/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Fræk hundehvalp :-)
Fra : snusi
Vist : 2015 gange
200 point
Dato : 26-03-04 17:35

Hej.
Nu har vi fået vores hundehvalp hjem (vi hentede den d.14 marts) og nu hvor hvalpen er ved at være faldet til, er den virkelig blevet "fræk". Som ved vores første hund, siger vi NEJ og afbryder kontakten når hvalpen bider, men denne lille "frækkert", hører overhovedet ikke, den tror nærmest at det betyder at den bare skal bide igen. Den snapper også efter vores ansigt når den er oppe hos os, og knurrer efter os.
Hvad gør vi så hvalpen forstår at NEJ betyder at det er noget den ikke må, uden at den bliver forskrækket og bange.
Selv vores "gamle" hund (som kun er 3½ år), kan ikke sætte sig i respekt hos hvalpen, den har nærmest givet op, og når hvalpen bider eller vil tage legetøjet, overgiver den sig.

Snusi

Accepteret svar
Fra : jabco9240

Modtaget 210 point
Dato : 26-03-04 17:47

Hej Snusi!

Det er helt naturligt at jeres "gamle" hund ikke siger fra. Den ved, at det er en hvalp, og derfor får hvalpen lov at tage legetøj osv. Den gamle hund skal nok sige fra, hvis det er alvorligt nok, eller når hvalpen bliver ældre og ikke kan undskylde sig med hvalpetilstanden længere.

Vi har også lige fået hvalp for 14 dage siden. Han vil også gerne bide med sine små skarpe tænder. I begyndelsen stak vi ansigtet tæt ned til hvalpen og "gryntede i en alvorlig knurrende tone" (hvis du forstår). Det fik hvalpen til at slippe med det samme - sikkert fordi lyden minder den om dens mors knurren. Men nu holder den ikke rigtigt længere. I stedet er det lykkedes os rimeligt at sige nej - og den slipper. Men husk man skal lyde som om, man mener det (dyb tone og ikke råbe). Og hver gang hvalpen vil bide, så gi' den noget at bide i. Køkkenrullepap, kødben, hudben, bidering, rusketov - anything, der får den på andre tanker.

Go fornøjelse!

Kommentar
Fra : jabco9240

Dato : 26-03-04 17:47

Hej Snusi!

Det er helt naturligt at jeres "gamle" hund ikke siger fra. Den ved, at det er en hvalp, og derfor får hvalpen lov at tage legetøj osv. Den gamle hund skal nok sige fra, hvis det er alvorligt nok, eller når hvalpen bliver ældre og ikke kan undskylde sig med hvalpetilstanden længere.

Vi har også lige fået hvalp for 14 dage siden. Han vil også gerne bide med sine små skarpe tænder. I begyndelsen stak vi ansigtet tæt ned til hvalpen og "gryntede i en alvorlig knurrende tone" (hvis du forstår). Det fik hvalpen til at slippe med det samme - sikkert fordi lyden minder den om dens mors knurren. Men nu holder den ikke rigtigt længere. I stedet er det lykkedes os rimeligt at sige nej - og den slipper. Men husk man skal lyde som om, man mener det (dyb tone og ikke råbe). Og hver gang hvalpen vil bide, så gi' den noget at bide i. Køkkenrullepap, kødben, hudben, bidering, rusketov - anything, der får den på andre tanker.

Go fornøjelse!

Kommentar
Fra : jabco9240

Dato : 26-03-04 17:48

Nå, ja gentagelse fremmer forståelsen....

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-03-04 17:49

Det er ikke rigtig mig der skal rådgive her! Jeg kan ikke lade
være med at bemærke, at det måske er noget der skal overstås, Den sidste hundehvalp jeg har haft, fik en vane med når jeg trak i træskoene, så lod den mig kun komme i den ene, den næste snuppede hunden, og løb ned i haven, med mig bagefter, ligesom anton i Emil fra Lnneberg

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-03-04 17:56

Ja uanset hvor upopulær jeg bliver, så er der kun den hårde metode, og jeg ved godt der vil komme en masse indvendinger og pædagotisk belæring. Men jeg har fra min barndom haft 6 hunde, og hvis nogen af dem har vist den slags, så blev de sat på plads med det samme.
Selvfølgelig vil meget er det den udviser, nok fortage sig, når den bliver mere voksen, men hvis det ikke stoppes nu, kan det nemt gå den modsatte vej.
Man må aldrig vise at man er bange for den, og hvis den snapper efter hovedet, skal man tage den i nakkeskindet og ruske den (et godt tag, så den ikke kan snappe efter hånden), samtidig skal man med høj stemme skælde den ud, og slæbe den væk, og være sur på den en halv time efter.
Den skal også vide at respekten gælder alle i huset.
Man skal også få den til at vente med at springe over maden, og kunne tage maden fra og til hunden.
Hvis den bliver ved, sker der heller ikke noget ved at kunne give den et slag over næsen, uden at være bange for at den skal blive håndsky. Hvis den først finder ud af at du er bange for at blive snappet i hånden, så tror den at den er overhund, så må du have en handske på så du er parat til at holde den.
Det lyder lidt barsk, men er det ikke bedre end at i og fremmede skal dominieres nu og senere?
Det du lærer den nu af respekt, kommer dig mangefoldig tilgode senere.
Nogle hunde er født dominerende, og skal have det ind med skeer, for at kunne blive en rigtig familie hund.
Der er næsten ingen hunde der er dårlige, der er kun mennesker der ikke ved, at de må sørge for at være overhund.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 26-03-04 18:15

Palle dog!!

At være sur på hunden i en ½ time bagefter nytter ikke en skid. Det er rigtigt hvad du skriver ang. det faktum, at der skal være en fører i flokken, men men men - tror du selv på, at en førerhund er sur i en ½ time efter en irettesættelse..nej, vel

Frida...

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 26-03-04 18:49

Her står der lidt om, hvordan man opdrager en hvalp

http://www.hunde-info.dk/opdrag.shtml

Frida...

Kommentar
Fra : binky

Dato : 26-03-04 18:51

Jeg har haft hund i mange år. Bl.a. havde jeg en hund, der bed mig hårdt bagi. Den var 18 mdr. gammel. Jeg tog fat i den og bed den oven i hovedet. Den bed aldrig igen.
Ellers vil jeg råde dig til at tage hvalpen i nakkeskindet og ruske den. Det ville dens mor have gjort. Det gør ikke ondt på den, det er en demonstration af hvem, der bestemmer. En anden god ting er en vandpistol. Hunden skal ikke vide, hvor vandet kommer fra, den lærer bare at det er ikke en god situation.
mvh binky

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 26-03-04 18:53

smiler, enig og uenig - sikkert bare et spørgsmål om retorik.
det er selvfølgeligt helt forkert at være "sur" på hunde en halv time, det vil den ikke fatte en brik af.
Men, det vil sikkert gavne at "spille" kostbar en halv time. Og på den måde få hunden til at søge kontakt og nærvær på den gode måde.

i øvrigt er jeg helt enig i at det er utroligt vigtigt at lære hunden reglerne for floklivet hos jer (mennesker og hunde) så hurtigt som muligt. Det er på ingen måde gavnligt at den "har lov" til at snappe efter noget menneske.
Og hvis det er nødvendigt for jeres hvalp at lære det med et fast tag i nakke eller kæbeparti, så sørg for at gøre det nu. Syntes i at det er svært for jer at gøre. Så søg hjælp hos en god og erfaren hundeperson som i har tillid til. Eventuelst i raceforening eller hos DCH.
Super meget held og lykke - og fat mod

venlig hilsen
Dorthe, Chicko og Nica

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 26-03-04 18:56

Okay jeg bliver ved
Dette er noget af det som står i ovenstående link.....

Citat
En hvalp skal naturligvis lære at samarbejde, skal lære at overholde husreglerne. Det gøres nemmest og bedst med motivation. Lær den, at Nej eller Fy betyder, at det må den ikke. Vis den, hvad den gør galt - flyt den væk fra bordet, hvis den tigger - ros den, når den er væk
fra bordet.

Faktisk lige modsat det råd som Palle giver. Ikke noget med at være sur i hverken hele eller ½ timer efter et bestemt "NEJ".... Næh, tværtimod skal du rose hunden - når den stopper med sin uhensigtsmæssige adfærd

Frida...

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 26-03-04 19:57

Hej igen.

Det er dog utrolig så hurtig der kom svar. Til Palle, du var jo forberedt på at du ville blive upopulær med dit svar, og jeg kan kun sige at jeg aldrig ville bruge fysisk straf, det mener jeg ikke der kommer noget godt ud af.

Jeg har jo en terrier i forvejen, så jeg ved godt at jeg skal være kontant i min opdragelse, men det kan også gøres uden at skulle råbe højt og uden at slæbe hunden væk og undgå kontakt i en halv time.

Det er egentlig min "gamle" hund jeg tænkte på, om jeg skulle gøre noget når hvalpen vil bide og tage legetøjet fra den, men jeg synes det svar jabco9240 kom med er rigtig godt, så jeg venter og ser om det vil ændre sig når hvalpen bliver lidt ældre.

Jeg tror at vi fortsætter med vores NEJ overfor hvalpen, når den bider og selvfølgelig give den noget andet at bide i istedet.

Mange tak for alle svarene

Go weekend til alle.

Snusi

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 26-03-04 19:58

Tak for svaret jabco9240.

Held og lykke med jeres lille hvalp.

Snusi

Kommentar
Fra : jabco9240

Dato : 26-03-04 21:47

Tak for tilliden til mit svar.

Angående "gammel" hund versus hvalp, kan jeg kun sige, at vores "gamle" hund også finder sig i, at hvalpen bider sig fast i pelsen ved halsen. Men bliver den irriteret nok i længden, så knurrer den. Og hvis hvalpen ikke respekterer det, så må den jo bare knurre højere og mere farligt. Blottede tænder er slet ikke usædvanligt. Og hvalpen skal nok trække sig, når den kan se, at det er alvorligt nok.

I øvrigt fascinerende at følge de dæmpende signaler mellem sådan to hunde.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 27-03-04 09:29

Hej igen

Det du skriver kunne næsten være hos os Jeg var lidt nervøs da vores "gamle" hund pludselig blottede tænderne, men nu ser jeg jo at det er ok.

Jeg synes i det hele taget at det er utrolig underholdende at se "spillet" mellem hundene, og spændende at se hvor meget de faktisk bruger dæmpede signaler.

Nu er det ikke kun noget vi ser når vi møder andre hunde, eller læser om, nu er det flere gange dagligt vi kan følge det. Det er faktisk bedre end at se tv .

Snusi