/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Orientalsk inskription...
Fra : Birgitta
Vist : 468 gange
100 point
Dato : 28-03-04 17:02

Min mor har en fingerring, som hun fik i forlovelsesgave for 70 år siden. Min far havde købt ringen i Tyrkiet.
Den har en flad brun sten hvor der en indgraveret nogle tegn.

Er der nogen, der evt. kender nogen, der kan hjælpe med at tyde tegnene?

Jeg kunne evt. maile et billede af ringen...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-04 17:10

Mon ikke en tyrkisk statsborger i nærheden kunne hjælpe dig.
Det ville da være det nemmeste.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-03-04 17:19

Jeg har ikke liige nogen tyrkiske statsborgere i nærheden.. Jeg kendte engang en tyrkisk familie, men det er 25 år siden, og dengang tænkte jeg ærlig talt ikke på min mors forlovelsesring... Jeg ved ikke, hvor de er henne i dag..

Men du har helt ret, jeg har bare brug for en, der kan genkende tegnene og som også kan oversætte dem til dansk. Kender DU nogen refi?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-04 17:23

Jeg kender da flere tyrkere, men der må da være nogen i nærheden der kender en.
Nu ved jeg jo ikke hvor i landet du bor, men muligheden kunne jo være et sted hvor de sælger kebab.
Det er somregel tyrkere der har dissesteder.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-03-04 17:35

Nu er ringen jo altså mindst 70 år gammel, og ikke ligefrem en massefremstillet souvenir.
Tegnene er håndskårne og sikkert ikke særlig præcise. Så jeg tror ikke, at det er noget, der kan klares af enhver anden generations invandrer. --Jeg har svært ved at se mig selv traske rundt og spørge diverse udenlandske butiksejere om de kommer fra tyrkiet, når jeg slet ikke kender dem i forvejen..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-04 17:42

Nu tænkte jeg heller ikke lige på en andengenerations invandrer, men måske mere på en tyrkisk cafe o.lign.
Det skal jo klart være en ældre, og de hjælper sikkert gerne med lidt kultursnak.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-03-04 17:47

Måske du kan spørge her : http://www.dgi.dk/_root/opslag/forening.asp?nummer=1353300

..eller i en anden dansk/tyrkisk venskabsforening ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-03-04 17:49

Ups... det var nu dette link du skulle have haft :

http://www.finfo.dk/wwwfinfo/HTML/dansk/Aarhus/Organisationer/Liste_over_foreninger/side4_36.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-03-04 17:51

Der er nok en kønsbarriere også. Jeg kan da ikke som enlig kvinde henvende mig til en ældre tyrkisk mand om sådan en ting.. Og de ældre tyrkiske kvinder er nok mere usynlige..
-Jeg kommer hverken på caféer eller på kebab-spisesteder.

Det er IKKE den vej, jeg vil løse problemet. Hvis du mener, at det ville være så nemt for dig at få en lille kultursnak med en ældre indvandrer, refi, så vil jeg meget gerne have hjælp fra dig.
Bare sig hvorhen jeg evt. kunne sende billedet?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-03-04 17:56

Jeg kikker på det, mol.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-03-04 17:57

Birgitta : Tyrkisk-Dansk Forening i Aarhus er sikker på ikke vil tage det ilde op hvid du spørger dem pænt og sobert som her på kandu.dk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-03-04 18:11

mmmmm, jeg kan ikke finde en mail til foreningen... Så skal jeg sende billedet pr sneglepost... det er lidt klumpet...
Mon ikke der findes andre muligheder...

Og så har jeg jo cyklet rundt på diverse sider om sprog, og tyrkiet har åbenbart skiftet skrifttegn i 1929... det skal nok passe, at tegnene er fra før den tid..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-03-04 18:17
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-07-04 19:20

Fik du dem tydet ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-07-04 17:46

Hej, mol.
Min mor døde i søndags, og det har været lidt hektisk her de sidste måneder. Så jeg kan ikke rigtig huske, om jeg fik mailet til det link, du gav mig.

Lige nu er det ikke så vigtigt mere, men jeg prøver igen når der falder lidt ro over alting herhjemme. Tak for linket.

Men jeg er blevet klar over, at Tyrkiet skiftede skrifttegn i 1929. Og at det er arabiske skrifttegn, der er på ringen....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-07-04 19:55

Modtag min kondolance i forbindelse med din mor's bortgang Bigitta.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-03-05 08:39

På tide at komme videre... ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-01-06 18:02

Dette er et lille forsøg..
Jeg får nok ikke flere relevante svar på mit spørgsmål, -og min mor, der ejede ringen er for længst død.
Derfor bruger jeg spørgsmålet her som et forsøg, -for at finde ud af, om det vil blive lukket af kandu når jeg har forøget points. -spørgsmålet er jo næsten 2 år gammelt.

Men hvis nogen med friske øjne har nye svar, så sig frem, jeg har ringen.

2 af dine links, mol, virker ikke mere, og det tredje tror jeg nok jeg mailede til uden nogensinde at få svar...

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-01-06 18:09

Fandt du nogensinde ud af, hvad der står på ringen? Det bliver jeg da ganske nysgerrig efter nu

Vaxen...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-01-06 18:13

næh, -ikke endnu... -men det kan da være, at der kommer nye ideer...

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-01-06 18:18

Hmm... Personligt tror jeg ideen med at finde en midaldrende araber vil være et hit. (En god del muslimer kan læse arabisk fordi koranen er skrevet på det sprog - men bestemt ikke alle)
Der er ikke noget problem i at henvende sig til en udenlandsk mand som kvinde, så gå bare til den...

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-01-06 18:25

Jeg ville nok hellere maile billedet et eller andet sted hen og få nogen til at studere den.. Der er ret meget krimsekrams på.. Og jeg ville gerne have en skriftlig tolkning...

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-01-06 18:31

Jeg sidder lige her og filosoferer

Man kan læse arabisk både på Syddansk Universitet og på Københavns Universitet... Mon ikke, at man ved at henvende sig til fakultetet kunne få en underviser til at hjælpe med opgaven?

Et skud i tågen

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-01-06 19:22

Har du et link, Vaxen?

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 100 point
Dato : 30-01-06 19:40

Her var en fra Syddansk:
http://www.humaniora.sdu.dk/centre.html?vis=19&lang=da

Og her fra Århus, den havde jeg overset i første omgang:
http://www.teo.au.dk/uddannelse/intro/arabisk

Og her fra KUA:
http://www.hum.ku.dk/generelt/

Vaxen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-01-06 19:48

Med så gammel en ring, burde du kunne få hjælp til at tyde tegnene i Antikbrevkassen.

Der skal man sende et billede af genstanden og forespørge.
Der har de specialister tilknyttet indenfor de forskellige emnegrupper af gamle ting.

http://www.antikbrevkassen.dk/

mvh dova

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-01-06 21:01

Ellers tager du et billede med dit fine camera og mailer billedet til mig - så vil jeg spørge der hvor jeg kommer frem. eyvindcgmail.com

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-01-06 23:53

birgitta du får så mange tilbud at du da ikke kan sige nej

en anden måde kunne være at prøve at tegne de arabiske bogstaver/tegn og sende pr mail til en forening - tror bestemt du ville få et svar. (kan da være de beder om foto i stedet men så har du indledt dit forsøg)

(udlændinge styrelsen kommer jo i kontakt med mange - tolke for eks - som muligvis kan læse det)

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 31-01-06 09:06

Prøv at maile til den danske ambassade i Ankara - er sikker på, at de gerne vil hjælpe dig:
http://www.ambankara.um.dk/da

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-01-06 09:18

.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-01-06 12:33

Ja,Ja,Ja.... Jeg skal jo lige sove, lufte hund og lave andre ting......

Men jeg sender fluks et billede til dig, emesen. Og så kikker jeg bagefter på de mange links. Det gør jo heller ikke noget, hvis der kommer flere fortolkninger... ....sååeh, nu har jeg sendt billedet til dig emesen...

Jeg vender tilbage, når jeg har kikket på de forskellige links.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-01-06 13:13

SÅ! har jeg sendt 3 mails mere ud i den store verden:
Én til SDU, én til Århus universitet, og én til ambassaden i Ankara.
Antikbrevkassen er jo en prismæssig vurdering af antikke ting, og det koster 150 kr. Og så er det jo alligevel ikke sikkert at de kan komme med andre oplysninger end hvad ringen er værd. Så dem venter jeg lidt med....
Lige nu kan jeg vist ikke gøre andet end at læne mig tilbage og vente på, at der sker et eller andet... øøøh, hvad mon der sker andre steder på kandu.......
Men I skal have tak for hjælpen indtil nu. Det kunne være rigtig sjovt, hvis det endelig lykkes at få tydet teksten...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 31-01-06 16:48

Jeg har fået det billede, og vil se om der er nogen som genkender de tegn.
Det tager måske et stykke tid..........

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-01-06 17:21

Tak for det, emesen.
Jeg har fået svar fra et af de steder, jeg har mailet til:

Kode
Jo, der står to navne på ringen: Abd Ismael. Der er også mange mærkelige tegn, som ikke er skrift. Nederst er der noget, der ligner en dato: 4/11 eller 11/4 afhængigt af, hvordan man læse den.

Håber du har fået svar.

En del af problemet er nok, at ringen er så gammel, at skrifttegnene er ændret siden. Tyrkiet bruger slet ikke de tegn mere, og i de lande, hvor skriften bruges stadigvæk, der kan den sagtens have ændret sig.

Men min far havde en tyrkisk ven. Jeg ved bare ikke, hvad han hed. Måske er ringen egentlig en slags venskabsring...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-02-06 15:36

Så er der indløbet et gæt mere:

Citat
Kære Birgitta
Jeg har vist billede af ringen til en kollega der kan arabisk
Det eneste hun kan tyde er tallet 1302 og så et stort L
Ellers er der ingen sammenhæng mellem bogstaverne
Nogle er endda spejlvendte..
Hun mener det kan være en ring der er blevet brugt til at signere med.

Håber du kan opsnappe lidt flere informationer andetsteds

Med venlig hilsen...

Så måske skal vi spejlvende billedet af ringen og kikke på det med nye øjne....
Men sjovt nok er der ingen sammenfald i tolkningerne indtil nu....

(hehe, spørgsmålet er da ikke blevet lukket af kandu...)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-02-06 16:29

Dem jeg kender, ved ikke hvad det er for tegn, der er på din ring. Sorry.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-02-06 19:41

Jamen det kan være, at vi skal lukke spørgsmålet for denne gang. Vi kommer nok ikke videre, trods stor ihærdighed fra flere af jer. Tak for det.

Det nærmeste, jeg er nået til en løsning er, at der står to navne, Abd og Ismael. Og måske en dato.
Der skal vist held til for at få mere ud af den ring...

De to navne fik jeg fra et af vaxens links, så jeg må give points til vaxen
Men tak til alle for jeres forslag.
---Og sjovt nok så har kandu IKKE lukket spørgsmålet...

Godkendelse af svar
Fra : Birgitta

Dato : 03-02-06 19:42

Tak for svaret vaxen.