/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Hvorfor vil Gøjen ikke sidde på en pind?
Fra : Birgitta
Vist : 725 gange
246 point
Dato : 24-03-04 16:48

Min venindes rosenhovede dværgpapegøjer lagde nogle æg sidste år, og i starten af december nedkom de med ét lille fuglebarn. De andre æg blev ikke til noget.
Denne lille fyr, der nu snart er 4 mdr. gammel, kan sidde på burets tremmer, men de har aldrig set den sidde på en pind.
Er den handicappet? Eller er der håb om at den lærer det, når den bliver ældre?

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 256 point
Dato : 24-03-04 17:59

Jeg har haft mange fugle. Men aldrig en rosenhovedet dværgpappegøje, Min erfaring med andre fugle er, at de hellere vil sidde på naturgrene, end på de glatte hårde pinde man får med buret når man køber det, Barken skal blive på. Nogle siger at de allerhelst vil have frugttræsgrene, jeg tror det er ligemeget, bare det er løvtræ. Den er nok ikke handikappet, man ved selvfølgelig ikke: Så ung en fugl har lidt bløde negle endnu, de bliver måske ømme af de hårde høvlede pinde der følger med buret. Nu er det dejligt vejr til at hente et par naturgrene, i kan jo altid gemme de gamle, hvis forsøget ikke farder heldigt ud,
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : olehermann

Dato : 24-03-04 18:10
Kommentar
Fra : binky

Dato : 24-03-04 19:54

Godt svar Valde giver, I skal bare huske at skolde grene, I henter ude, for at fuglene ikke skal få parasitter. Måske skulle I prøve med grene i forskkellig størrelse?
Har selv haft papegøje.
mvh binky

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-03-04 20:11

Ja, jeg er enig med binky, det er da rigtig at naturens fugle kan have afsat smitstof på grenene, og det er helt klart rigtig at fuglenes fødder, har bedst af grene med forskellig tykkelse, neglene slides bedst på lidt tykke grene, hvor kloen ikke når helt rundt, Jeg ved ikke rigtig noget om papegøjer, jeg forestiller mig noget med, at de gerne løber sidelæns op af lodrette grene , så er det måske naturligt for den ,at klatre som den gør?
mvh. Valde.

Kommentar
Fra : gumbass

Dato : 14-05-04 13:31

det kan også være fordi den er utryk, sæt grenene højt og dæk sidderne til

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-05-04 13:46

Hej, alle. Den lille fyr viste sig at have en udviklingsforstyrrelse i knoglerne. Så nu er den død... Jeg ved ikke rigtig hvem, jeg skal give points. Jeg er jo glad for responsen fra alle.

Nå, men valde kom først, -så værsgo', valde.

Godkendelse af svar
Fra : Birgitta

Dato : 14-05-04 13:46

Tak for svaret valde..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-05-04 14:32

selv tak Birgitta - jeg havde ønsket at jeg kunne have givet et bedre svar, men den sygdom kunne jeg ikke have givet noget råd om. Det var jo så en slags handicap, som du selv sagde. Måske forældrefuglene er for nært beslægtede? Det kan jo give nogle arvemæssige problemer, (genfejl,(kromosomfejl))
Mvh.Valde.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-05-04 17:25

Naarh, det er nok noget med vitaminmangel... Den er jo avlet i den mørke tid. Så får sådan en lille fugl vist let vitaminmangel...