/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
kærlighedens gerninger
Fra : zhogun
Vist : 755 gange
200 point
Dato : 26-03-04 17:14

Dette er selvfølgelig kierkegaard bog der refereres til... jeg er i gang med at læse den og har som følge af sværhedsgraden og kierkegaard idé, lidt svært ved at forstå visse begreber fuldt ud:

"Kærlighed er lovens fylde"

Kærlighed er samvittighedens sag"

prøver kierkegaard at forene den kristne kærlighed med den menneskelige?

mener kierkegaard at selvkærlighed og menneskelig kærlighed er det samme?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-03-04 17:16

kristen og menneskelig kærlighed er vel det samme.
For hvad er kristen kærlighed uden mennesker?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-03-04 17:36

Eller hvad er mennesker uden kristen kærlighed?
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-03-04 18:04

Citat
Kærlighed er lovens fylde

er groft sagt lig med.
Flødeskum på en tør sandkage.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-03-04 18:16

En kærlig handling er ikke ægte hvis samvittigheden siger nej.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-03-04 18:25

At velsigne soldater i krig har ikke med kristen kærlighed at gøre.
Citat
Kærlighed er samvittighedens sag

Vi mennesker er gode til at undertrykke samvittigheden for derefter
at bruge den kristne kærlighed som undskyldning for vores handlinger.

Kommentar
Fra : zhogun

Dato : 27-03-04 18:51

Er der ingen der har læst kærlighedens gerninger og kan komme med lidt mere uddybende svar på mine spørgsmål?

Accepteret svar
Fra : wbrochs

Modtaget 200 point
Dato : 28-07-04 18:24

Jeg forstår uttrykket "kjærlighetens gjerninger" dit hen at det er et uttryk for hva jeg gjør for andre uten selv å ha fortjeneste av det. Det er altså ikke gjerningen i seg selv som beskrives, men motivet som ligger til grunn for at jeg handler som jeg gjør. Jeg kan hjelpe en nabo som er er ressurssterk og forvente å få noe tilbake - en gang. Eller jeg kan hjelpe et menneske ved å gi noe som er verdifult for meg, enda jeg vet at personen aldri kan gjengjelde hva jeg gjør. Det siste er en kjærlighets-gjerning. Det var en slik gjerning Gud gjorde for deg og meg da han gav sitt liv for å kjøpe deg og meg tilbake, fra Satans makt til Gud. Jesus gav sitt liv - ikke bare for dem som blir frelst - men også for dem som går fortapt. De som går fortapt, gjør det, fordi de ikke vil ta imot Guds kjærlighetsgjerning. De vil altså ikke erkjenne at de har et behov som bare Gud kan fylle.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 27-08-04 00:25

Teil, når du skriver:
[citat]Kærlighed er lovens fylde
er groft sagt lig med.
Flødeskum på en tør sandkage.

mener jeg, at du "har fat i den gale ende"

Udtrykket stammer fra Jesu svar til én, der påstår at han altid har holdt loven (de ti bud): Gå hen og sælg alt hvad du ejer, og giv det det til de fattige...

eller et andet sted: Du skal elske din næste som dig selv.

Sagt på en anden måde: Du har ikke opfyldt loven, før det bliver helt naturligt for dig, at sikre, at mennesker omkring dig har det lige så godt som du selv har det.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-01-05 22:55

Tråden er vist gået i stå. Point til en eller anden?

Godkendelse af svar
Fra : zhogun

Dato : 07-01-05 16:46

Tak for svaret wbrochs.