/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
kørsel med xp & win 98 på samme pc.
Fra : geoing
Vist : 343 gange
200 point
Dato : 24-03-04 20:48

Hej .
ja jeg har vistnok spurgt om dette før , men har stadig ikke rigtigt forstået det.

jeg kører med 80 gb harddisk(2 partitions) Pentium 4 2,6 HT-512 ram etc .

hvis jeg ni installerer en extra Harddisk for eks endnu een på 80 gb og installerer win 98 på den, kan man så spille de gamle spil fra dette styresystem , jeg kan huske noget om at man skal downloade et program (partition Magic) etc . men kan man bare installere ny harddisk med win 98 og så bruge Partition Magic til at vælge mellem styresystemerne , grunden er at jeg en helvedes masse gamle spil der ikke virker selv når jeg bruger kompabilitetsprogrammet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-03-04 20:51

Hvis du installerer en ekstra HD skal du ikke bruge partition magic til noget.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 24-03-04 20:57

Hej geoing

I PartitionMagic-pakken er der et lille program, der hedder BootMagic. Det er det lille program, som du skal installere og bruge til at vælge harddisk/styresystem med når din PC booter. Det kaldes en BootManager.

Kommentar
Fra : geoing

Dato : 24-03-04 20:58

ok teil

men så starter jeg pc og hvad så vil den starte fra c drevet hvor xp er inst?

geoing

Kommentar
Fra : myg

Dato : 24-03-04 21:01

BootMagic-programmet er det første du ser, når maskinen starter, og her vælger du så hvilken harddisk/styresystem, du vil starte med.

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 210 point
Dato : 24-03-04 21:02

Du kan sagtens have to harddiske i din pc, med hvert sit styresytem, Under opstart vælger du blot hvilken harddisk du skal starte op på.

Du har ikke brug for partion magic med mindre du ønsker at opdele di harddisk yderligere.

Kobl den med xp fra, og installer win98. Du kan vælge enten at bruge diskette til opstart, eller blot starte fra din cd-rom. Højst tænkeligt kan win98 ikke tage så stor en harddisk, men det kan du vælge ved installationen.
Du skal blot huske at alle dine spil nu skal overføres til den ny harddisk.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-03-04 21:02

Ikke hvis du bruger et bootmanager program. Så får du netop valget med at boote op fra forskellige operativsystem (hvis de altså er installerede)

Kommentar
Fra : myg

Dato : 24-03-04 21:03

Hvis du vælder harddisken med XP hedder din primære partition her så C: og resten videre derfra.
Hvis du vælger harddisken med Win 98 hedder din primære partition her nu C: og resten videre herfra.

Det er måske lidt forvirrende, men betragt det som 2 forskellige maskiner, det letter forståelsen lidt.

Godkendelse af svar
Fra : geoing

Dato : 28-03-04 10:45

Tak for svaret ellebye.