/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Aage Villiam Johnsen f. 4.jan. 1898
Fra : maya123
Vist : 1561 gange
100 point
Dato : 29-03-04 00:44

Jeg har også spørgsmålet oppe i DIS Forum, men det kunne jo tænkes at der kom nogle folk her, som ikke også kom på DIS man ved jo aldrig.

Jeg kunne godt ønske mig flere oplysninger om denne familie:

Aage Villiam Johnsen

F. 4.jan. 1898

på dåbsattesten står:

Mølholm. Vinding sogn. Holmans herred. Vejle Amt.
Vinding Kirke.

Døbt 20.febr. 1898.

Forældre: John Hansen Johnsen, arbejdsmand.

Hustru Anne Katherine el. Kathrine Geertsen.

Fandt så:

Vejle, Holmans, Smidstrup, Tiufkjær By, En Gaard, 21, FT-1880
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv, Fødested

Henrik Jensen Velling, 43, Gift, Husfader, Gaardejer, , Skjærup S. Vejle A
Ane Kathrine Geertsen, 32, Gift, hans Kone, , Viuf S. Vejle A
Mads Henriksen Velling, 21, Ugift, deres Søn, Maler, , Her i Sognet
Niels Henriksen Velling, 14, Ugift, deres Søn, , Her i Sognet
Ane Katrine Henriksen Velling, 8, Ugift, deres Datter, , Her i Sognet
Bodil Hansen, 27, Ugift, Tjenestepige, , Her i Sognet
Karen Christensdatter, 78, Enke, Aftægtskone, Gaardmandsenke, , Bredsten S. Vejle A.
Else Marie Hansen, 32, Ugift, Tjenestepig, Linneballe S. Vejle A.

Det kunne jo godt være Aages mor.

Aage døde i Kbh og var cigarmager, blev gift med Ida Marie Weisenbach, hvornår og hvor henne ved jeg ikke, men sandsynligvis i Sønder Jylland for min søns farmor fik fødselsattest i Sønderborg i 1926. Jeg har ikke mere på Ida Marie.

Min søns farmor hed: Ester Inger Johnsen

Født i Sønderborg d. 31.jan 1926 (fødselsattest), ikke dåbsattest.

Fader: Aage Villiam Johnsen, cigarmager.
Moder: Ida Marie Johnsen, f. Weisenbach.
Farmor døde november 2002. i KBH. (Jeg får måske kopi af dødsattest, senere).
Navnet Weisenbach, ser ud til at stamme fra Tyskland? Desværre har jeg ikke flere data på Ida.

Jeg har så skrevet til lokal-historisk i Vejle, her i weekenden og afventer besked.

Måske findes der nogle her, der vil slå personerne op for mig, hvis de skal på arkiv, her har vi jo både Vejle, Sønderborg og måske Tyskland.

Ideer og råd modtages og selvfølgelig resultater fra opslag.

MVH maya123

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-03-04 01:07

Skriv til lokal arkiverne i Haderselv, Åbenrå angående Ida Marie Weisenbach hvis du evt. mener familien er fra Tyskland.
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-03-04 01:10

På DDA er der hit på 75xGeertsen, prøv lige se lidt på dem
Senta
Udtræk fra DDD Amt : vejle

75 poster fundet. Der vil blive vist max. 100 poster

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 29-03-04 01:24

Tak senta
At skrive til lokalarkiverne de nævnte steder, havde jeg ikke tænkt på, det er altså kun mig der gætter på Tyskland, ud fra navnet, mener du ikke også at det kan være et tysk navn?

De mange poster på DDA, har jeg været igennem, men kunne ikke finde andet end den Ane som før omtalt, som den af de mange poster der kommer nærmest Aage. Det må næsten være hende der har været gift en gang før, hun blev gift med John Hansen Johnsen. Det skulle være mærkeligt med to Ane Kathrine Geertsen indenfor samme herred?

MVH maya og sov godt, når du når så langt

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-03-04 08:35

"Weisenbach " navnet lyder Tysk, måske fra Sønderborg inden genforeningen .

Søg på nettet om krigen 1864 og genforeningen.
"Født i Sønderborg d. 31.jan 1926
"(fødselsattest), ikke dåbsattest.""
prøv lige at søge på nettet engang angående den der fødselsattesten, måske en af forældrene var fra Flensborg, Tyskland ????

Skriv også til folkeregisteret i Sønderborg angående den der fødselsattest der er dateret den 31.jan 1926 ,det kan være de kan oplyse dig om forældrene, det koster måske 55kr, men ellers ring til dem, adresse med mail finder du på Nettet.
Jeg lukker ned om 2 timer fra nu.
Senta

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 29-03-04 15:54

Navnet Weisenbach er generelt ukendt i Danmark. Henset til tidspunkt og sted må det derfor være rimeligt at antage at antage en tilknytning til Tyskland.
Videre eftersøgning synes at skulle være syd for nuværende grænse, og hvis man søger i FamilySearch under Tyskland, så synes navnet især at forekomme i Syd-Tyskland (Baden - og vistnok også Baden-Baden).

Faktisk var der en del tysk indvandring omkring 1760-1762 af tyskere fra det område, og nogle af disse slog sig ned omkring Flensborg og nogle omkring Slesvig, medens andre slog sig ned i Tønder amt, andre igen omkring Viborg (Frederiks), så måske du skulle forsøge at spørge Jan Hyllested

jan-hyllested@sol.dk

eller se hjemmesiden:

http://www.kartoffeltysker.dk/

mvh
Varla

mvh
Varla

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 30-03-04 04:28

Hej Varla
Tak for oplysningerne
Kan Ida Weisenbach være kartoffeltysker, når hun er født omkring 1900, skulle jeg så ikke kunne finde hende i KIP, eller hendes forfædre. Kartoffeltyskerne kom jo hertil i 1700 tallet. Der er ingen Weisenbach i de søgninger jeg har foretaget på KIP.
Hvem er Jan Hyllested?
MVH maya

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 30-03-04 08:35

Næppe Kartoffeltysker, men måske efterkommer, og det kan være en gren der er "uddød" - d.v.s. der har ikke været mandlige arvinger til at "bære" navnet videre, men altså næppe her i landet.

Nu er min formodning baseret på den manglende tilstedeværelse i FamilySearch, men de har endnu langt fra ALT med, men som Senta særdeles fornuftigt skriver, så må eftersøgningen starte der hvor man sidst så navnet.

Mit forslag var kun et forsøg på at finde en sidste internet-mulighed.
Jeg ønsker held og lykke med eftersøgningen.
mvh
Varla

Accepteret svar
Fra : Varla

Modtaget 100 point
Dato : 30-03-04 08:48

Jeg glemte at skrive at når navnet ikke almindeligt forekommer nærmere end sydtyskland, så bør man overveje om der er en forbindelse mellem dette område og stedet her.
Der behøver selvfølgeligt ikke at have været en historisk forbindelse, for i så fald er en nærliggende mulighed Kartoffeltyskerne som faktisk kom fra det område og faktisk slog sig ned i Slesvig-Flensborg-Tønder amter (det var det den danske konges tilbud gik ud på, nemlig at de skulle opdyrke heder og moser. Det lød anderledes i den danske agitation ved den franske grænse, men sådan er reklamer og sådan var de også den gang.

Det kan ganske enkelt være en håndværker der har været på valsen og hjemført en brud eller en pige som af en eller anden grund har taget ophold langt fra hjemmet, og de har så fundet hinanden.
Den slags overvejelser gør jeg altid når der ikke findes en umiddelbar logisk forklaring, men derfor behøver de jo ikke være rigtige.
Med hensyn til Jan Hyllested så ved han en utrolig masse om Kartoffeltyskere, og foreningen henviser til ham hvis der spørges om Kartoffeltyske indvandrere og disses efterkommere.

I øvrigt dækker betegnelsen kartofler over at disse kartoffeltyskere var hurtige til at indse værdien af at avle kartofler med henblik på salg. I dag tror jeg man ville have kaldt dem økologiske eller noget tilsvarende.

Her hvor jeg bor har vi en kartoffelmelsfabrik, som dog også laver andet end kartoffelmel af kartoflerne. Det giver faktisk en ret god indkomst på de rigtige jorder.

Vidste du f.eks. at noget af det allerfineste papir til trykning af flotte tryksager indeholder kartoffelmel.
mvh
Varla

Godkendelse af svar
Fra : maya123

Dato : 30-03-04 12:29

   Nej det viste jeg ikke Og sikke vid du har på området, mange tak for alle dine indgangsvinkler og den viden du giver fra dig.
Jeg vil da også forsøge lidt af hvert, sikken en glæde man får når der bliver løftet bare en lille flig.
Desuden har du en god måde at udtrykke dig på.
Hav en rigtig god dag, jeg lukker spørgsmålet her. Jeg mener selv at jeg har fået lidt at arbejde videre på.
Mange venlige hilsner fra maya og god dag.

Kommentar
Fra : kell123

Dato : 22-10-15 17:13

Hej.
Jeg er efterkommer af Aage Villiam Johnsen og Ida Marie Johnsen f. Weifenbach.
Ved ikke og der stadig er "liv" i strengen?
Jeg leder efter hvor i landet de forskellige børn blev født og hvordan husstanden så ud efterhånden som der kom flere børn til.
Børnene: Gerda, Ester, Svend (Fra Odense 1918), Asta, Grethe, Erna (min mor fra Sønderborg 1928), Gert, Birthe, Lisa.