/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Parring
Fra : NatalieJonassen
Vist : 702 gange
10 point
Dato : 27-03-04 19:19

Hejsa..

Vi har os en blanding af en Engelsk springer og kleiner, Det er en hanhund og han er sød at alt det der*SS* Nu har vi snakket om at vi gerne vil have en tæve og har fundet en tæve, hun smuk springer på 5 år, nu er mit spørgsmål så....

kan jeg være sikker på at de vil parre sig?
Og hvad skal vi ellers tænke på, vi har masser af plads da vi bor på landet.

Accepteret svar
Fra : tempra

Modtaget 20 point
Dato : 27-03-04 19:40

I skal faktisk bare vente,, De klarer det helt selv når tæven kommer i løbetid.. Der vil komme en magtkamp hvor tæven det ene øjeblik er "vrissen" og det næste underdanig, men de finder selv ud af det....
Jeg vil råde jer til at i holder hundene ud i stalden eller hundegården eller hvor det passer jer bare ikke inden for da tæven bestemt ikke er ren og pæn efter den omgang de giver hindanden, den er både savlet til og fyldt med handhundens safter, så har jeg sagt det pænt...

Der er ingen fare for at de bider hindanden selvom det virker voldsomt, men til syvende og sidst er det tæven der bestemmer

VH Tempra

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 27-03-04 19:59

Faktisk kan I osse risikere, at Jeres egen hanhund ikke vil være interesseret i tæven.
En veninde til mig kørte sidste år fra Jylland til Sjælland med hendes tæve. Hanhunden som var nøje udvalgt gad ikke engang kigge på tæven, selvom hun stod pænt med halen drejet til siden som invitation.

De forsøgte at lokke ham ved at lægge hans sutte/tyggeklud på tævens bagparti - men den snuppede han bare vredt, og gik hen i hans kurv....

Lidt (meget) træls, at køre så mange kilometer forgæves - og hvem skulle tro, at en hanhund ligefrem kan være "kræsen"....De får jo trods alt ikke sex hver uge!!!!

Frida...

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 27-03-04 21:24

Har hun haft hvalpe før. Hvis ikke, skal I tænke, -at dette ikke er nogen godt ide!!!!!
Hun er for gammel til at få hvalpe 1. gang. Lad hanhunden kastrere.

Til Frida...
Tæven er kun højløbsk en meget kort periode, og det du fortæller er, at hyrdetimen ikke var rigtigt planlagt. En erfaren hanhund bruger ikke kræfter på en tæve som er over tiden. Her kan vi tale timer. Men surt er det, derfor tages der ofte en progesterontest til hjælp for at finde det rigtige tidspunkt.

Kommentar
Fra : NatalieJonassen

Dato : 27-03-04 23:12

gfha: tak fo svaret men hvis hun er for gamle til at få hvalpe skal vi ikke have hende, har kun set hende på nettet så der er ikke aftalt noget, så vil jeg hellere finde en der er yngre. skal ikke have min han kasteret..

TaK for jeres svar

Kommentar
Fra : tempra

Dato : 28-03-04 10:00

Husk at lukke spørgsmålet

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 28-03-04 10:02

Hej !

Hvorfor vil I have hvalpe?????

Det bedste tidspunkt at parre en hund 1. gang, er i dens tredie løbetid, men det kan godt lade sig gøre senere.

Det vigtigste er, at begge hunde er raske, og ikke lider af nogen arvelige sygdomme. Få begge hunde HD fotograferet, hvis de ikke er det i forvejen. Få dem øjenlyst for at se om de har arvelige øjensygdomme, der kan gøre hvalpene blinde. Og brug ikke nogen hunde i avl, som har nogen former for eksem og hudproblemer.

En tæve kommer i løbetid hver 6 - 8 måned. Løbetiden varer ca. 3 uger, og det er kun i de midterste uger den kan parres, ca. på 10-13 dagen.

Man kan få taget en blodprøve hos dyrlægen, for at se om tæven har haft ægløsning, inden man kører langt for at få hende parret. Og er hanhunden eller tæven alligevel ikke interesseret i hinanden (det kan der være mange årsager til)
kan man vælge insiminering. Så kan man i samme anledning få testet hanhundens sædkvalitet.

Problemet med han og tæve i samme hus, er en frygtelig uro, og besværligheder, alle de gange hvor tæven ikke skal parres. I den periode må man finde gode venner og familie som kan passe den ene hund.

Karin

Godkendelse af svar
Fra : NatalieJonassen

Dato : 28-03-04 11:13

Tak for svaret tempra.