:
afslår lægelig behandling. Det gælder også fysioterapi og genoptræning
afslår at deltage i relevant afprøvning, f.eks. på privat eller offentlig virksomhed eller på en revalideringsinstitution.
forhaler helbredelsen
ikke afleverer en lægeerklæring
undlader at medvirke til kommunens opfølgning, se nedenfor

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 50 point
Dato : 31-03-04 10:51

Hej Bragesvej
Du skal have et ansættelsespapir indenfor de første 4 uger, hvori der skal stå dine ansættelsesbetingelser, overenskomst, sygdom osv. Hvis der i dit ansættelsespapir står at du skal henvende dig til kommunen hvis du bliver syg indenfor de første 8 uger, så må du være omfattet af fuld løn under sygdom efter de 8 uger.
Såfremt at fuld løn under sygdom først var gældende for dig efter 3 eller 6 måneder, ville dette have stået i dit ansættelsespapir i stedet for de 8 uger.

//bentjuul

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-03-04 10:55

Citat
Ansættelsesbevis

Arbejdsgiveren skal skriftligt oplyse lønmodtageren om vilkårene for ansættelsesforholdet. Det siger loven.

Loven gælder for alle lønmodtagere med gennemsnitlig otte timers arbejde pr. uge, og som er ansat i mere end en måned. Hvis ansættelsen fra starten var tiltænkt at vare mere end en måned eller "indtil videre", har du krav på et ansættelsesbevis fra din arbejdsgiver, uanset om din ansættelse ophører inden der er gået en måned.

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 01-04-04 07:55

Tak for svaret bentjuul.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 01-04-04 09:47

Selv tak Bragesvej, håber du fandt ud af det.

//bentjuul