/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Konvertering af smalfilm til digital
Fra : Tor
Vist : 2334 gange
100 point
Dato : 26-03-04 11:42

Er der nogle der har erfaring med overspilning af smalfilm til digital video med hama telescreen "videotransfer", og er resultatet en investering værd ? Og hvordan overspilles lyden ?

Tor

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 26-03-04 12:01

Det kommer helt an på hvor kritisk du er.
Der findes steder hvor man kan få overspillet sine "gamle" smalfilm til digital, men det koster selfølgelig også derefter.

Den måde jeg selv gør er at sætte et lærred op, sætte smalffilmsafspilleren rimelig tæt på lærredet, og så simpelthen optage med kameraet, det giver et rimeligt skarpt billede. Dog kan det undgåes at se den "flimmer" den 3-armet lukker for pæren giver, da optagefrekvensen ikke er ens.

Det samme med lyden, der sætter jeg en mikrofon så tæt på afspillerens højttaler som muligt, men man kan ikke ungå "larmen" fra selve smalffilmsafspilleren.

Jeg skal dog til at eksperimentere med at prøve at fjerne noget af den uønskede lyd ved at fjerne visse frekvensområder, men er dog ikke kommet så langt endnu.

Skal lige sige, at der en lille forskel i kvaliteten om du taler om suber8 eller standard8 format.

Men som sagt, det er den metode jeg selv bruger og har fundet ud af er både den simpeltste og den bedste.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 27-03-04 12:05

ellebye, kan du ikke tage de to ledere fra mikrofonen og sæt dem til de to ledere til højtaleren, og derved få en ren kabel overgang? Så ville du da ikke miste kvalitet der.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 27-03-04 12:32

Jo det vil jeg tro man kan, men lige pt. er det en "fremmeds" smalfilmfremviser jeg har lånt da jeg ikke selv har en fremviser med lyd til, så jeg vil ikke gøre noget indgreb, og på egne film har jeg ingen med lydspor på.

Men ellers vile jeg tro det er en god ide.

ellebye

Kommentar
Fra : Tor

Dato : 28-03-04 08:57

Tak for svarene, men det jeg sådan set var ude efter at vide var, om det kan betale sig at investere i en af disse kasser med indbyggede spejle, eller andre opstillinger,man kan købe, eller man med lige så godt resultat kan bruge en skærm eller køleskabet.

Tor.

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 100 point
Dato : 28-03-04 09:15

Jeg har selv et sådant hama, det er noget med, at jeg stiller spejlet op i ca. 45 grader for fremviseren for ikke at få et direkte spejlbillede af pæren, men min vurdering er at det ikke kan svare sig at købe den, og jeg er selv holdt op med at bruge den.
Man vil alligevel filme ind med en vinkel så man ikke får reflks tilbage fra pæren, så set ud fra dette kunne du lige så godt bruge "køleskabet".

Faktisk bliver filmen en smule mørkere ved at brug omtalte metode, så det i sig selv taler imod.

mvh
ellebye

Godkendelse af svar
Fra : Tor

Dato : 28-03-04 12:32

Tak for svaret ellebye.

Kommentar
Fra : acobo

Dato : 19-09-04 10:00

Jeg har med interesse læst Jeres smalfilmsindlæg, da jeg er selv gået i gang med at overføre de gamle smalfilm til vcd på samme måde - og er blevet meget populær hos min gamle mor!!! Mit problem er, at det videokamera jeg bruger til at 'affotografere' med hele tiden stiller skarpt/uskarpt med dets automatik... Skulle der være nogen, der kan henvise til et kamera, hvor skarpheden kan stilles manuelt...?

Venlig hilsen

Bo