/ Forside/ Teknologi / Udvikling / ASP / Spørgsmål
10  Random 410
Email validering via regexp?
Fra : sandy
Vist : 670 gange
50 point
Dato : 05-01-01 23:54

Er der nogen som ved, hvordan man via en regular expression?

Accepteret svar
Fra : smilly

Modtaget 50 point
Dato : 06-01-01 19:56

Hej Sandy,
Dette skulle klare jobbet for dig.

<%
function checkEmail(email)
dim regex
set regex = new RegExp

regex.pattern = "^\w+@[a-zA-Z_]+?\.[a-zA_Z]{2,3}$"
checkEmail = regex.Test(email)
end function
%>

Hvis du vil læse mere om regular expressions, så har jeg lavet en liste over udtryk i regular expressions, på et tidligere spørgsmål.

http://www.kandu.dk/dk/spg/29

Godkendelse af svar
Fra : sandy

Dato : 07-01-01 18:19

Tak for hjælpen Smilly

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-01 00:46

sandy wrote:
>
> Er der nogen som ved, hvordan man via en regular expression?

Google fandt den her:
http://www.developersdomain.com/asp/articles/customersupport.htm
(en fjerdedel nede er der en beskrivelse af Validateemail.asp)

--
Lauritz

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-01 00:10

"sandy" <sandy.news@kandu.dk> wrote
> Er der nogen som ved, hvordan man via en regular expression?

Prøv at kigge på: <http://www.4guysfromrolla.com/webtech/052899-1.shtml>

--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på
<http://www.usenet.dk/oss/dk.edb.internet.webdesign>
"Det er rart at være vigtig, men det er vigtigere at være rar "

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-01 22:00

> Er der nogen som ved, hvordan man via en regular expression?

Det er meget svært at validere en email-adresse...
Her er lidt lovlige eksempler:
navn@dk
navn@
navn@210.210.210
navn@[210.210.210]
navn@domaene.dk
"Pløff"@domaene.dk
osv...
De overholder alle sammen rfc standarden (kan ikke huske nummeret)
Man kan også omregne sin IP-adresse til 10-talssystemet og skrive det efter
@

Med andre ord... det eneste de har til fælles er @. led efter det. /\@/

--
Mvh.
Troels Christiansen

Jeg repræsenterer ved alle udtalelser
kun mig selv og ikke Tele Danmark Internet.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-01 22:02

Jeg glemte at sige at Friedl i sin bog "Mastering Regular Expressions" har
lavet en hel side, med èt regulært udtryk, der godkender email-adresser
efter RFC standarden. Det er heller ikke komplet.

--
Mvh.
Troels Christiansen

Jeg repræsenterer ved alle udtalelser
kun mig selv og ikke Tele Danmark Internet.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-01-01 11:26

Men det er vel ikke kun en spørgsmål omkring RFC standarden - jeg tvivler på
at programmørerne af mail servere har implementeret alle.. Det er vel et
spørgsmål om at validere mængden af "normale" email adresser, da en person,
som skriver sin email adresse som test@ sikkert ikke er medlem af W3C en
blot har glemt at fyldføre sin adresse. Og en person har vel heller ikke 255
subdomæner efter @'et, selv om det er lovligt...

Mvh
Morten Pedersen
WeButik

ps. jeg repræsenter heller ikke Tele Danmark Internet ved denne udtalelse

"Troels Christiansen" <troels@mail.dk> wrote in message
news:cEL56.1230$0V1.69752@news101.telia.com...
> Jeg glemte at sige at Friedl i sin bog "Mastering Regular Expressions" har
> lavet en hel side, med èt regulært udtryk, der godkender email-adresser
> efter RFC standarden. Det er heller ikke komplet.
>
> --
> Mvh.
> Troels Christiansen
>
> Jeg repræsenterer ved alle udtalelser
> kun mig selv og ikke Tele Danmark Internet.
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-01-01 13:02

> Men det er vel ikke kun en spørgsmål omkring RFC standarden - jeg tvivler

> at programmørerne af mail servere har implementeret alle.. Det er vel et
> spørgsmål om at validere mængden af "normale" email adresser, da en
person,
> som skriver sin email adresse som test@ sikkert ikke er medlem af W3C en
> blot har glemt at fyldføre sin adresse. Og en person har vel heller ikke
> subdomæner efter @'et, selv om det er lovligt...

Hej Morten gamle svinger

Jeg har faktisk prøvet det af på smtp.mail.dk:
"vzoeirh æøå fhwaeof"@troels.org
og sfdd@[ip-adresse]
Så jeg tror nu at de tjekker det.

--
Mvh.
Troels Christiansen

Jeg repræsenterer ved alle udtalelser
kun mig selv og ikke Tele Danmark Internet.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-01-01 13:05

<klip>
> ps. jeg repræsenter heller ikke Tele Danmark Internet ved denne udtalelse
>

Vi skal jo desværre skrive det der... :-\

--
Mvh.
Troels Christiansen

Jeg repræsenterer ved alle udtalelser
kun mig selv og ikke Tele Danmark Internet.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-01-01 21:27

On Sat, 6 Jan 2001 22:02:20 +0100, "Troels Christiansen"
<troels@mail.dk> wrote:

>Jeg glemte at sige at Friedl i sin bog "Mastering Regular Expressions" har
>lavet en hel side, med èt regulært udtryk, der godkender email-adresser
>efter RFC standarden. Det er heller ikke komplet.

Bemærk, at folk normalt blander to begreber sammen. RFC822 omhandler
normalt en hel e-mail-adresse - fx:
| "Troels Christiansen" <troels@mail.dk>
.... og ikke kun:
| troels@mail.dk

Det er dog som regel sidste del, folk gerne vil validere, og ikke en
fuld RFC822-compliant validering.

--
- Pede
Professionel nørd

Kommentar
Fra : smilly

Dato : 22-01-01 11:34

Hej Sandy,
Jeg er lige blevet opmærksom på en fejl i min regexp. Jeg tager ikke højde for at der kan være . og tal i domain navne.

Her er en anden version :

^([_\.0-9a-z-]+@([0-9a-z][0-9a-z-]+\.)+[a-z]{2,3})[ ]*$

>>Smilly