/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Søn af ukendt amerikansk marinesoldat?
Fra : maya123
Vist : 563 gange
100 point
Dato : 29-03-04 01:32

Hvor i alverden finder jeg ud af mere her:
Min søns far, skulle være søn af en amerikansk marinesoldat, faderen er født 1946. Jeg har prøvet at kigge lidt på http://www.krigsboern.dk/ men det ser ud til at det mest er for tysk/danske børn.
Mon der findes et sted hvor nogle prøver at hjælpe amerikansk/danske børn/efterkommere?
Var der overhovedet amerikanske marinesoldater i Kbh omkring sept. 1945? (talte bare 9 måneder bagud ).
Jeg spurgte min søns farmor for mange år siden, men fik aldrig svar på bare et fornavn på den amerikanske soldat. Så der er ikke meget at gå efter.
MVH maya123

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 29-03-04 07:21

Der skete mange ting umiddelbart efter befrielsen, og undertiden blev der også løjet om det skete, i andre situationer havde man slet ikke tænkt på følgerne i den frihedens beruselse der opstod, og svaret kendes ganske enkelt ikke.

Udgangspunktet kan derfor kun være at grave i eksisterende papirer og optegnelser og om muligt interviewe moderen.
En DNA test hjælper jo ikke ret meget når der er tusinder af ukendte amerikanere at sammenligne med, heraf uden tvivl mange som i mellemtiden er døde af alderdom eller andre årsager.

Men hvis moderen fortsat lever, så spørg om ham der amerikaneren kunne snakke dansk, tysk eller engelsk.
mvh
Varla

Kommentar
Fra : AKZO

Dato : 29-03-04 07:36

Hvis det er din søn......må du jo lissom vide hvem faderen er....

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 29-03-04 08:51

AKZO--->>

Det er jo sønnens farfar der ledes efter

maya-->>

Når mandens hustru ikke vil oplyse dig hvad han hedder, så kunne det tyde på at familien ikke ønsker det offentligt kendt.

Jeg går ud fra manden er død siden du har talt med hans hustru, men ikke ham selv?

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-03-04 08:58

"Var der overhovedet amerikanske marinesoldater i Kbh omkring sept. 1945?
Min søns far, skulle være søn af en amerikansk marinesoldat, faderen er født 1946"
Ja der var Engelske ,så hvorfor ikke Amerikanske de var på Island, prøv lige at tag et søg på nettet om amerikanske marinesoldater, og den er svær.

Du skal finde hvad skib han sejlede med.
Hvad for en militær enhed han tilhørte.
Hvor han kommer fra i USA.

Du skal have fat i den Amerikanske flåde i USA , de kender navnet på skibet han, når du har fundet faderens navn, var med osv.
Det kan være han er, blev udstationet på Island og Danmerk kun var en havn inden Island.
osv.
Der er og var efter 2 Verdenkrigen krigen ,Amerikanske soldater på Keflavik basen på Island
Ligeså i Tyskland.
Søg på nettet.
Senta der har travlt.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 29-03-04 09:00

I USA Dækker betegnelsen Marinesoldat ikke nødvendigvis over det samme som det gør i DK.

SÅ det er ikke nødvendigvis flåden der har kendskab til ham, og det er heller ikke givet at han var ombord på et skib.

Han KAN ligeså vel være en del af US Marine Corps.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 29-03-04 09:35

Hej og tak for svarerne.
Skulle jo nok have startet med at skrive at sønnens farmor er død og jeg kender min søns far, men han ikke kender sin fars navn og intet fandt ved hans mors død, så er det vist på plads. Min søns far opvoksede hos sine bedsteforældre (som også er døde forlængst).

Til AKZO, jeg ser du er rimelig ny her, så velkommen. Vi forsøger at bruge en høflig og venlig tone her og svare på de spørgsmål vi rent faktisk har et svar til.

Ja jeg er godt klar over den er svær og kan kun håbe på at der ligger en art faderskabs-sag et sted. Jeg er lige gået igang med "sagen", derfor efterlyser jeg mulighederne.
Jeg tænkte at man måske kunne finde ud af hvilke amerikanske skibe (det er nok for meget forlangt), der lå i Danske havne den omkring september 1945. *GGG* Umulig tanke, men jeg er jo nødt til at tænke kreativt her.
Ja jeg skal vist være meget heldig.
Jeg så for nogle år siden en udsendelse på tv om netop dette problem, at rigtig mange Amerikanere "lavede" børn over hele Europa, netop i disse år.
Med venlige hilsner fra maya

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 100 point
Dato : 29-03-04 09:49

Har du ikke tænkt på TV. programmet, efterlyst på DR. radio det var måske en mulighed ??
"kan kun håbe på at der ligger en art faderskabs-sag et sted "
Ja , er der et nr. på dåbsattesten ellers er, var der ikke mange faderskabs sager efter de amerikanske soldater i 1945, soldaten var gerne rejst inden det var klart at pigen var gravid, hvem siger soldaten opgav sit rigtige navn.

Søg på nettet for at se om du ikke kan finde et eller andet, jeg vil mne der findes en side i USA med efterlysninger efter ukendte som i Danmark.

Her er et par adresser du kan sende en efterlysning på
alt.genealogy

fido.eur.genealogy

soc.genealogy.marketplace
kopiere adressen, adresserne til bjælken
Held og lykke

Senta

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 29-03-04 10:00

Der skal ikke stå Danske havne, men Københavnske havne og vi mener at farmor engang har sagt Langelinie, så hvad har jeg så.
1. En næsten dato
2. Langelinie
3. Farmors data (hun var 19-20 år på tidspunktet).
4. En Amerikaner (det 90% sikkert, farmor kunne jo have løjet, men alligevel hun var ikke "sådan").
Jeg kan huske at jeg har set en Dansk hjemmeside om krige i Danmark, så jeg vil prøve at tage kontakt med ejeren derfra.
Tak for nu og venlig hilsen maya

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 29-03-04 10:06

Tusinde tak, Senta for adresserne, dem vil jeg prøve ja ja om ikke andet kan jeg da skrive lidt "spændende" i min søns anerække.
MVH maya

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-03-04 10:06

3. Farmors data (hun var 19-20 år på tidspunktet).
og navn, data osv det er en begyndelse.
Senta

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 29-03-04 10:16

Sentaaaaaa, hjæælpp
Du skrev noget om et nummer? Jeg har kopi af min søns fars dåbsattest.
Der står et par numre, de kan selvfølgelig også have noget med plejetilladelsen at gøre.
Oppe i højre hjørne står der: B/O et nummer/47 (47 er måske 1947)? Det er så streget en gang ud og nedenunder står der B/O et nummer/48. Numrene er skrevet med blæk og håndskrift.
Ud for hans fornavne står der et TRYKT nummer: L J. No et nummer/79
Ved du noget om hvordan man læser disse numre?
MVH maya

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-03-04 10:37

Prøv at ringe til arkivet, til amtet , eller til kordegnen i den kirke hvor han er født ,lad ikke nogen muligheder gå fra dig,

Disse nr. betyder noget, hvad ved jeg ikke,du kan være heldig at der er en faderskabssag? er så om du får adgang dertil ???
"Oppe i højre hjørne står der: B/O et nummer/47 (47 er måske 1947)? Det er så streget en gang ud og nedenunder står der B/O et nummer/48. Numrene er skrevet med blæk og håndskrift.
Ud for hans fornavne står der et TRYKT nummer: L J. No et nummer/79"
Hvad , hvem står som far , ukendt ???
senta

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 29-03-04 10:49

Der står kun moderens navn. (Æv).
Jeg kan godt få en fuldmagt af min søns far, vi er på talefod og det er ham der har givet mig de attester han havde. Jeg ved han er født på Rigshospitalet.
MVH maya

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-03-04 11:02

Gå du i krig med at finde oplysninger ring , eller send mail til , ja jeg ved snart ikke hvem, til alle offentlige myndigheder du kan komme i tanke om, der har lidt med disse sager at gøre , find adresserne på nettet.
Se på rigsarkivets hjemmeside eller ring til dem og spørg hvad, hvor du skal begynde din søgning.

Held og lykke,jeg er bortrejst de næste mange dage, så jeg må vente og se om du har fundet din søns farfar.
Senta

Godkendelse af svar
Fra : maya123

Dato : 29-03-04 12:09

Tak for svaret senta. Jeg fik da lært noget og har fået nogle værktøjer, tak for det.
Nu må du have en rigtig god ferie og nyd det.
Mange hilsner fra maya

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 29-03-04 12:12

Også tak til Varla og Better_Performance