/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
dødsårsag og korsfæstelse.
Fra : assies
Vist : 1244 gange
50 point
Dato : 25-03-04 18:17

Er der nogen der kan forklare mig dødsårsagen ved korsfæstelse. Jeg er bekende med at årsagen er kvælning og noget med lymfen ikke kan komme væk fra benene og at sidde pladen faktisk gør det hele værre. Men er der nogen der kan forklare noget mere, og måske har nogen links?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-03-04 18:20

Kvælning ?

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 25-03-04 18:24

Jeg mener Illustreret Videnskab på et tidspunkt har behandlet emnet, så prøv at sende dem en mail. De har nok artiklen elektronisk...

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-03-04 19:37

Ja, men jeg gætter på tørst, ingen er vel død af ,at få et spiger gennem hænder og fødder? Man ved jo fra bibelen og Jesu korstfæstelse, at døden kunne lade vente på sig, det er vel netop det bestialske ved denne form for henrettelse. Jesus fik et spyd stukket op i siden, fordi det ville ødelægge den jødiske påske, at have tre mænd hængende og jamre påsken over.
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 25-03-04 20:16

HEJ Valde

Absolut rigtigt...

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : binky

Dato : 25-03-04 20:57

Kan man ikke dø af skræk, for jeg tror ikke det er smerter i det tilfælde?
mvh binky

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-03-04 21:29

til binky!
Jeg ved ikke om man kan dø af skræk! Men når man hænger flere dage på et kors og bløder fra fire store sår, og ikke får hverken vådt eller tørt, er det nok ikke skræk man dør af, mit bud er tørst!
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 25-03-04 23:11

Jeg har kigget lidt rundt på nettet, der er vist overvejende flertal for dehydrering. Jeg synes også det lyder sandsynligt.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-03-04 00:38

Dehydrering=Tørst
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : assies

Dato : 26-03-04 08:58

Tak for Jeres svar, men dehydrering er ikke den primære dødsårsag. Det er der bred enighed om. I følge Den Store Danske Encyklopædi er dødsårsagen kvælning ( som tidligere anført ) og hjerteanfald som følge af vand i lungerne. Men hvorfor?

Kommentar
Fra : zhogun

Dato : 26-03-04 10:42

hvorfor sender du ikke spørgsmålet ind til dem der laver Store Danske Encyklopædi og spørger hvorfor?

kvælning kan jo ske pga vand i lungerne, men hvorfor der er vand i lungerne og der skulle opstå et hjerteanfald kan jeg ikke se... prøver inde på netdoctor.dk

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-03-04 11:05

Hvem har skrevet artiklen om dødsårsagen i de store danske Encyklopædi? En eller anden professor vel nok?
Det du beskriver i spørgsmålet ligner ikke de korsfæstelse vi kender, jeg har aldrig set et krusifix med sæde! Enhver påstand om dødsårsage(selv fra en professor) kan vel kun være teoretisk. Der er nok ikke lavet forsøg!

Kommentar
Fra : MaF1a

Dato : 27-04-04 12:24
Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 01-09-04 17:20

Hej assies, har prøvet, at sende dig et svar et par gange, men kandu åd det.
Så her én gang til:
Vi trækker vejret ved at sænke mellemgulvet og hæve ribenene.
Når man hænger i armene, trækkes ribenene ned og mellemgulvet samman(op), den maksimale udånding.
Det koster således mange kræfter, at suge luft ind.
Samtidig er benene tøjret nede, og når man ikke kan bevæge benene, samler blodet sig i disse, fordi venepumpen ikke aktiveres.
Når kræfterne slipper op, kan man ikke længere trække vejret, altså kvæles man.
Man kan dog forinden have mistet bevidstheden grundet chock (iltmangel i hjernen) grundet førnævnte blodsamling i benene.
Fodpladen kan forstærke kvælningen, da den medfører et bagudtræk i armene, hvilket yderligere besværliggør vejrtrækningen.
Gav dette mening?
H-J

Kommentar
Fra : assies

Dato : 02-09-04 00:17

tak skal du have

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 02-09-04 23:27

Hej assies,
kan jeg lokke dig til, at acceptere mit svar, så jeg får lidt point til lodtrækningerne
H-J

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 13-10-04 20:53

Du assies, hvad med at klikke på "accepteret som svar" til én af nørderne, der trods alt har brugt tid på dit problem, det andet er næsten uhøfligt.

Kommentar
Fra : Helle10

Dato : 14-07-06 23:15

Håber at du kan bruge noget af dette.

Romerne bandt undertiden offeret til pælen, med det resultat at den pælfæstede kunne leve i flere dage før smerter, sult, tørst og solens hede gjorde det af med ham. Men som det skete i Jesu tilfælde, var det mere almindeligt blandt romerne at den dødsdømte fik hænderne (og sandsynligvis også fødderne) naglet til pælen. (Joh 20:25, 27; Lu 24:39; Sl 22:16, fdn.; Kol 2:14) Da anatomer regner håndleddet med til hånden, er nogle læger af den opfattelse at naglerne blev slået ind mellem håndrodsknoglerne for at forhindre en gennemrivning, som kunne være forekommet hvis de var blevet slået ind gennem håndfladerne. (Se The Journal of the American Medical Association, 21. marts 1986, s. 1460.) Dette stemmer med at ordet ’hånd’ i Bibelen også omfatter håndleddet i skriftsteder som 1 Mosebog 24:47, hvor der i grundteksten siges at armbåndene sættes på ’hænderne’, og Dommerne 15:14, hvor der er tale om bånd om Samsons „hænder“.

Der siges ikke noget om hvorvidt forbryderne ved siden af Jesus var naglet eller bundet til pælene. Hvis de blot var bundet, kan det være forklaringen på at de stadig var i live og måtte have benene brækket da Jesus blev fundet død. (Joh 19:32, 33) Når de fik benene brækket, døde de hurtigt ved kvælning, efter nogles opfattelse fordi de ikke længere kunne hæve kroppen og derved aflaste de anstrengte brystmuskler. Dette er naturligvis ikke den eneste mulige forklaring på at forbryderne levede længere end Jesus. De havde for eksempel ikke været igennem den fysiske og mentale tortur han var blevet udsat for. Jesus var blevet forhørt hele natten af sine fjender og var blevet slået af de romerske soldater, måske så brutalt at han ikke kunne bære sin egen marterpæl, som det ellers var skik og brug. — Mr 14:32–15:21; Lu 22:39–23:26.

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 15-07-06 02:12

Der er da vist én, der har haft fat i "Vagttårnets Bibel og Trakttat Aktieselskab"s hjemmestrikkede "New World" oversættelse af bibelen

Kommentar
Fra : Helle10

Dato : 15-07-06 13:50

?? Du drager en slutning, hvor er dit bidrag til brugerens spørgsmål og ikke til mig?

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 16-07-06 02:05

Jeg påpeger bare, at VBTAS er de eneste, der (i øvrigt ganske uvidenskabeligt og i strid med samtidige romerske beskrivelser) hævder, at den romerske henrettelsesmetode ikke anvendte en tværbjælke. Ved at påpege, at dit udgangspunkt er en engelsk/dansk oversættelse af en stærkt manipuleret græsk/engelsk oversættelse af det nye testamente, argumenterer jeg blot for den manglende validitet af dine udsagn, hvorved jeg henviser brugeren til de langt mere lødige besvarelser fra: h_blunck, valde. ahtn, zhogun, MaF1a og hjkofoed.