/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
hjælp min anden fulg død
Fra : tronddk
Vist : 692 gange
46 point
Dato : 28-03-04 13:54

jeg har haft to hunner til min han nu de døde bægge to mens de unglet mit spg er hvorfor gjore de det

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 28-03-04 13:54

ps det er kanariefugle

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-03-04 13:55

Var de syge ??

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 28-03-04 14:36

nej har nemlig fåget det undersøgt de var raske sage min dyre handler

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-03-04 17:05

Det kunne være læggenød... Jeg forstår det sådan, at de tre fugle var i samme bur og at du gerne ville have æg og unger.

Vitaminmangel kan gøre, at de får problemer med at komme af med æggene, og det kan de dø af..

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 28-03-04 17:32

jeg trog faktis du har rat men hvilken vitamin mangler de ?

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 28-03-04 17:32

ups de er 1 af gangen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-03-04 17:42

Hejsa, prøv at kikke på dette link:

http://www.netdyredoktor.dk/Fugle/leksikon/fugle_vitamin_d.html

det er D3-vitamin, som kan være et problem...

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 28-03-04 17:56

det er nok d3 for det siste æg den sked ud var ligt blå men hvor kan jeg få d3 ?

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 28-03-04 17:56

helst i esbjerg

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-03-04 18:14

Du kan få det hos din dyrehandler eller på apoteket, Du skal også have en lille kalksten, den har dyrehandleren også.
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-03-04 18:18

PS D3 vitaminet regulerer kalkbalansen.
Jeg synes det er bedst med kun en hun til hver han så hjælper de hinanden med at fodre ungerne. Valde.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-03-04 18:19

Nogle kornblandinger er tilsat d-vitamin, -det kan du også kikke efter.
Hvis du vil have unger, så er du nødt til at sætte dig grundigt ind i, hvad dine fugle skal have at leve af. Du må læse en bog om fugle, eller kikke på hjemmesider om fugleopdræt.
Ellers risikerer du bare, at ungerne også dør for dig eller bliver handicappede..

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 28-03-04 18:55

har en kalk sten

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 28-03-04 19:00

er det ikke bare hårkogt æg,brød,rasp man skal give til fuglene når de har unger ?

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 46 point
Dato : 28-03-04 22:37

Jo du kan også købe færdigblandet ynglefoder tror jeg det hedder, hos din fuglehandler, det er altid godt med noget forskelligt,
Læggenød skyldes mangel på kalk, men det er ikke nok med kalken, de skal også have d vitamin, for at de kan optage kalken på den rigtige måde, læggenød er fordi ægget går i stykker så hunnen ikke kan komme af med det. Det er nok bedst at købe vitaminerne hos din fuglehandler, så kan han forklare, hvordan du blander det i foderet. Pøj Pøj
Mvh. Valde.

Godkendelse af svar
Fra : tronddk

Dato : 30-03-04 18:27

Tak for svaret valde..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 30-03-04 20:32

Selv tak, jeg håber du får held med det, det er spændende at få det første hold unger!