/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
hjælp med glas bord
Fra : tronddk
Vist : 3048 gange
68 point
Dato : 26-03-04 17:23

hej alle sammen jeg har et glas bord hvor dan får jeg en hvid ru over flade uden og ris den og hva slaks maling skal man male stellet med ?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-03-04 17:27

Den skal jo sandblæses for at få en ru uigennemsigtig overflade og stellet kan du både male med vandbaseret maling til træ eller oliemaling
Mvh Sune

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 26-03-04 17:28

du vil ikke ha en ru overflade. du kan ikke tørre den af hvis den bliver fedtet.. du kan dog vælge at sandblæse undersiden eller bruge syre...jeg er dog ikke klar over hvilken syre man skal bruge men vil gætte på saltsyre...

Junior

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 26-03-04 17:34

hvis du vælger syre kan du jo også lave motiver nedenunder... du kan sætte klistermærker på og så pensle med syre..

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 26-03-04 18:05

jeg trorg jeg vel bruge salt syre men skal salt syre fortynes hvis ja hvor maget så når jeg har fåget det glister mærke på hvor lang tid skal der så gå før jeg skal tøre det af igen eller skal jeg bare lade det tøre ind ?

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 26-03-04 18:06

alså salt syren

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 26-03-04 18:07

og hva fave bliver det så med salt syre ?

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 26-03-04 18:23

jeg må jo nok ærligt indrømme at jeg ikke nøjagtig ved det. jeg ved hvordan det ser ud når det kommer fra fabrikken af, men ikke hvordan det nøjagtig gøres.. jeg tror at jeg ville prøve på et gammelt syltetøjs glas først og se hvordan det tar sig ud..

men under alle omstændigheder så sørg for masser af udluftning, handsker beskytelses briller og vand..

Junior

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 26-03-04 19:31

klistermærker kan det godt holde til salt syre ? (alså den med plastik uden på )

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 26-03-04 19:46

det vil jeg tro.. hvis de bliver opløst så gør det jo heller ikke noget.. syren vil trænge længere ind der hvor der ingen er.. og det vil lave en forskel i materingen/farven

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-03-04 20:11

Jeg har en rustfri komfurplade der er glasblæst (finere end sandblæst)
Så det må også kunne gøres med en glasbordplade.
Jeg tror også at du bliver mest glad for den ru flade under bordet.
Emesen.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 26-03-04 20:14

tro mig.. det er noget af det værste glas at arbejde med. altså sandblæst.. hvis du kommer til at sætte en sort finger på så kan du stå og skruppe i time vis..

Junior

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 26-03-04 21:31

har heller ikke nogen sandblæser har kun ca ½ litter saltsyre hjemme så gider ikke købe en sand blæser

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 26-03-04 21:52

hehe..er da forståeligt.. men prøv først på noget hvor skaden ikke er så stor... det kan jo gå galt...

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 27-03-04 07:02

Hej
Det er lidt uklart hvad der sker, men jeg opfatter det sådan at glaspladen skal syrebehandles?. Det kan man ikke bruge saltsyre til. Saltsyre opbevares jo normalt i glasbeholdere/flasker uden at de påvirkes af det.
Skal glas ætses skal man bruge flussyre men jeg tror ikke det er for amatører.

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 27-03-04 10:05

hvor kan man købe det der flussyre henne ? (har leget med meget saltsyre da vi fjernet sement og betong med det)

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-03-04 11:48

Du skal da bare som jeg skrav tidligere sandblæse pladen men nedefra så den matte side ikke er den man bruger
Hav en god dag
mvh Sune

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 27-03-04 12:20

få den glasblæst på bagsiden, det vil være det pæneste. Flussyre er noget rigtig arrigt noget, og jeg tror ikke engang man kan købe det som privatperson. I givet fald vil jeg gerne vide hvor - så kunne man jo selv lege lidt. Prøv at høre panduro hobby, de har diverse ting til at pynte glas med. Måske også noget til at mattere med.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 27-03-04 16:54

Hej
I mit leksikon står der: "Flussyre er en vandig opløsning af fluorforbindelsen hydrogenfluorid; ætser glas, anvendes bl.a. i organisk kemisk industri. Flussyre trænger let gennem huden og medfører omfattende vævs- og evt. knogleskader, så amputation kan blive nødvendig."
Så hvis du vil beholde fingre og tæer, tror jeg du skal droppe ætsning af glas men i stedet holde dig til sandblæsning.
Men er det ikke meget enklere at gå ned til en glarmester og bede ham skære en glasplade i matteret glas med samme mål som den du har? Nu ved jeg jo ikke om den er rund, men hvis den er det, er det ikke særlig dyrt. Du kunne jo også beholde den glasplade du har og lægge den ovenpå den matterede, i så fald behøver du kun en ret tynd plade nedenunder. Det koster i hvert fald ikke noget at spørge glarmesteren om prisen.

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 27-03-04 17:17

hva koster en sand/glas blæser ca?

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 27-03-04 17:19

og nej jeg bor ikke på sjæland

Accepteret svar
Fra : CCjunior

Modtaget 68 point
Dato : 27-03-04 20:15

en glas blæser koster vel omkring 100.000 men så kan du også bruge dem til dine alufælge
prøv at snakke med din lokale glarmester.han får det jo gjort et sted.. jeg har selv arbejdet i et firma hvor man sandblæste motiver på glas.. man kan jo komme langt for en sixpack

angående syre.. jeg mindes at jeg engang at jeg så søren peiderson gøre det.. ham fra room service

Junior

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 27-03-04 21:55

fand noget på roomsevis.. hjemmeside inde i dabatter som jeg oxo vel dele med jeg andre

Man kan i forskellige hobbyforretninger købe små slibemaskiner og på den måde slibe mønstre i glas. På den måde kan du lege med forskellige dybdevirkninger i glasset/ruden. Men pas på øjne og hænder; brug værnemidler (briller og handsker)!
Enkelte farvehandlere har også noget der kaldes GLASS FROSTING. Dette er en "tåget lak" på spray, som påføres ruden. Enten med fri hånd eller inden for rammerne af en skabelon. Eneste minus ved den, er at den stinker fælt, så sørg for god udluftning!
En direkte sandblæsning kan også lade sig gøre, men igen skal du kunne gøre det i fri hånd, eller anvende en stålskablon.

HVIS I IKKE KAN SE DET SÅ ER DET DER HVOR DER STÅR GLASS FROSTING DET ER NOK DET JEG VEL BRUGE FOR SÅ SLIPPER JEG FOR AT LEGE MED EN SANDBLÆSER FOR HAR RINGE TIL EN DER HAR EN SANDBLÆSER OG HAN SIGER AT DET ER SKIDT OG SANDBLÆSE PÅ GLAS OG HVEL HELLER IKKE BRUGE SYGER NÅR DER ER NOGET DER HEDDER GLASS FROSTING (TÅGE LAK)

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 27-03-04 21:57

HVEL LADE SIDE STÅ TIL IMORGEN HVOR JEG LUKKER DEN CA KL 8-10 STYKKER LUKKER JEG DEN BARE SÅ I VED DET

Godkendelse af svar
Fra : tronddk

Dato : 28-03-04 08:24

Tak for noget af svaret ccjunior

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 28-03-04 15:14

gjorde mit bedste