/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel, betinget formatering så linie skj~
Fra : Leo.pedersen
Vist : 911 gange
100 point
Dato : 25-03-04 11:53

Jeg har en nogle regneark, hvor det ville være praktisk, hvis en linie skjules, hvis der står nul i en bestemt søjle i samme linie.

Det drejer sig primært om nogle regnskabsopstillinger, hvor det selvfølgelig kun er relevante linier som skal vises, dvs. konti med en saldo på nul er uinteressante og linien skal derfor skjules.

Ved godt at jeg kan gøre det med en makro, men er ikke stærk i makroer, og projektmappen skal bruges af nogle, som absolut ikke kender ret meget til Excel.

Har kikket på "betinget formatering", men synes ikke at jeg kan finde denne funktion her.

Er der nogle som har en god ide til løsning af dette problem?

hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogforing.dk

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-03-04 12:06

Du kunne jo gøre teksten hvis og ellers låse cellen i et beskyttet ark.

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 25-03-04 12:07
Kommentar
Fra : meiland

Dato : 25-03-04 12:49

Hej Leo !

Den kan vist ikke løses uden makroer. Jeg vil gerne forsøge at lave den til dig, men det kræver at jeg kan låne dit regneark. Løsningen vil nok blive at lave 2 knapper (enten på selve regnearket eller i en toolbar) der hhv. skjule og viser "0"-rækkerne.

Hvis du er interesseret, så svar via kandu. jeg kontakter dig herefter via din hjemmeside.

Accepteret svar
Fra : jejs

Modtaget 100 point
Dato : 25-03-04 14:41

Selvom en makroløsning helt sikkert vil være mere elegant kan du måske løse dit problem ved at bruge Autofilter-funktionen under Data-menuen

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 25-03-04 17:40

Jejs: Muligvis vil det fungere, afhængig af hvordan regnearket er bygget op og hvad man vil beholde af "0"-rækker.

Jeg kunne forestille mig at der er nogle "0"-rækker der ikke at skal slukkes, specielt hvis det er en gruppesum for en række konti.

Hvis brugerne ikke er særlig excel kyndige mener jeg ikke at det vil være nemmere med autofilter, men det kunne være en løsning.

Godkendelse af svar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 30-03-04 14:36

Tak for svaret jejs.

Der var mange gode svar, men jeg havde helt overset muligheden med autofilter, så point går til jejs.

Til orientering, så gør jeg det på den måde, at i en søjle (uden for printområdet), der indsætter jeg en formel, som bliver 0 hvis linien er uinteressant og 1 hvis linien er interessant, så er det let at bruge autofilter, til at fjerne linier med nul.

Tak til alle for de gode muligheder.

Hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogforing.dk