/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Pris på vvs arbejde? kan det passe?
Fra : damskov
Vist : 2061 gange
100 point
Dato : 25-03-04 22:08

Hej rørlæggere,

jeg har fået en pris på følgende arbejde:
-opsætning + tilslutning af 3 radiatorer til eksisterende studser incl. aftapning af centralvarmestreng.
-etablering af 2 ekstra afløb under vask til opvasker og vaskemaskine
-etablering af haner til opvasker og vaskemaskine

materialerne til radiatorerne har jeg selv (incl ventiler, luftskruer, forskruninger, beslag),
så materialerne beløber sig til 2 haner, afløb + diverse småstumper.

samlet pris 5875,- incl moms

kan det passe og er der nogen, der kan gøre det billigere/bedre?

jeg bor i lejlighed og prisen er fra den tilknyttede VVS mand, men jeg har det utroligt dårligt med kun at få prisen fra een side...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-03-04 22:10

Kan du ikke indhente flere bud

Kommentar
Fra : damskov

Dato : 25-03-04 22:14

ps: jeg bor på Amager

mht flere bud: jo, det er vel let nok, men det koster typisk en halv fridag. Hvis folk her kan sige om det lyder rimeligt, er der ikke grund til at gøre mere ud af det...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-03-04 22:21

Ok, men er prisen ikke til at tale om?
Min erfaring med håndværkere er at de regner prisen ud, lægger 100% på.
Derefter fordobler de for at være sikker.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-03-04 22:21

Jeg syntes det lyder lidt dyrt men der er jo ikke noget at gøre bordet fanger men generalt er sådanne tilknyttede håndværkere specielt dyre syns jeg
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-03-04 22:24

Du kan da indhente et tilbud pr tlf hvis du ved nøjagtigt hvor lange rørføringer knæk rørholdere osv der skal til at sammenligne med
Mvh sune

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 110 point
Dato : 25-03-04 22:37

Hvis man bor i et boligkompleks er der ofte det ulykkelige, at det er ejendommen der vælger den vvs-mand ejendommen normalt bruger. Faktisk kræver ejendommen at man kun bruger DEN ENE, og så er vi ude i det tilfælde at denne næsten kan tage det for det som han lyster.

Beløbet uden moms er 4700, og en håndsværksmester tager typisk 400 kr/t, så her taler vi om et arbejde der er estimeret til små 12 timer.

Som gammel håndværker lyder prisen helt hen i skoven, jeg vil næsten kalde det dobbeltpris. Jeg tror ikke helt hvad jeg nu skriver men hvis vi nu forestillede os, at du måtte tage en anden håndværger til at lave arbejdet, vil jeg garantere, at det i den sidste ende bliver ejendommens egen vvs-mand der skal syne arbejdet, og det skal han selvfølgelig også have betaling for, så slutprisen vil nok ende med det samme.

Det er nok en af de brancher hvor alle medlemmer af brancheforeningen er mest indspist, så måske vil du alligevel ikke kunne opnå en billigere pris.

Herudover skal man tænke på, at der i en vis periode skal lukkes for vandet mens radiatorerne bliver opsat, og her vil man uværgerlig støde på store problemer hvis man tog en "fremmed" håndværker.

HVIS du kunne finde en vvs-mand der var villig til at se på arbejdet, uden at få det, kunne du sætte dennes "tilbud" op imod ejendommens egen og høre hvorfor prisforskellen måtte være som den er.

Ellers er der nok intet du kan stille op.

Mvh
ellebye

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-03-04 22:40

Jeg syntes at det lyder dyrt - men de fleste bygningsmontører vil gerne selv levere de varer som skal sættes op,(det tjenes der også på) da de jo skal sikre sig at det er godkendte materialer.
Jeg mener ikke, at det absolut skal være den "tilknyttede" VVS montør, med mindre at det står skrevet i lejemålet.
Men det skal være en autoriseret VVS mand.
Måske skal du tænke på, at det måske skal godkendes af ejendommen før du sætter arbejdet i gang.
Emesen.

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 25-03-04 22:45

Hej damskov...

Hmm... ja det lyder ret dyrt! men du kunne jo prøve at tjekke nogle forskellige ud!
og evt. se om du kan finde noget billigere med dine produkter! fandt en god side til dette!:
http://www.vvsbutikken.dk

Når du har købt diverse ting du skal bruge (eller hvis du allerede har dem)
kan du oppe i højre hjørne vælge din nærmeste installatør! hvor de refererrer
til et website, email eller telefon-nummer!

f.eks.:
http://www.den-gamle-smedie.dk/
http://www.j-juhl-vvs.dk/

Der kan du så tjekke de forskellige priser ud rundt omkring i hele danmark!

Håber du kan bruge oplysningerne...

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 25-03-04 22:55

>Cooper
Spørgeren skriver at han HAR selv materialerne. Så her er der intet at hente.
Og så lige det med at bruge en anden VVS-montør, det får han formentlig ikke lov til, men hvis man kan få andre til uvildig at bese det arbejde der skal udføres for at sammenligne prisen er det godt, men så skal det være en mindre mester der ikke er medlem ar brancheforeningen, ellers vil de "ikke træde hinanden i bedene" som man udtrykker det.

ellebye

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 25-03-04 23:32

Hej Damskov
Prøv HM VVS Kongovej 7 3255 0922, de har en god service, er til at tale med, og de kan helt sikkert give dig et bud ~ oplyse om de må servicere dig ( aftale etc )
mvh
krakgt

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 26-03-04 00:13

Hvis du selv har radiatorene(ikke kun stumperne),er det for groft,men se i din lejekontrakt om du skal bruge den faste
VVSer,hvis ikke der står noget ,må viceværten lukke en anden ind,i de loft og kælderrum der kan komme på tale mht. at lukke for vand og varme.Men da du har købt en del selv, må du regne med en del surhed fra VVSeren.
For som emesen skriver,vil han nok lægge avance på det du selv har købt.
På den anden side,da det er tre radiatorer det drejer sig om,kan det være tre forsk. steder der skal lukkes for bare på varmen,så kommer vandet,tiden går og det koster.
Som du selv er inde på,om det er rimeligt,det er det vel ikke,men du kommer til at bruge godt med tid på at finde en anden,(din egen)m.m.så der er nok ikke andet at gøre end betale og se glad ud.(det er svært jeg ved det godt).
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 26-03-04 00:52

Ja, alt i alt skal man nok regne med en dagløn 8 time plus kørselsudgifter.

Men rigtig, det er svært at se glad ud.

ellebye

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 26-03-04 09:38

Efter at have sovet på den her omgang,tror jeg ikke 8timer kan gøre det,så skal de da være 2.
Og folk der kommer udefra,bruger mere tid på at finde rundt,men lad os høre hvordan den her historie ender,
altså inden du lukker spørgsmålet.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 26-03-04 09:51

>Keldd
Ja, det er lidt svært at forholde sig til. Nu ved jeg ikke hvor "gammel" du er, men priser og lønninger stiger immervæk konstant, og så lige moms som udgør en væsentlig del af regningen.

Kommentar
Fra : damskov

Dato : 26-03-04 10:35

Hej alle, tak for de mange svar!

Jeg havde ikke oplyst, at det er en ejerlejlighed og at jeg rent faktisk har lov til at bruge en anden VVS-mand.
Det eneste problem er at viceværten ikke er glad for andre VVS folk end den tilknyttede, hvilket seføli er naturligt da han bliver forstyrret i sit kaffedrikkeri. Så jeg må nok regne med fremtidig sløvhed fra hans side...

mht arbejdstid for aftapning af fjernvarmestrenge, så er der to forskellige strenge og det tager ca. 2 timer ialt (han var selv ude og tage de gamle radiatorer ned og montere studser). Det giver ham ca 9 timer til resten, hvis der regnes med materialer for ca 1000 kr.

I mine øjne er det ca 5 timer for meget...

Kommentar
Fra : damskov

Dato : 26-03-04 10:37

iøvrigt kan oplyses at vedkommendes timeløn ligger på 295,- + 45,- (servicevogn), altså 340,- ex moms. kørsel er 120,- ex moms.

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 26-03-04 10:52

Hej damskov
hvorfor får jeg en fornemmelse af at du har spillet med fordækte kort ~ kort sagt givet urigtige oplysninger fra start af
for at tjekke - - hvad !!!
krakgt

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 26-03-04 10:54

Ja, så er det spørgsmålet hvor "samarbejdsvillig" viceværten vil være fremover hvis du tager en anden vvs-montør.

Men nu ligger det da klart at du roligt kan indhente tilbud fra en anden vvs, end den tilknyttede (uforpligtende selvfølgelig).

ellebye

Kommentar
Fra : damskov

Dato : 26-03-04 11:02

krakgt: hvad mener du?? -der står tydeligt i indlægget, hvad arbejdet omfatter - bortset fra at der er to strenge, men det øger ikke arbejdstiden væsentligt, eftersom de "betjenes" samme sted i kælderen.

Jeg er udelukkende ude efter at tjekke, om prisen er rimelig + evt skabe lidt debat omkring emnet.

Det er som "alm" forbruger svært at gennemskue nogetsomhelst, med mindre man kender vedkommende personligt (eller har fået lavet meget VVS). Jeg er ikke nødvendigvis ude efter at finde den billigste VVS mand til arbejdet - bare jeg kan stole på at vedkommende ikke beregner 100% ekstra arbejdstid.

Godkendelse af svar
Fra : damskov

Dato : 26-03-04 11:05

Tak for svaret ellebye. Se resten af kommentarerne. Jeg indhenter et andet tilbud og skriver et indlæg, når arbejdet er færdigt.

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 26-03-04 11:17

hej damskov - du kommer med flere og flere oplysninger henad vejen, hvorfor havde du ikke sat dem på fra start af,
well det gav jo naturligvis en del debat
Du skulle nu prøve HM VVS - de yder en fin service
mvh
krakgt

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 26-03-04 11:39

Helt ok >damskov, det kunne også være "sjovt" at se hvad en rimelig uvildig måtte tage for dette arbejde.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : damskov

Dato : 26-03-04 11:44

krakgt: det er rigtigt nok - jeg var ikke opmærksom nok, da jeg skrev det første indlæg - f.eks var jeg ikke klar over, at beboere i enkelte ejendomme er tvunget til at vælge et bestemt VVS firma.
Materialeprisen, jeg angiver, er et rent gæt, men det burde ikke være mere (en dbl. studs m hane til vand, 4-5 vandrørsstumper, 3-4 afløbsstumper). Ellers tak for firmahenvisningen :)