/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Opsigelse af lærekontrakt.
Fra : joniaya
Vist : 1663 gange
47 point
Dato : 24-03-04 21:49

Jeg mener da jeg gik på handelsskolen at have været blevet undervist i, at man hvis man bliver opsagt fra sin lærekontrakt, har krav på minimum en måneds opsigelse/og/eller en måneds fuldt udbetalt løn?

Jeg har siddet og gransket i min lærekontrakt, og der står intet angivet på nogle af siderne der kunne tyde på det.

Faktum er:

Min veninder er blevet opsagt fra sin lærekontrakt-prøveperiode fra den 1/4.
prøveperioden er på 3 måneder og starter de 1/2.
Hun får lov at arbejde fra nu indtil den 1, men derefter står hun på bar bund.

Er der nogle der kan hjælpe mig yderligere med det emne her?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 24-03-04 21:59

Se på www.hk.dk

Prøvetid: Prøvetiden er højst tre måneder
Funktionærloven giver mulighed for, at aftale en prøvetid på højst tre måneder. I prøvetiden kan din arbejdsgiver opsige dig med 14 dages varsel.
Du kan selv sige op uden varsel. Er der aftalt et gensidigt opsigelsesvarsel på 14 dage, er det HK's opfattelse, at du ikke er bundet af denne aftale, og at du derfor kan fratræde uden varsel.
Det er endnu uafklaret i retspraksis, men der verserer p.t. en principiel sag om spørgsmålet.
De særlige regler for prøvetid gælder kun, hvis der udtrykkeligt ved ansættelsen er aftalt prøvetid.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-03-04 22:06

Prøveperioden har man netop ,for at begge parter, kan sige op uden det lange opsigelsesvarsel. Men spørg på fagforeningen ,de svarer sikkert gerne,
srlvom hun endnu ikke er medlem!
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : joniaya

Dato : 24-03-04 22:12

Prøvetiden er på 3 mndr.

Hun blev opsagt idag, dvs der er en uge til den 1 sådan ca.

Så har hun i teorien krav på at kunne arbejde yderligere en uge ind i april måned, hvis jeg forstår det korrekt.

Jeg har læst mig til en klausul der hedder at man under prøveperioden kan blive opsagt uden egentlig gyldig grund. Hvor går denne grænse?

Hun blev opsagt for at "spørge for meget" og virke "for usikker"..

Er det gyldige grunde nok?

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 57 point
Dato : 24-03-04 22:30

Har din veninde fået en skriftlig opsigelse?
Opsigelsen er blevet givet for sent. Som jeg opfatter reglerne har hun nu krav på en måneds løn (april). Arbejdsgiveren kan så lade hende arbejde i den måned, eller bare udbetale hende lønnen.
Er der i kontrakten aftalt et opsigelsesvarsel i prøvetiden?
I en prøvetid behøver der ikke være en gyldigere grund, end den hun har fået m.h.t opsigelse.

mvh ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-03-04 22:32
Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 25-03-04 09:05

hejsa,

Lige et spørgsmål:

Du skriver at prøveperioden STARTER d. 1/2 og er på 3 mdr??
Hvis det er rigtigt, så betyder det at hun er blevet opsagt I prøveperioden, og derfor "kun" har krav på 14 dages opsigelse. Læg i den forbindelse mærke til at opsigelsesperioden hører MED til prøveperioden, dvs. at hvis man bliver opsagt I prøveperioden men med kortere end 14 dage til udløb af denne, så er man retsligt blevet opsagt EFTER prøveperiodens udløb og har dermed krav på min. 1 mdrs opsigelse.

Mvh
Bent

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 05-07-04 12:52

Hejsa,

Dette spørgsmål har været åbent længe, og der har ikke været debat her siden 2004-03-25.

Var det ikke på tide at få lukket spørgsmålet??

Jeg fjerner fluebenet og følger derfor ikke med mere.

Husk.. dine points ER brugt. Du kan ikke få dem igen ved ikke at lukke spørgsmålet.

Mvh
Bent

Godkendelse af svar
Fra : joniaya

Dato : 05-07-04 13:53

Tak for svaret ans.