/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Afbrudt net efter en time med TDC
Fra : johng
Vist : 1177 gange
20 point
Dato : 08-05-02 22:38

Jeg har en Netgear RT 314 router som tilsyneladende ikke altid taler korrekt sammen med TDC Bredbånd's servere. Hver gang der er gået en time, lukkes for min netadgang i xx-minutter. Routeren får simpelthen tilskrevet 0.0.0.0 i IP adresse fra udbyderen. En klog mand hos kundeservice fortalte, at det kan passe med hver gang der opdateres DNS (eller sådan noget). Spørgsmålet er nu, hvordan jeg får det til at køre permanent? Hvis jeg sætter ADSL-modem direkte på maskinen kører alt helt uden fejl.

Accepteret svar
Fra : LLE

Modtaget 20 point
Dato : 09-05-02 00:01

Jeg tror det med DNSen er et blindskud.

Alle de routere jeg kender til der kalder op via PPPoE (som din) har en time-out periode - som dog først bør smide dig af efter fx en time _inaktivitet_. Systemet er vel dels til for at spare brugeren for omkostninger (ved nogle løsninger betaler man jo stadig pr. tid) og dels for din sikkerhed (du er ikke altid åben for ubudne gæster), men du kan helt sikkert slå det fra (ellers kunne man jo ikke have en server kørende).

Når routeren står til dynamisk IP, så vil der altid stå 0.0.0.0 når du ikke har forbindelse til TDC.

Prøv at kigge i manualen/menuerne efter en sådan time-out.

Held og lykke,
Lars

Kommentar
Fra : johng

Dato : 09-05-02 18:17

Tak for svaret.
Der står kun noget med timeout under den protokol-type som du her nævner, men den kan jeg slet ikke få til at køre - noget med en brugernavn og password skal der indtastes... Under nedenstående konfiguration kører det, men altså kun i en time af gangen:

Encapsulation: "Ethernet" (anden valgmulighed: 'PPP over Ethernet' eller 'PPTP')
Service Type: "Standard" (muligheder: 'RR-Toshiba' eller 'RR-Manager')
User Name N/A
Password N/A
Login Server IP N/A

Kommentar
Fra : LLE

Dato : 09-05-02 18:38

Aha! Jeg er 99,9% sikker på at du skal køre PPP over Ethernet (PPPoE) når du kobler op mod TDC Bredbånd (det skal man i hvert fald med deres NetExpress og ProAccess). Det kan du lige kontrollere med deres kundeservice - eller bare afprøve det.. det skulle der ikke ske noget ved.. du kan jo bare skifte tilbage.

Dvs.: Skift til PPPoe og indtast det brugernavn (12 cifre) og password du har fået tilsendt fra TDC.. så skulle du også få adgang til at sætte time-out.

- Lars

Kommentar
Fra : johng

Dato : 09-05-02 20:09

Kundeservice siger den skal stå på "ethernet", da deres servere ikke kører med nogen særlig godkendelse. Desværre har de ikke nogen support på Netgear. En person jeg talte med for lidt siden, sagde at det er et kendt problem med den type router op mod TDC bredbånd - desværre kunne han bare ikke huske hvad man skulle gøre ved det. Sagen er vist, at TDC en gang i timen fornyer IPadresser. Har man så (som jeg) fast IP, så tildeler den bare den samme igen - og det er netop det som routeren ikke kan lide. Anyone?

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 09-05-02 21:09

jeg er ikke lige helt med på hvorfor de deler nye dns'er ud hver time. Det lyder fuldstændigt sygt. Det du fik din router, fik du da også en fast dns, gjorde du ikke? Men uanset. Hvis det køre problemfrit uden router, ville jeg klart vælge det. Routere giver ikke andet end problemer efter min mening.

Kommentar
Fra : LLE

Dato : 10-05-02 00:54

Jeg er helt enig i at det lyder meget underligt at de skulle udsende "nye" settings en gang i timen.. det kan der da ikke være nogen som helst god grund til - eller hvad? Jeg kan ikke se det.

Jeg er så absolut ikke enig i at routere kun giver problemer.. jeg har sat mange forskellige op, og når vi taler om de simple til ADSL, så er der normalt ikke mange ben i det. Routeren er den ideelle løsning når flere maskiner skal på nettet - ellers skal man jo hele tiden have en maskine tændt til at udføre arbejdet.. hvorfor ikke lade routeren gøre det? På den måde kan alle slukke, reboote, re-installere eller whatever uden at skulle spørge de andre om de lige er i gang med noget vigtigt.
I øvrigt byder en NAT-router jo på en del sikkerhed - ikke som en rigtig firewall, men _langt_ bedre end bare en åben forbindelse.

Det er selvfølgelig en smagssag, men jeg går altid efter en routerløsning.. når først det er sat op, så er der aldrig problemer.

Johng, jeg undersøger lige sagen nærmere i morgen og ser om der ikke skulle dukke et guldkorn op.

- Lars

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 10-05-02 00:59

tjo, jeg giver dig tildeles ret, men det kommer jo også an på i hvilken sammenhæng netværket skal bruges. Jeg har bare haft en del problemer med direct kontakt med andre computere på nettet fx. men jo, hvis det er et familie hjem, eller et hjem hvor computeren som skal styre nettet, står mere eller mindre fremme, så skal der en router til. men det kræver jo ikke en super computer til at styre nettet. Jeg mener bare at der er alt alt for mange porte i en router til at jeg selv gider at arb. i dem, hvis jeg vel og mærke kan undgå det.

Kommentar
Fra : IPK

Dato : 10-05-02 13:16

Når det er bredbånd skal du ikke bruge PPPoE, (Jeg er 100% sikker).
Bruger du dit netkorts MAC adresse indsat i routeren eller er det Routerens egen MAC adresse der bliver brugt som ID mod TDC?. Det kan give problemer hvis det er Netkortets der bliver brugt, der har været problemer med min DLINK DI-804. IP Adressen blev ikke fornyet hvis PC´en stod inaktiv hen .

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 10-05-02 16:16

hmm.. Oki. Det problem har jeg ikke været ude for. :)

Kommentar
Fra : IPK

Dato : 10-05-02 17:36

Hvis man kobler netkabletfra TDC modemet direkte på PC´en og i en Dos-boks skriver IPCONFIG /ALL, vil man se at IP adressen fra TDC kun lever i en time, Så jeg er overbevist at det er der det går galt.

Mvh. Ivan

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 10-05-02 17:44

jamen det kan jeg bare ikke få til at passe. når du bestiller dit net, får du en fast ip og Dns adr. Det ville jo sige at du hver eneste gang du formatere din computer skulle ringe ind til tdc, for at få oplyst den nye ip? Det lyder alt for ulogisk,

Kommentar
Fra : IPK

Dato : 10-05-02 18:08

Jeg har har selv en fast ip, men den bliver tildelt dynamisk fra TDC, det er bare den samme man får hver gang. Så du kan ikke selv indtaste din ip i protokolen så virker det ikke.

Mvh. Ivan

Kommentar
Fra : IPK

Dato : 10-05-02 18:31

Det er ikke noget med at man skal ringe til TDC, men hvis der er problemer med internettet og netkortet eller routeren ikke kan få fornyet ip´en i løbet af en time så mister ip adressen. Men lige så snart der er hul igennem får de den tildelt.

Mvh. Ivan

Kommentar
Fra : johng

Dato : 10-05-02 22:43

Sagen er, såvidt jeg er oplyst, at dette problem opleves tit med Netgear-routeren op mod TDC's net. Men KUN for de kunder der har fast IP, dem der får nu hver time kører fint. Det skulle kunne fixes - spørgsmålet er blot, hvordan?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-05-02 08:27

har du icmp på din egen router, ?? Prøv det.
"johng" <johng.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:liCC8.2720$ek6.84967@news010.worldonline.dk...
> Jeg har en Netgear RT 314 router som tilsyneladende ikke altid taler
> korrekt sammen med TDC Bredbånd's servere. Hver gang der er gået en
> time, lukkes for min netadgang i xx-minutter. Routeren får simpelthen
> tilskrevet 0.0.0.0 i IP adresse fra udbyderen. En klog mand hos
> kundeservice fortalte, at det kan passe med hver gang der opdateres DNS
> (eller sådan noget). Spørgsmålet er nu, hvordan jeg får det til at køre
> permanent? Hvis jeg sætter ADSL-modem direkte på maskinen kører alt helt
> uden fejl.
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-05-02 08:35

det kan da også være jeg husker forkert og det er snmp der styrer
opdateringen af routertabellen.
"johng" <johng.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:liCC8.2720$ek6.84967@news010.worldonline.dk...
> Jeg har en Netgear RT 314 router som tilsyneladende ikke altid taler
> korrekt sammen med TDC Bredbånd's servere. Hver gang der er gået en
> time, lukkes for min netadgang i xx-minutter. Routeren får simpelthen
> tilskrevet 0.0.0.0 i IP adresse fra udbyderen. En klog mand hos
> kundeservice fortalte, at det kan passe med hver gang der opdateres DNS
> (eller sådan noget). Spørgsmålet er nu, hvordan jeg får det til at køre
> permanent? Hvis jeg sætter ADSL-modem direkte på maskinen kører alt helt
> uden fejl.
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : johng

Dato : 11-05-02 10:29

Kunne du komme med et par yderligere oplysninger om dette.
Jeg er helt i "sort" :)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-05-02 05:16

> Jeg har en Netgear RT 314 router som tilsyneladende ikke altid taler
> korrekt sammen med TDC Bredbånd's servere. Hver gang der er gået en
> time, lukkes for min netadgang i xx-minutter. Routeren får simpelthen
> tilskrevet 0.0.0.0 i IP adresse fra udbyderen.

Jeg har nøjagtig samme problem både på en zywall 1 + 10 router.

TDC har lovet at ringe mig op på torsdag !! - så må vi se om de har en
løsning, eller det er et hardware problem i centralen.

MJ

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-05-02 07:33

On Mon, 13 May 2002 06:16:19 +0200, "MJ" <mbj_remove_this@email.dk>
wrote:

>> Jeg har en Netgear RT 314 router som tilsyneladende ikke altid taler
>> korrekt sammen med TDC Bredbånd's servere. Hver gang der er gået en
>> time, lukkes for min netadgang i xx-minutter. Routeren får simpelthen
>> tilskrevet 0.0.0.0 i IP adresse fra udbyderen.

Har I dynamisk IP tildeling ??

ex. min kabeludbyder giver mig IP addressen for een time ad gangen, så
hvis min router (SMC) ikke er sat til 'automatical IP refresh', så kan
jeg miste forbindelsen.
Formentlig opstår problemet først når en anden får tildelt den IP
addresse jeg fik tidligere og 'troede' jeg stadig havde.

/ReneBO

>
>Jeg har nøjagtig samme problem både på en zywall 1 + 10 router.
>
>TDC har lovet at ringe mig op på torsdag !! - så må vi se om de har en
>løsning, eller det er et hardware problem i centralen.
>
>MJ
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-05-02 14:01

Det med automatisk ip refresch er jo netop icmp egenskab,
"ReneBo" <renebo@renebo.com> skrev i en meddelelse
news:p9nuduc1eoq644nhve1lcq1rhb6lc53n8n@4ax.com...
> On Mon, 13 May 2002 06:16:19 +0200, "MJ" <mbj_remove_this@email.dk>
> wrote:
>
> >> Jeg har en Netgear RT 314 router som tilsyneladende ikke altid taler
> >> korrekt sammen med TDC Bredbånd's servere. Hver gang der er gået en
> >> time, lukkes for min netadgang i xx-minutter. Routeren får simpelthen
> >> tilskrevet 0.0.0.0 i IP adresse fra udbyderen.
>
> Har I dynamisk IP tildeling ??
>
> ex. min kabeludbyder giver mig IP addressen for een time ad gangen, så
> hvis min router (SMC) ikke er sat til 'automatical IP refresh', så kan
> jeg miste forbindelsen.
> Formentlig opstår problemet først når en anden får tildelt den IP
> addresse jeg fik tidligere og 'troede' jeg stadig havde.
>
> /ReneBO
>
> >
> >Jeg har nøjagtig samme problem både på en zywall 1 + 10 router.
> >
> >TDC har lovet at ringe mig op på torsdag !! - så må vi se om de har en
> >løsning, eller det er et hardware problem i centralen.
> >
> >MJ
> >
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-05-02 15:05

>
> Har I dynamisk IP tildeling ??

Jeg har fast IP, men denne tildeles af TDC - så routeren er sat op til
DHCP-client på wan-siden.

MJ

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-05-02 15:33

On Mon, 13 May 2002 15:00:47 +0200, "Stine"
<stine.nordlund@get2net.dk> wrote:

>Det med automatisk ip refresch er jo netop icmp egenskab,

OK,, så kan det ikke være det.
NB: Min firewall og de andre AMIT kloner skal nu have det aktiveret
for at virke.

Med fare for igen at tage grueligt fejl, har jeg endnu et langskud.
Er der mappet nogle protokoller-porte til en inderside addresse,
således at DHCP svarene ryger ind på indersiden.

ReneBo

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-05-02 16:03

"Stine" <stine.nordlund@get2net.dk> writes:

> Det med automatisk ip refresch er jo netop icmp egenskab,

Hvad? Kan du ikke lige uddybe det?

DHCP har ikke noget med ICMP at gøre. DHCP kører på port 67 og 68 på
UDP (og tilsyneladende også TCP at dømme ud fra følgende).

I min /etc/services står der:

bootps 67/tcp # BOOTP server
bootps 67/udp
bootpc 68/tcp # BOOTP client
bootpc 68/udp

ICMP er en IP-protokol på linie med UDP og TCP, og har ikke noget med
fornyelse af et DHCP-lease at gøre.

Er du i øvrigt ikke rar at svare under det du citerer, og klippe det
væk du ikke direkte svarer på. Det gør det meget lettere at se hvad du
svarer på samt at skrive svar til dine indlæg.

--
Jacob - www.bunk.cc
Real Users never use the Help key.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-05-02 16:08

On Mon, 13 May 2002 14:32:44 GMT, ReneBo <renebo@renebo.com> wrote:

>
>Med fare for igen at tage grueligt fejl, har jeg endnu et langskud.
>Er der mappet nogle protokoller-porte til en inderside addresse,
>således at DHCP svarene ryger ind på indersiden.
>
Jeg prøvede lige at mappe tcp port 68 til en inderside addresse, og nu
kan jeg ikke renew IP lease.

Jeg prøvede selvfølglig først uden mapping, og renewal af lease gik
fint.

Den nuværende udløber så om 55 min og så kan jeg fortælle hvordan det
gik.

Disclaimer: Jeg har hverken en Zyxel eller en Netgear, ligeledes har
jeg ikke forbindelse til TDC.

/ReneBo

>
>ReneBo
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-05-02 17:28

On Mon, 13 May 2002 15:07:38 GMT, ReneBo <renebo@renebo.com> wrote:

>>Med fare for igen at tage grueligt fejl, har jeg endnu et langskud.
>>Er der mappet nogle protokoller-porte til en inderside addresse,
>>således at DHCP svarene ryger ind på indersiden.
>>
>Jeg prøvede lige at mappe tcp port 68 til en inderside addresse, og nu
>kan jeg ikke renew IP lease.
>
>Jeg prøvede selvfølglig først uden mapping, og renewal af lease gik
>fint.
>
>Den nuværende udløber så om 55 min og så kan jeg fortælle hvordan det
>gik.

Jeg mistede ikke forbindelsen, men den var et par minutter om at få en
ny lease, hvor status er reconfiguring.
Uden portmapping sker det fra det ene sekund til det andet.

/ReneBo

Kommentar
Fra : johng

Dato : 19-05-02 20:54

Problemet er nu løst.
Det viste sig at *der var* en fejl hos TDC Bredbånd - dog ikke en fejl som jeg har set dem omtale nogle steder. Ifølge mine efterretninger skulle det være et problem med for kort lease-time på de udsendte IP-adresser. Efter en time løb adressen ud, og da DHCP serveren ikke nåede frem i tide med en ny, ja så smuttede forbindelsen. Problemet omfattede både Netgear og enkelte D-link routere - med og uden fast IP-adresse.

Formodenlig har TDC ændret leasetiden på IP-adresserne. Bare TOTAL irriterende, at de ikke giver en melding til kundeservice så vi kunder kan få besked. Det havde sikkert sparret mig og andre for en masse tid og besvær.

Tak til alle der trods alt prøvede at hjælpe.

/JGP