/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
forskel på wap og gprs?
Fra : bigmozzy
Vist : 914 gange
100 point
Dato : 26-03-04 08:54

Hvad er forskellen på wap og grps opsætning?

Har lige købt en sony ericsson z600, og vil gerne have nogle alm. ringetoner ind på den.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 26-03-04 08:59

wap er en protokol (eller et sprog om du vil) der går at hjemmesider kan vises på en mobiltelefon

gprs er en forbindelsestype som kan sidestilles med ADSL idet du er online hele tiden.

ALtså:

Wap er en mobil version af www

GPRS er en mobil version af ADSL

Kommentar
Fra : bigmozzy

Dato : 26-03-04 09:19

Det vil sige at jeg bare skal have wap på min mobil?
Jeg skal bare kunne hente ringetoner til min mobil.

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 26-03-04 09:26

WAP = Data-Opkald (via tlf.opkald - koster minutpris for den tid du er på)...
GRPS = Data-Opkald (holder dig "connected" til nettet hvor det kun koster for hvad du sender/modtager af data!)

ABSOLUT det billigste/smarteste med GPRS!!!

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 26-03-04 09:27

NEJ ... opret GPRS på din telefon!... klart det bedste!!!

1. Hurtigere overførsel...
2. Billigere...
3. Flere funktioner...

/Cooper

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 26-03-04 09:30

Lidt om gprs:

Hvad er GPRS?
GPRS er forkortelsen for "Generel Packet Radio Service". Det er en ny teknologi, der er udviklet til at kunne transportere data på GSM-nettet, altså at sende og modtage data via et mobiltelefon-netværk.

Hvad bruges GPRS til?
Man anvender GPRS til mobile forbindelser til Internettet samt interne netværk og mail-servere, hvor det er en fordel at være i løbende kontakt med netværket. For eksempel kan medarbejdere der er meget på farten, og altid skal kunne koble sig på den bærbare for at arbejde på virksomhedens Intranet, opdatere databaser eller eksempelvis tjekke mails.

Med GPRS kan du sende og modtage data som ved en almindelig dataforbindelse.

Hastigheden er hurtigere og i modsætning til GSM-data, takseres du for den mængde data, du sender/modtager - og ikke for den tid du er koblet op.

Du kan f.eks. bruge GPRS til WAP samt til at sende og modtage e-mails - såfremt din telefon understøtter dette.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 26-03-04 09:33

For at opsummere:

Wap er de sider du går ind på, og det kan du gøre dels med en almindelig forbindelse, hvor du betaler din almindelige samtalepris pr minut du er koblet på.

Eller du kan bruge en gprs forbindelse hvor du betaler for den mængde data du henter

Kommentar
Fra : bigmozzy

Dato : 26-03-04 09:35

Jeg har været på tdc's HP og kan se at jeg kan vælge:
1: wap
2: wap og gprs

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 26-03-04 09:38

Og så vælger du begge dele

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 26-03-04 09:39

Det skal lige tilføjes, at gprs er et selvstændigt abbonnement, som du skal have oprettet

Accepteret svar
Fra : fjelle123

Modtaget 100 point
Dato : 01-04-04 15:30

Hvis man kun skal bruge det til at hente en ringetone i ny og næ så ville jeg anbefale WAP, da et GPRS abonnement koster omkringe 40 kr. om måneden (afhængig af teleselskab)

Kommentar
Fra : bigmozzy

Dato : 01-04-04 16:19

Jeg har TDC mixit abb.

Godkendelse af svar
Fra : bigmozzy

Dato : 02-04-04 08:36

Tak for svaret fjelle123.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 11-04-04 12:51

Jeg ved ikke med andre selskaber, men hos Telmore koster det ingen abonnement, at have GRPS!
Citat:
Oprettelse koster 99 kr. Derefter koster det 10 kr. pr. MB up- eller download af data.
Du betaler ikke abonnement - kun for dit forbrug.

Gert

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 11-04-04 12:51

Jeg ved ikke med andre selskaber, men hos Telmore koster det ingen abonnement, at have GRPS!
Citat:
Oprettelse koster 99 kr. Derefter koster det 10 kr. pr. MB up- eller download af data.
Du betaler ikke abonnement - kun for dit forbrug.

Gert