/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
rå kobber/delt rå kobber
Fra : CTSULBJ
Vist : 430 gange
20 point
Dato : 29-03-04 17:38

Når Tiscali udbyder bredbånd via en delt rå kobber-aftale med TDC skal de kun betale halvdelen af omkostningerne i forhold til, når de udbyder det samme produkt via en hel rå kobber-aftale. Hvorfor indgår Tiscali så ikke udelukkende delt rå kobber-aftaler?

En mulighed kunne være at splitteren, der er nødvendig i en delt rå kobber-forbindelse forringer signalet og Tiscali dermed ikke kan udbyde en ligeså hurtig forbindelse ved delt rå kobber, men ifølge dem selv har splitteren ingen betydning for dette...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-04 17:43

Er det en konstatering eller et spørgsmål?

Kommentar
Fra : CTSULBJ

Dato : 29-03-04 17:46

et spørgsmål... Den sidste kommentar er bare for at tage brodden af evt. svar, der skulle angive splitteren som årsagen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-04 18:21

Jamen det må du da spørge Tiscali om.

Vi kan da ikke vide hvad årsagen til deres disposition er.

Men det er vel for at tjene flere penge.

Kommentar
Fra : CTSULBJ

Dato : 29-03-04 23:36

Nu kunne det jo tænkes at en herinde kendte svaret....

Hvis de ville tjene flere penge ville de KUN udbyde via delt rå kobber (hvis der ikke er forskel på produkterne), men det gør de ikke, og det er DET jeg undrer mig over???

Er der nogen der har en anelse om hvorfor? Altså er der evt. en kvalitetsforskel på rå kobber og delt rå kobber??

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-03-04 00:45

delt rå kobber er vel bare en betegnelse for at TDC har lagt kobberet ud, og Tiscali så køber sig ind hos TDC! Hvis de selv skal lægge kobber bliver det vel en hel del dyrere!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-03-04 06:23

tedd>du har ret

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-03-04 06:29

delt rå kobber er en der lejer sig ind hos ejeren af kabelsystemet,og kan tilbyde en billigere pris på varen,fordi at omkostningerne er billigere,ud fra
mange forskællige faktorer.

Kommentar
Fra : CTSULBJ

Dato : 30-03-04 09:42

Er ikke helt sikker på alle er med på setup'et...

Tiscali køber BÅDE rå kobber og delt rå kobber gennem TDC. Forskellen er at de ved rå kobber har HELE kobberet for sig selv, mens de ved delt rå kobber deler kobberet med TDC (som benytter den lavfrekvente del til telefoni). Der er altså ikke noget med, at Tiscali selv lægger kobberet ned og har store omkostningerne ved det.

Derfor spørger jeg igen: HVORFOR udbyder de ikke kun bredbånd via delt rå kobber-aftaler, som er billigere end rå kobber-aftaler??

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-03-04 10:25

Jeg forstår ikke hvor du vil hen,Tiscali,kan da ikke have det rå kobber for sig selv?,der er da kun et rå kobber net,ejet af TDC,så hvordan skulle de så kunne have det rå kobber for sig selv?,hvad bruger de andre internet udbydere så?vis Tiscali har Det rå kobber?skal de andre så leje sig ind hos Tiscalieller er der noget jeg har misforstået.
søg på rå kobber>
http://www.si.dk/forside.asp

http://search-dyn.tiscali.dk/search.php?collapse=on&tiscalitype=web&type=all&language=&key=rå+kobber&x=8&y=6
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-03-04 10:27
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-03-04 10:28

nå det er en af de dage

Kommentar
Fra : CTSULBJ

Dato : 30-03-04 10:28

Der kan i nyere installationer ligge flere kobberpar i samme linie, så når Tiscali lejer fuld rå kobber, lejer de det ene kobberpar til deres bredbåndsforbindelse mens TDC kan beholde et andet kobberpar til deres telefoni.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-03-04 10:31

nååå det er fremtiden du snakker om,men det tror jeg bliver optiske kabler

Kommentar
Fra : CTSULBJ

Dato : 30-03-04 10:33

nej ikke fremtiden. Det gælder allerede for størstedelen af installationerne i dag.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-03-04 10:45

jeg tror ikke at det kan betale sig at lægge ny rå kobber ned,veligeholdelse af det gammle ja,men ip og tlf trafik vil kun kunne betale sig i fremtiden med optiske kabler,det kan så kun gælde for ny indstalationer med dobbelt
rå kobber,så jeg kan ikke se fidusen,så skal alle it udbydere vente på at
forbrugerne skal have opdatere/udskifte deres forbindelse før de kan få adgang
til dobbelt rå kobber,nå jeg gider ikke undersøge det nærmere lige nu.
Forsat god dag
Manse9933

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-03-04 11:32

Jeg har stadig ikke helt forstået meningen med spørgsmålet ??????

Hvis ikke tiscali kan svare - hvem skulle så kunne?

Kommentar
Fra : CTSULBJ

Dato : 30-03-04 12:47

Nu er Tiscali måske ikke så interesserede i at afsløre deres forretningshemmeligheder....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-03-04 12:53

Hvis de er så hemmelige, er der nok ingen der ved dem her.
Men det korte af det lange er vel bare for at kunne tjene flere penge.
Hvis de kan spare ved at gå sammen med TDC er det vel bare iorden for forbrugeren.
Jeg kan ikke forestille mig produktet er dårligere - det får de da ingen kunder af.

Kommentar
Fra : CTSULBJ

Dato : 30-03-04 13:18

Hvis Tiscali tjener penge på at udbyde via delt rå kobber (færre omkostninger) end ved rå kobber, undrer det mig jo netop at de ikke udelukkende anvender delt rå kobber??
Altså de skulle jo så netop tjene flere penge ved kun at bruge delt rå kobber, men i praksis anvender de primært fuld rå kobber. Så det er ikke bare for at tjene flere penge, med mindre der er andre forskelle på rå kobber og delt rå kobber, som jeg så efterlyser fra jer brugere???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-03-04 13:22

Kunne jo være de gør som TDC og genudlejer så går regnestykket jo op.

Kommentar
Fra : CTSULBJ

Dato : 30-03-04 13:32

ja det troede jeg nemlig også, men det er faktisk ikke tilladt for Tiscali at videresælge halvdelen af deres rå kobber.
Kun TDC kan nemlig udleje delt rå kobber (hvor den udlejede del er den højfrekvente del af kobberet, som anvendes til bredbånd, mens TDC selv beholder den lavfrekvente del til telefoni), og så er jeg tilbage ved begyndelsen: Hvorfor har Tiscali så incitament til at leje fuld rå kobber?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 20 point
Dato : 30-03-04 13:43

Fremtidssikring?????

Jeg kan ikke rigtig se vi kommer videre her - de eneste der kan give et præcist svar er TISCALI.

Alt andet er gætteri.

Kommentar
Fra : CTSULBJ

Dato : 30-03-04 13:45

ok - jeg køber fremtidssikring foreløbigt...

Godkendelse af svar
Fra : CTSULBJ

Dato : 30-03-04 13:46

Tak for svaret refi.

Jeg køber fremtidssikring foreløbigt...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-03-04 13:50

selv tak

Kommentar
Fra : Manse9933