/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Ny hjemmeside med database m.m. - kan i ~
Fra : runemunk
Vist : 401 gange
130 point
Dato : 25-03-04 02:42

Hej,
Jeg har en lille drøm om at stable et website på benene. Mit forløbige mål er at site't skal besøges af 100-1000 brugere om dagen og have disse funktionaliteter:

- mulighed for bruger login/password
- mulighed for brugere at uploade/downloade tekst, billed- og lydfiler
- et debatforum
- søgefunktion til database og forumet
- et pointsystem i stil med det der bruges her på kandu.dk

Jeg er 2. semester datamatiker studerende og kender meget til programmering og databaser men kun lidt til at designe websites. Jeg har naturligvis derfor store spørgsmål jeg skal have afklaret:

- er det bedst at bygge sin egen server og abonnere på en voldsom hurtig internet forbindelse eller er det bedre at få det hostet et sted? - i så fald hvilke udbydere yder god service/pris?
- er det muligt at gemme billeder og lyd i en mySQL (eller andre) database og er det overhovedet hensigtsmæssigt?
- hvordan bliver man indekseret af de populære søgemaskiner som google, jubii osv. og findes der ellers "tricks" til at skabe opmærksomhed om sit site?
- hvordan er proceduren ved forhandling af banner reklamer med eventuelle annoncører? Er der effektive måder at opsøge annoncører selv?

Jeg regner med at bruge php til at snakke med databasen og - i tilfælde af at jeg selv hoster sitet - en apache server.

Kan i hjælpe mig videre/komme med forslag?

Accepteret svar
Fra : dscoop80

Modtaget 130 point
Dato : 25-03-04 06:22

Hej runemunk...

Her kan du finde funktioner til alt hvad du leder efter:
(login/password, upload/download, forum, søgning osv.):
www.hotscripts.com

Det ville kræve for meget og blive for dyrt selv at hoste sin side efter min mening!
jeg har selv en side som er hostet hos dem her: www.b-one.net
utrolig billigt! 9 kr. pr. mdr. og 100MB server-plads!!!
(plus de har skide go' service! og deres servere kører perfekt!)

Billeder & lyd i MySQL? Yepz... (du har egne indstillinger at rode med online!)
Indekseret? ... prøv med: www.metamaten.dk
Forhandling af f.eks. banner? ... se her: http://www.dafoloforlag.dk/e-forretning/e-handel.doc

Håber du kan bruge dette...

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 25-03-04 07:18

Foreslår dig http://web10.dk (basis plus). hastigheden 2x 155mbit taler jo for sig selv.
og 5 samtidige ftp adgang. fuld adgang til DNS.
Har selv et par domæner der, men kik selv på siden.
og du ejer FULDT UD dit ejet domæne . Det gør du eks ikke på b-one.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 25-03-04 07:46
Kommentar
Fra : Avalodia

Dato : 25-03-04 08:20

Jeg vil klart anbefale at basere det på Typo3, der er et Open Source CMS, der bl.a bruger PHP og mySQL.
Eneste ulempe ved Typo3 er at det er lidt "programmøragtigt" at sætte op, men det skulle jo ikke være et problem for dig.

Se http://www.typo3.org og http://www.typo3.com for mere information.

Se evt. http://www.mcuniverse.com/T3_Template_Basics.847.0.html der har en god og nødvendig tutorial til design og programmering af template.

Vedrørende hosting ville jeg vælge at få det hosted, men jeg ville vælge et sted som specielt hoster Typo3, da der f.eks bruges grafikprogram (ImageMagick) og der er specielle opsætninger som man måske ikke kan få en standardudbyder til at sætte op.

Prøv f.eks TypoSystems, eller find nogle af de andre Typo3-steder. De reklamerer bl.a på Google ved søgning på Typo3.

Typo3 har en masse indbyggede funktioner, du selv kan udbygge, eller du kan finde 3.-parts-udvidelser på nettet.

Efter en rundtur blandt flere CMS er jeg selv endt med Typo3 selvom det kan være en stor mundfuld at komme i gang med.

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 25-03-04 08:51

Jeg er helt enig med "Avalodia" - Typo3 er det bedste du kan vælge. Se evt. mine websites www.wilsonweb.dk - www.bagklogskab.dk og www.lr4you.dk
Det kører alle tre på samme server og database. Man kan vælge forskellige designs til de enkelte sider. Jeg er meget glad for min Typo3 løsning ... og så er det dansk.

Kommentar
Fra : Wofler

Dato : 25-03-04 10:56

Natmaden>
Jeg vil lige høre dig hvad du mener med at man IKKE ejer sit domæne som er reg. hos b-one...?
Jeg er da reg. som ejer af mit domæne hos DK-Hostmaster... Så er jeg vel ejer...
Eller er der noget jeg har misforstået..??

Mvh
Wofler

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-03-04 12:33

Lige en lille kommentar om optagelse i søgemaskiners søgeindex. En ting er at promovere sig via <meta> tag's for at blive optaget i index'et. Visse søgemaskiner kan man betale sig til, at ryge op på søgelisten. En anden parameter er antallet af sites der linker til din side. Altså; prøv at få andre sites til at henvise til din URL f.eks. ved at udbyde banner og linkkode fra dit site.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-03-04 14:46

Søgemaskinefreaks her : http://www.joyzone.dk/sw159.asp

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : runemunk

Dato : 26-03-04 14:26

Tak for svaret allesammen

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 26-03-04 14:56

Wofler ->
min hos B-one ser sådan ud:
Registrant: mig
Fuldmægtig: B-one
Betaler: mig
pinkode til admin, Nej

Hos web10 ser mine sådan ud:
Registrant: mig
Fuldmægtig: mig
Betaler: mig
pinkode til admin, Ja

Det giver en foreskel, for mig.
Mvh. Natmaden